دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت ، برجام را بهترین راه تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران خواند و از آمریکا خواست به تعهداتش در این توافق پایبند بماند.
کد خبر: ۵۳۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 14 December 2017
به گزارش تابناک : آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در گزارشی که به شورای امنیت این سازمان ارائه داد، گفت: برجام همچنان بهترین راه برای تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.

گوترش با بیان اینکه رد پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ در 21 مهرماه تردید چشمگیری درباره آینده این توافق به وجود آورد، افزود: مطمئن شده ام آمریکا متعهد شده است که در حال حاضر در برجام بماند.

دبیر کل سازمان ملل با استقبال از حمایت دیگر طرف های توافق هسته ای همچون چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا از برجام، آمریکا را ترغیب کرد که به تعهداتش در این توافق پایبند بماند.

گوترش همچنین هشدار داد که آمریکا پیش از هر اقدام دیگری در این رابطه، تاثیرات گسترده آن را در منطقه در نظر بگیرد.

وی همچنین ایران را به ملاحظه هوشیارانه نگرانی های دیگر طرف های این توافق ترغیب می کنم.
دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه این سازمان در حال مطالعه قطعات باقی مانده از موشک های شلیک شده از یمن به «ینبع» و ریاض در عربستان است، به نامه هایی از سوی کشورهای مختلف درباره ماهواره بر سیمرغ که روز 5 مردادماه سال جاری شلیک شد، اشاره کرد.

گوترش گفت: فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده در نامه ای به سازمان ملل در 7 مرداد گذشته مدعی شدند که ماهواره بر سیمرغ در صورت پیکربندی به شکل موشک بالستیک قادر است سلاح های هسته ای حمل کند.

گوترش در عین حال افزود: روسیه نیز در نامه ای به تاریخ 25 مرداد تاکید کرده است که قطعنامه 2231 شورای امنیت ایران را تنها 'دعوت' به خودداری از فعالیت های موشکی کرده و منعی در کار نیست.

وی همچنین به موضع ایران در این باره اشاره کرد و گفت: تهران پرتاب این موشک را 'بخشی از فعالیت علمی و فنی مربوط به استفاده از فناوری های فضایی' دانسته است.

به گفته گوترش، شورای امنیت موضوع پرتاب ماهواره بر سیمرغ را در 17 شهریورماه بررسی کرد و هیچ اجماعی میان اعضا درباره نوع ارتباط این پرتاب با قطعنامه 2231 این شورا نبود.

وی به ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود علامت ستاره داود روی موشک بالستیک قائم که 23 آبان ماه از سوی ایران شلیک شد اشاره کرد و گفت که تهران این ادعا را 'دروغ محض' دانسته است.

گوترش همچنین تاکید کرد که ایران تصریح کرده که قابلیت های نظامی این کشور از جمله موشک های بالستیک آن برای حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده و به همین دلیل خارج از صلاحیت قطعنامه مزبور است.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار