رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی گفت: ردیف حاشیه شهر مشهد حذف نشده اما کاهش شدید اعتباری داشته است.
کد خبر: ۵۳۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴ 13 December 2017
به گزارش تابناک : رضا جمشیدی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به درآمدهای استان اظهار کرد: درآمدهای استان در سال ۹۶، ۳ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان بوده است که برای سال ۹۷، ۳ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است که نشان از افزایش آن دارد. 

وی افزود: ۵.۶ درصد درآمدهای استان نسبت به سال قبل رشد داشته است در حالی که رشد درآمدهای استان های کشور، ۱۰.۹ درصد است و در سال ۹۵ و ۹۶، درآمدهایی که در قانون بودجه برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده بود، به نسبت توان استان بیشتر بود و سازمان برنامه و بودجه کشور برای استان هایی که درآمدهایشان تخصیص می یابد، رشد بیشتری را درنظر گرفته است. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی در خصوص اعتبارات جاری استان گفت: در سال ۹۶ اعتبارات جاری خراسان رضوی، ۵۰۸ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷، ۴ هزار و ۴۸۶ میلیارد  تومان است و در سال ۹۷، بودجه سازمان هایی مانند آموزش و پرورش، بنیاد شهید، شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب، استانی خواهد شد. سهم اعتبارات جاری از ۵.۸ در سال ۹۶ به ۸.۱ در سال ۹۷ رسیده است. 

وی در رابطه با اعتبارات عمرانی خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ۹۶ این اعتبارات، یک هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷، با کاهشی ۱۲.۸ درصدی به یک هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین سهم مان در اعتبارات عمرانی، ۵.۱۲ در سال ۹۶ بوده و حدود۷ دهم درصد کاهش داشته است. 

جمشیدی ابراز کرد: در سال ۹۶، ۴۶ میلیارد تومان از محل یک ششم برای سرخس داشتیم و در لایحه ۹۷ این عدد نه تنها افزایش پیدا نکرده است بلکه به ۳ میلیارد رسیده است. 

وی در خصوص اعتبارات استانی گفت: این اعتبارات به ۱۹۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده و اعتبارات ارتقاء شاخص های توسعه اقتصادی در سال ۹۶، ۱۳۳ میلیارد تومان بوده است و برای سال ۹۷ به ۴۳ میلیارد رسیده که ۶۷ درصد کاهش را نشان می دهد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی ادامه داد: اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۶، ۳۸ میلیارد تومان بوده است و در سال ۹۷، ۴۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: مجموع اعتبارات استان در سال ۹۶، یک هزار و ۸۲۹ میلیارد تومان بوده است و در سال آینده، ۵ هزار و  ۶۳۸ میلیارد تومان است و سهم مان از ۵.۲ درصد بودجه جاری و عمرانی استان های کشور، به ۷.۲ در سال ۹۷ رسیده، اعتبارات عمرانی به خاطر قیمت نفت، کاهش پیدا کرده است در حالی‌که اعتبارات جاری کاهش پیدا نکرده است. 

جمشیدی با ذکر مثالی افزود: اگر مبالغ مورد نیاز برای توسعه اقتصادی را عدد ۱۰۰ در نظر بگیریم، حدود ۸۰ درصد از این واحد توسط بخش غیردولتی تامین می شود و در این ۲۰ واحدی که دولت نقش دارد، یک سوم سهم به استان ها تعلق می گیرد و دو سوم آن ملی است. در مشهد نیز سرمایه گذاری زیادی توسط بخش غیردولتی صورت می گیرد. 

وی با بیان اینکه نسبت به حاشیه شهر مشهد باید به نقاط غیر برخوردار توجه شود گفت: ردیف حاشیه شهر مشهد حذف نشده است اما کاهش شدید اعتباری اتفاق افتاده است. در سال ۹۶، سه ردیف بودجه در این خصوص داشتیم که یکی بافت فرسوده و حاشیه شهر مشهد در سال ۹۶، ۷۵ میلیارد تومان بوده است. برای ساماندهی حاشیه شهر، ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار و بهسازی بافت فرسوده و کلان شهرهای قم و شیراز ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی افزود: در سال ۹۷ برای‌ بهسازی  بافت فرسوده، ساماندهی حاشیه شهرها و و کلان شهرهای مذهبی اعتباری که درنظر گرفته شده، ۱۰۰ میلیارد تومان است و بدین معناست که ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد حذف نشده است بلکه موارد ذکر شده در یکدیگر ادغام شده اند. 

وی در رابطه با بودجه زیارت ابراز کرد: بودجه زیارت در برنامه پنجم توسعه وجود داشت و خلاء قانونی در بودجه زیارت نداشتیم و برعکس دارای الزام قانونی بودیم که توجه زیرساختی به مشهد، شیراز و قم شود. در سال ۹۵، ۲۰ میلیارد تومان ردیف اعتبارات برای زیارت وجود داشت اما به خراسان رضوی ابلاغ نشد. در سال ۹۶، ردیفی در قانون بودجه به نام زیارت پیش بینی نشد. 

وی ادامه داد: در سال ۹۷، دو عنوان برای بحث زیارت پیش بینی شده است که یکی ردیف ۱۵ میلیارد تومانی تحت عنوان توسعه خدمات زیارتی کمک دهنده است که مبلغ ۳ و نیم میلیارد تومان در خدمت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برای سه شهر شیراز، قم و مشهد در نظر گرفته شده و  درست است که قانون پیش بینی نشده است اما حتی اگر ۱۸ میلیارد تومان به مشهد اختصاص پیدا کند، هیچ مشکلی را در حوزه زیارت در این شهر حل نمی کند. 

جمشیدی خاطرنشان کرد: کل تخصیص اعتباری که به خراسان رضوی در سال ۹۶ داده شده، حدود ۵۴ میلیارد تومان بوده است.





منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار