اصلاحات مالیاتی مورد نظر "دونالد ترامپ" شرکت‌های اروپایی و آسیایی را در آمریکا دچار مشکل و پرداخت مالیات مضاعف خواهد کرد و همین امر انگیزه‌ای خواهد شد تا اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کند.
کد خبر: ۵۳۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲ 14 December 2017
به گزارش تابناک : طرح اصلاحاتی "دونالد ترامپ" آمریکا را به یک پناهگاه مالیاتی جذاب تبدیل می کند و تولیدکنندگان خارجی باید به دنبال راهی برای رقابت باشند، برای اینکه آنها یا باید با قانون "پرداخت مالیات دوگانه" کنار بیایند، یا از دولتهای خود درخواست کنند تا با آمریکا در این زمینه مقابله به مثل کنند.

به عقیده کارشناسان، البته چنین اوضاعی در نهایت ممکن است به نفع روسیه تمام شود: هرچه ترامپ فعالانه تر از تولیدات داخلی در آمریکا دفاع کند، احتمال لغو تحریمهای تحمیلی ضدروسی از سوی اتحادیه اروپا بیشتر خواهد شد.   

وزرای دارایی پنج کشور دارای اقتصاد بزرگ در اروپا- انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه- در رابطه با بررسی لایحه قانونی مربوط به اصلاحات مالیاتی در آمریکا ابراز نگرانی کرده اند. آنها در یادداشت اعتراضی خطاب به "استیون منوچین" وزیر خزانه داری آمریکا، ابتکارعمل مالیاتی کاخ سفید را به مثابه اقدامات محافظتی دانسته اند. به عقیده مقامات اروپایی، این طرح برای جریان سرمایه گذاری خارجی، ساختارهای مالی و کل بازرگانی جهان، تهدیدآمیز است.

این نامه دقیقا در آستانه سخنرانی ترامپ برای حمایت از این اصلاحات، به ایالات متحده ارسال شد. پیش از این لایحه قانونی مربوط به آن در هر دو مجلس کنگره و سنا، البته در دو نسخه کاملا متفاوت تصویب شده و اکنون قانونگذاران آمریکایی در حال کار به روی پیش نویس مشترکی هستند تا آن را برای امضاء رئیس جمهور به کاخ سفید بفرستند.

اصلاحات مالیاتی، یکی از اصلی ترین وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که می بایست ایده آل ترین شرایط را برای تولیدکنندگان آمریکایی بوجود آورد. هرچند دموکراتها مخالف این اصلاحات بوده و نسبت به جنبه های منفی آن هشدار داده اند: اگر میزان مالیات کاهش یابد، این مسئله روی وضعیت طبقه متوسط جامعه تاثیری ندارد، ولی در عین حال کسری بودجه دولت را افزایش خواهد داد.

عواقب قانون جدید مالیاتی آمریکا برای شرکت‌های خارجی

کارشناسان به برخی از مفاد اصلاحات در حال بررسی در آمریکا اشاره کرده اند که موجب مقاومت سایر کشورها در برابر آن شده است.

"دمیتری دوبروف" کارشناس روابط بین الملل گفته است: «اولا، این کاهش مالیاتی از 35 تا 20 درصد مالیات بر سود برای شرکتهای فعال در خاک ایالات متحده است. این به معنای آن است که آمریکا تجار سایر کشورهایی که میزان مالیات بالاتری دارند را به سمت این کشور جذب خواهد کرد. هجوم تولیدکنندگان و سرمایه های خارجی به آمریکا تاثیر منفی بر وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی و آسیایی رقیب آمریکا خواهد گذاشت.»

وی افزود: «در ثانی، این 20 درصد مالیات غیرمستقیم بر کالاها و خدمات وارداتی است که شامل مالیات بر درآمد آمریکا نمی شود. در نتیجه ترامپ رقبای خارجی آمریکا را در وضعیت نامناسبی قرار خواهد داد. برای مثال: شرکتهای فرانسوی که در آمریکا کار می کنند، 20 درصد مالیاتی را خواهند پرداخت که شرکتهایی که در خاک فرانسه تولید کرده و بعد آن را به ایالات متحده صادر کنند، می پردازند. ضمن اینکه این قانون شامل شرکتهای آمریکایی که در خارج از خاک ایالات متحده، از جمله کارخانه های تولید اتومبیل آمریکایی در خاک مکزیک هم می شود. بدین ترتیب، شرکتهای خارجی باید دو برابر مالیات بیشتری به دولت آمریکا بپردازند، در حالیکه پیشتر یک مالیات هم به دولتهای محلی پرداخت کرده‌اند.»

اعلان جنگ واشنگتن به اروپا و آسیا و پیروزی قطعی آمریکا

 دوبروف یادآور شده است که تحلیلگران اروپایی اصلاحات ترامپ را «بمبی برای بازرگانی جهان » و «اعلان جنگ آمریکا به اروپا و آسیا» نامیده و نگران آن هستند که آمریکا به یک اردوگاه مالیاتی بزرگ و جذاب تبدیل شود. چنین نگرانی در کشورهای آسیایی به مراتب بیشتر از اروپاست.

به عقیده برخی کارشناسان، این اصلاحات آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و سایر کشورهاست و طرف آمریکایی «کاملا مجهز به سلاح» وارد این جنگ شده و عملا پیروز میدان خواهد بود. "آلکسی آنتونوف" تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به این مسئله می گوید: «البته این اقدام جسورانه و جالبی است که منجر به مهاجرت گروهی تجار از سراسر جهان به آمریکا خواهد شد.»  

"آلکسی میخییف" رئیس مرکز توسعه تجارت نوآورانه نیز توضیح داده است: «اتحادیه اروپا جامعه ای ایجاد کرده که مایلند کمتر کار کنند. کشورهای اروپایی در چنین شرایطی هزینه های زیادی برای پذیرش مهاجرین صرف کرده اند. در حالیکه در ایالات متحده همواره الگوی رقابتی با ترجیحات کمتری برای جذب خدمات اجتماعی وجود داشت. همه شرکتهای بزرگ جهانی نیز در این بازار فعالیت دارند و به همین دلیل اکنون آمریکا قدرتمندتر شده و در عرصه رقابتی با اروپای کهن، پیروز این رقابت خواهد بود.»

سردی روابط تجاری اروپا با آمریکا به نفع روسیه خواهد بود

"دمیتری تیخونوف" رئیس مدرسه عالی امور مالی در آکادمی مدیریت روسیه نیز گفته است، هدف ترامپ تبدیل آمریکا به یک غول اقتصادی و بهره مند شدن از مجموعه ای از کلیه تولیدات موثر در داخل کشور است.

همه این کارشناسان در این خصوص با یکدیگر اتفاق نظر دارند که این اقدام آمریکا، قطعا به ضرر اتحادیه اروپا و چین است، ولی در نهایت به نفع روسیه خواهد بود.

تیخونوف در این رابطه می گوید: «سردی روابط تجارت خارجی با آمریکا و ضرورت یافتن بازارهای جدید برای تولیدات شرکتهای اروپایی، انگیزه ای خواهد شد تا اتحادیه اروپا درصدد یافتن راهی برای خارج شدن از بن بست تحریمها علیه روسیه برآید. و هر چه ترامپ فعالانه تر از تولیدات داخلی آمریکا دفاع کند، امکان لغو تحریمهای ضدروسی اروپا بیشتر خواهد شد.» طبق ارزیابی این کارشناس، در دورنمای درازمدت آینده می توان انتظار داشت که اتحادیه اروپا تحریمهای تحمیلی علیه روسیه را لغو کرده و مبادلات بازرگانی بین دو طرف افزایش قابل توجهی پیدا کند.





منبع : روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار