در پی اکران مستند نسیان؛
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «نسیان» درد امروز تمام سرزمین ماست و امروز کل شهرهای ما دچار «نسیان» شده است.
کد خبر: ۵۴۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷ 26 December 2017

به گزارش تابناک رضوی، سید محمد بهشتی در آیین افتتاحیه نمایش فیلم «نسیان» در گروه هنر و تجربه که شب گذشته در محل موزه سینما برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: اسم خیلی دقیقی برای این فیلم انتخاب شده است و هیچ اسم بهتری را نمی شد برای فیلم تصور کرد.به گزارش تابناک رضوی، سید محمد بهشتی در آیین افتتاحیه نمایش فیلم «نسیان» در گروه هنر و تجربه که شب گذشته در محل موزه سینما برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: اسم خیلی دقیقی برای این فیلم انتخاب شده است و هیچ اسم بهتری را نمی شد برای فیلم تصور کرد.


وی با اشاره به موضوع فیلم نسیان در بررسی پروژه بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع)  ادامه داد: این فیلم دست را دقیقا بر مشکل اصلی گذاشته است. در این گونه مواقع ما معمولا دنبال مقصر میگردیم و مثلا از شهرداری یا وزارت مسکن یا غیره به عنوان مقصر یاد میکنیم در حالی که تقصیر متوجه نسیان و فراموشی است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: نسیان تنها بافت فرسوده حرم مطهر را در بر نگرفته بلکه کل سرزمین ما دچار نسیان شده است. نمیدانیم کجا زندگی میکنیم. نمیدانیم که هستیم و نمیدانیم چه کاری باید انجام دهیم.


بهشتی «نسیان» را بیماری مهلک و خطرناک جامعه امروز ما دانست و تصریح کرد: اینطور نیست نسیان تنها به دریاچه ارومیه یا تالاب گاو خونی رحم نکرده باشد بلکه این بیماری چنان مهلک است که حتی به بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) که مقدس ترین جا برای تمام ایرانیان در طول تاریخ بوده نیز رحم نمی کند.


وی خاطر نشان کرد: نسیان چنان ما را در تاریکی فرو می برد که نمی فهمیم چه اتفاقی می افتد. این اتفاقات پشت کوه و دور از چشم ما رخ نداد بلکه جلوی روی جامعه بوده است. سالی چند میلیون نفر مردم ایران به مشهد میروند و این افراد نمی توانسته اند این اتفاق ها را نبینند. اما هیچ کس صدایی نداده و اعتراضی نکرده است.


رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: نسیان تنها در مدیریت شهری مشهد و مردم مشهد نبوده است بلکه همه ما دچار نسیان شده ایم. این نسیان عملا باعث شده زخمهایی به شهر مشهد و بافت پیرامون حرم وارد شود که نمی تواند مداوا نشود، زیرا تقدس این مکان هیچگاه از بین نرفته و تا قرن های آینده هم از بین نمی رود. تنها اتفاق این است که داغ بزرگی از زخم زبان برای نسل ما به دلیل کارنامه بدی که به جا میگذاریم باقی خواهد ماند.


بهشتی گفت: اما خبر خوب این است که این نسیان در مسیر بر طرف شدن است و نشانه آن نیز همین فیلم می باشد. این اولین بار در تاریخ سینمای ایران است که در مورد چنین اتفاقی فیلم ساخته می شود. اتفاقات زیادی از این دست افتاده ولی هیچ کدام از آنها تا کنون به عنوان موضوع فیلم نبوده که بتواند جامعه را از نسیان نجات بدهد. 
وی با اشاره به اینکه هوشیار کردن مردم توسط این فیلم مهمترین هدف سازندگان آن بوده است، تصریح کرد: انشاالله این فیلم کمک کند تا خسارات بسیار زیادی که در سطح کشور از جانب نسیان به وجود آمده، رفع شود و آن روز زمانی خواهد بود که ما از نسیان به در آمده و دوباره به یاد بیاوریم.


حسن آخوندپور کارگردان فیلم «نسیان» نیز در این مراسم با توضیح در خصوص روند ساخت این فیلم از عوامل و کارشناسانی که در تهیه این فیلم مشارکت داشتند تقدیر و تشکر کرد.


شایان ذکر است در این مراسم از خانواده دو نفر از درگذشتگان ساکن بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) که در فیلم نسیان حضوری پررنگ و تآثیرگذار داشتند، توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقدیر به عمل آمد.


این مراسم با اجرای نیما کرمی و با حضور شخصیت هایی چون :دکتر مهدی حجت(معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران) ،دکتر پیروز حناچی (معاون  فنی-عمرانی شهردار تهران)،دکتر قانعی راد (استاد برجسته جامعه شناسی کشور و رییس پیشین انجمن مطالعات اجتماعی)،دکتر طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور،مهندس عرفانیان (مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی)،خانم مهندس صادق مالواجد (مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی)،حسین دهباشی (مستندسازی برجسته کشور)فمهندس جهانگرد (معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)،فرهاد اصلانی (استاد و مستندساز برجسته کشور)و...برگزار شد و پوستر این فیلم توسط این اساتید نیز امضا شد


متن بیانیه و دیباچه رونمایی از فیلم نسیان :به نام خدا|دیباچه آیین رونمایی نسیان |برد نقش پای ره‏گم‏کردگان ما را ز راه   /  ورنه از ما تا مقام دوست، جزگامی نبوداز کرانه کشف رود اسطوره‏ای و به برکت حضور هشتمین ولی خدا و ازدل آبادی کوچک سناباد، ناگهان شهری پرآوازه و باشکوه زاده شد: مشهدالرضا .قلب تپنده فرهنگ، شخصیت و هویت مشهد در هزاره‏ای که برآن گذشته است بی‏شک بارگاه ملکوتی امام مهربانی‏ها، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) بوده است. اما وهزاراما ...آنچه که در طول تاریخ و در سایه شمس‏الشموس کمتر دیده شده است، بافت تاریخی و هویتی پیرامون حرم مطهر رضوی است که حرم را هزار سال در آغوش کشیده است و همیشه همسایه و پاسبان حرم بوده است .روزگاران خوش و ناخوشی بر این بافت گذشته است ولی، ازشروع مداخلات گسترده در دهه‏های اخیر، با هر دست‏اندازی و تخریبی، تاری از پود هویت و فرهنگ این بافت گسسته است و انسانی که بر این فرش، صاحب خانه و میزبان بوده است به بهانه‏های گوناگون از این مجاورت رانده شده است و بر او بی‏حرمتی‏ها  رفته است ...بي‌حرمتي به ساحت خوبان قشنگ نيست / باور كنيد پاسخ آيينه سنگ نيستروایت پیوندها وگسست‏های این بافت تاریخی؛ همان داستانی که اینک در قامت یک فیلم مستند در آمده است.پژوهشکده ثامن برای آن‏که صدای خاموش و بی‏رمق مردم ریشه‏دار بافت پیرامون حرم رضوی که صدای هویت و فرهنگ مشهد است را پرطنین‏تر به گوش‏ها برساند و بر چشم‏ها بنشاند، انبوه یافته‏های پژوهشی چندین ساله دلسوزان و نخبگان شهری را با همراهی کارگردانی متعهد و دغدغه‏مند، جناب آقای حسن آخوندپور، درجامه‏ی فیلمی مستند درآورد تا در پژواک این صدا، فاجعه‏ای که در اغلب شهرها، بویژه شهرهای مذهبی، درحال وقوع است دیده شود و بهنگام متوقف گردد.نسیان، یادآوری یک فراموشی عظیم است، فراموشی هویت، فرهنگ و انسان در لابلای هیاهوی نوسازی کج‏مدار و سوداگر !امروزشیرازِ نارنج و حافظ و سعدی هم - که بی رحمانه  درآستانه‏ی تخریب گسترده قرارگرفته است - همان مشهدِ 25 سالِ پیش است... پس فاجعه نزدیک است و بسیار محتمل ...در لیست شهرهایی برای فروش، حالا می‏توانی همه شهرهای کهن و باهویت ایران را ببینی؛ از تهران گرفته تا مشهد، شیراز، قم، تبریز،گرگان، زنجان و حتی در بیرون مرزهای ایران، نجف و کربلا!این فروشندگی، شهرها را به گدایی، تهیدستی و احتضار می کشاند؛ همانند مشهد، که قصه نسیان در آن می‏گذرد و به نفس‏تنگی دچار شده است."نسیان" یادآوری ادب پیشینیان در مواجهه با مردم و بافت‏های هویتی و تاریخی است، همان بافت‏هایی که سرچشمه‏های فرهنگ و عاملان پیوند و شیرازه‏های محکم انسجام‏های اجتماعی و تاریخی بوده‏اند.اینک درپس حراج مسرفانه شهرها به بهانه‏ی توسعه و البته به‏کام شهرفروشان و سوداگران، آیینه‏هایی باید، تا لختی تأمل و اندکی درنگ بیافرینند...نسیان یکی ازآن هزارآینه‏ای است که یادآورخورشیدهای هزارباره‏ی سرزمین ماست.پس به احترام  خورشید خورشیدها، به‏آیینه‏خانه‏ی  نسیان خوش آمدید.پژوهشکده ثامن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار