رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: کنکور سراسری به معنای مطلق نظیر آزمون‌هایی که برای ورود دانش‌آموزان نخبه به مدارس تیزهوشان درنظر می‌گیرند، حذف شدنی نیست، آزمونی که حتی در دوره مدرسه حذف نشده را چگونه می‌توان برای دانشگاه حذف کرد. 
کد خبر: ۵۴۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 27 December 2017

به گزارش تابناک رضوی؛ دکتر عباس شیخ‌الاسلامی، در خصوص حذف احتمالی کنکور سراسری، اظهار کرد: زمانی‌که ظرفیت دانشگاه‌ها کم و متقاضیان زیاد باشد، باید فرمول عادلانه‌ای برای اختصاص این ظرفیت محدود به برخی محرومین درنظر گرفته شود، اما ‌در صورتی می توان این فرمول را عادلانه درنظر گرفت، که مبتنی بر شایستگی علمی باشد. 


وی ادامه داد: در گذشته پیشنهاد شد که ملاک پذیرش در دانشگا‌ه‌ها نمرات دوره دبیرستان‌ باشد، اما این امر شبهه ایجاد می‌کرد، چرا که ممکن بود نمره‌ای که برخی از مدارس و معلمین به دانش‌آ‌موزان می‌دهند، عادلانه نباشد، در نتیجه به هر دلیلی فرصت برای بروز استعدادهای دانش‌آموزان فراهم نباشد؛ به همین دلیل آزمون کنکور سراسری از جانب وزارت علوم درنظر گرفته شد.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، کنکور سراسری را آزمونی برای احراز شایستگی افراد دانست و عنوان کرد: وجود یک آزمون متمرکز و عادلانه مثل کنکور سراسری به این معنا است که امتیاز ادامه تحصیل را به کسانی می‌دهیم که از استعداد علمی بیشتری برخوردار باشند. کلاس‌های کنکور استرس و ... از جمله اثرات کنکور  است.


شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: میل جامعه برای ادامه تحصیلات فشار اجتماعی زیادی را برای دولت داشته که آن را ناچار کرده ظرفیت‌ آموزش عالی را از طریق ایجاد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی افزایش دهد و در حال حاضر در نقطه‌ای قرار گرفتیم که برای اکثر رشته‌ها صندلی و ظرفیت کافی وجود دارد یعنی پس می‌توان کنکور را برداشت، زیرا دیگر با کمبود ظرفیت روبرو نیستیم. 


وی اضافه کرد: اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که آیا ما به اندازه‌ی تمام تقاضاهایی که برای برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها وجود دارد، ظرفیت داریم؟ حال که امکان تحصیل برای همه فراهم شده، مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که داوطلبان در چه دانشگاه‌های تحصیل کنند؛ ممکن است برخی از دانشگاه‌ها سطح آموزشی پایین‌تری داشته باشند، .لذا باید تفاوتی بین دانشگاه‌های سطح یک و سطح پایین کشور وجود داشته باشد 
رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: ظرفیت خالی زیادی برای برخی از رشته‌ها نظیر مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های سطح یک تا پایین‌ترین سطح دانشگاه‌ها در کشور وجود دارد، اما همه افراد نمی‌توانند به راحتی در برخی رشته‌ها مثل پزشکی وارد شوند؛ ظرفیت رشته پزشکی در کشور 2 هزار نفر است، درحالی‌که متقاضیان این رشته 400 هزار نفر هستند، لذا ظرفیت این رشته در کشور محدود است، بنابراین باید ببینیم امکان تحصیل را به چه افرادی بدهیم، لذا نتیجه می‌گیریم که کنکور حتما باید برای برخی رشته‌ها مثل پزشکی باشد. 


شیخ‌الاسلامی گفت: اگر قرار باشد دانشگاه برتری مثل دانشگاه صنعتی شریف امکان تحصیل را برای افراد با سطح علمی متوسط فراهم کند، تا 10 سال آینده دیگر نمی‌توان از آن به عنوان یک دانشگاه برند در سطح کشور و دنیا نام برد. چرا که این افراد به همراه خود سطح علمی دانشگاه را نیز کاهش می‌دهند بنابراین چنین دانشگاه‌هایی باید بیشتر دانشجویانی را جذب کنند که از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و باعث ارتقاء برند آن‌ها می‌شوند.
وی بیان کرد: طی پنج سال گذشته در کنار برگزاری کنکور برای برخی از رشته‌ها، امکان پذیرش دانشجو بدون این آزمون فراهم شده، یعنی برخی از دانشگاه‌های سطح پایین، برای بعضی از رشته‌ها  با کنکور و یا بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند؛ به عبارتی تنها راه ورودی به دانشگاه‌های سطح یک کنکور بود و از طرفی افرادی که علاقه مند به تحصیل بودند، ولی از سطح علمی پایین‌ترین برخوردار بودند، می‌توانستند بدون کنکور در دانشگاه‌های سطح پایین‌تر پذیرفته شوند.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی افزود: هیچ‌گاه نمی‌توان این حداقل امتیازبندی و مقایسه، یعنی کنکور را حذف کرد، زیرا کشش‌هایی که جامعه به سمت ادامه تحصیل دارد و  از طرفی مزایای متفاوت دانشگاه‌های سطح یک و متقاضیان بالایی که برخی رشته‌های خاص نظیر پزشکی دارند، موجب می‌شود که این آزمون برای تفاوت قائل شدن میان داوطلبان برگزار شود. 


 پذیرش در دانشگاه‌ها باید تعدیل شود
شیخ‌الاسلامی خاطرنشان کرد: کنکور سراسری به معنای مطلق نظیر آزمون‌هایی که برای ورود دانش آموزان نخبه به مدارس تیزهوشان درنظر می‌گیرند، حذف شدنی نیست، بنابراین آزمونی که حتی در دروه مدرسه حذف نشده را چگونه می‌توان برای دانشگاه حذف کرد. در نتیجه می توان گفت چگونگی پذیرش در دانشگاه‌ها را باید تعدیل کرد، اما کنکور را نمی‌توان  حذف نمود.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار