با پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران می‌توانیم خیلی بهتر درباره عملکرد تیم‌ها و آمارهایی که از جدول مسابقات بیرون می‌آید، قضاوت کنیم.
کد خبر: ۵۳۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 13 December 2017
به گزارش تابناک : با مقایسه آمار و ارقام‌های لیگ هفدهم با دوره قبلی و حتی لیگ‌های معتبر اروپایی سطح کیفی لیگ ایران در‌ سال منتهی به جام‌جهانی ٢٠١٨ مشخص می‌شود. چیزی که مشخص است، در پایان نیم‌فصل نخست پرسپولیس خیلی بیشتر از ‌سال قبل خودش را به قهرمانی نزدیک کرده و در صورت ادامه این روند شاید در پایان فصل هم بتواند رکوردشکنی کند.

رکوردشکنی پرسپولیس

سرخپوشان که فصل قبل هم با اقتدار قهرمان لیگ شدند، تا پایان نیم‌‌فصل اول لیگ شانزدهم نتوانسته بودند فاصله چندانی با رقبای خود بگیرند. پرسپولیس در شرایطی با شکست‌دادن نفت آبادان در دیدار معوقه هفته هشتم توانست ٣٦ امتیازی شود که‌ سال قبل با ٣٢ امتیاز به‌ عنوان قهرمانی نیم‌فصل رسید. شاگردان برانکو با میانگین ٢,٤ امتیاز در هر مسابقه رکورد تیم آماده سپاهان در لیگ دوم را هم شکستند. جالب است که پرسپولیس با ادامه این روند می‌تواند در پایان مسابقات با بیش از ٧٠ امتیاز قهرمان شود که در نوع خود یک رکورد جدید خواهد بود؛ البته در قعر جدول هم سیاه‌جامگان با ٨ امتیاز نسبت به قعرنشین نیم‌فصل‌ سال گذشته یعنی ماشین‌سازی ٢ امتیاز بیشتر کسب کرده است.

آمار گلزنی، پایین‌تر از‌ سال قبل

١٦ تیم لیگ برتر درمجموع تا پایان هفته پانزدهم، ١٢٠ بازی را برگزار کردند. در این تعداد مسابقه ٢٥٤ بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده و میانگین ٢,١١ گل در هر مسابقه ثبت شده است. جالب است بدانید ‌سال گذشته در چنین برهه‌ای ٢٥٧ گل در مجموع ١٢٠ بازی ثبت شده بود و میانگین ٢.١٤ در پایان نیم‌فصل لیگ شانزدهم آمار گلزنی بهتری را نسبت به لیگ هفدهم رقم زده بود. بعد از گذشت یک ‌سال در شرایطی که انتظار می‌رفت تعداد گل‌ها همراه با جذابیت بازی‌ها افزایش پیدا کند، شاهد کاهش مختصری هم بوده‌ایم.

پرسپولیس بالاتر از بایرن، پایین‌تر از بارسا

در بوندس‌لیگا که با ١٨ تیم دنبال می‌شود، دقیقا ١٥ هفته از مسابقات سپری شده است که بایرن‌مونیخ مثل سال‌های اخیر در صدر ایستاده است. باواریایی‌ها در سالی که نتایج خوبی را در ابتدای فصل کسب نکردند و کارلو آنچلوتی را از روی نیمکت تیم خود اخراج شده دیدند، با کسب ٣٥ امتیاز از ١٥ هفته آمار مناسبی نسبت به سال‌های گذشته ثبت نکردند. جالب است که پرسپولیس با همین تعداد بازی یک امتیاز هم بیشتر از بایرن کسب کرده است. در لالیگا هم ١٥ هفته از مسابقات به اتمام رسیده و بارسلونا با ٣٩ امتیاز صدرنشین است. آنها آمار بهتری از قهرمان نیم‌فصل ایران ثبت کردند اما جالب است که رئال ‌مادرید با ٣١ امتیاز فعلا در رده چهارم است و در مقایسه با سرخپوشان تهرانی امتیازات کمتری را کسب کرده است.

مقایسه با آلمان و اسپانیا

بد نیست از نظر آمار گلزنی لیگ هفدهم را تا پایان نیم‌فصل اول با لیگ‌های معتبر دنیا قیاس کنیم. تا پایان هفته پانزدهم بوندس‌لیگا، ٣٦٨ بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده است تا با توجه به ١٨ تیمی‌بودن رقابت‌های باشگاهی آلمان، میانگین ٢,٧٢ گل در هر مسابقه ثبت شود. در لالیگای اسپانیا که همواره با توجه به حضور ٢ تیم قدرتمند فوتبال اروپا شاهد رقابت‌های جذابی بودیم، ٤٠٩ گل تا پایان هفته پانزدهم به ثبت رسیده است. این تعداد گل با توجه به ٢٠ تیمی‌بودن لالیگا میانگین ٢.٧٢ گل را دقیقا برابر با بوندس‌لیگا نشان می‌دهد. این در حالی است که بار دیگر میانگین گلزنی در فوتبال ایران پایین‌تر از استانداردهای جهانی و لیگ‌های معتبر اروپایی است. در بالا اشاره کردیم که ٢.١١ میانگین گل در هر مسابقه در پایان نیم‌فصل اول لیگ هفدهم بوده است که فاصله زیادی با لالیگا و بوندس‌لیگا دارد.

فشردگی در میانه جدول

در جدول لیگ برتر هیچ خط تیره‌ای در پایان نیم‌فصل اول وجود ندارد. پارس‌جنوبی تا چند هفته قبل امیدوار بود روند شکست‌ناپذیری خود را حفظ کند اما افت بدموقع تیم تارتار باعث شد تا آنها ٢ باخت متوالی را تجربه کرده و از صدر جدول هم دور شوند. به جز سرخپوشان که با اقتدار توانستند قهرمانی نیم‌فصل را کسب کنند، هنوز سایر تیم‌ها ثباتی را در جایگاهی که در جدول دارند، احساس نمی‌کنند. جالب است بدانید فاصله امتیازی تیم پانزدهم جدول یعنی سپیدرود که در منطقه سقوط قرار دارد با تیم دوم جدول یعنی پارس‌ جنوبی فقط ١٧ امتیاز است. فشردگی در میانه جدول به‌ویژه از رده ششم که نفت آبادان با ٢١ امتیاز قرار دارد تا سپیدرود رشت که با ١٢ امتیاز در رده پانزدهم است، بشدت موج می‌زند. سیاه‌جامگان مشهد با کسب فقط ٨ امتیاز فعلا بیشترین خطر را برای سقوط‌کردن به دسته پایین‌تر احساس می‌کند. با این حال فشردگی جدول نشان می‌دهد که جذابیت تا پایان مسابقات برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و سقوط‌نکردن برقرار است. فقط پرسپولیس می‌تواند مثل ‌سال گذشته با افزایش فاصله خود قهرمانی‌اش را زودتر مسجل کند و به‌نوعی جذابیت را در هفته‌های پایانی از بین ببرد.

برترین‌ها و بدترین‌ها

همان‌طور که انتظار می‌رود، قهرمان نیم‌فصل بیشترین سهم را در کسب برترین‌ها دارد. پرسپولیس با یک باخت که آن هم مقابل پیکان رقم خورد، کمترین تعداد باخت را در کارنامه خود دارد. از سوی دیگر سپیدرود رشت و سیاه‌جامگان با ٩ باخت دارای بیشترین تعداد از این نظر هستند. بیشترین تعداد برد هم در اختیار شاگردان برانکو است که ١١ بار در ١٥ بازی از زمین برنده خارج شدند. کمترین تعداد بردها هم به قعرنشین جدول یعنی سیاه‌جامگان متعلق است که فقط یک‌بار طعم پیروزی را چشیده است. بیشترین گل‌ زده که قبل از بازی پرسپولیس و نفت آبادان در اختیار سرخپوشان بود، با ٢ گلی که علی علیپور به ثمر رساند، به پرسپولیس رسید. آنها ٢٧ گل در نیم‌فصل اول به ثمر رساندند و سیاه‌جامگان و نفت تهران با زدن فقط ٩ گل دارای ضعیف‌ترین آمار در خط حمله هستند. بیشترین گل‌خورده به نام استقلال خوزستان ثبت شده که ٢١ بار دروازه خود را بازشده دیده است. از سوی دیگر سرخپوشان فقط ٦ گل دریافت کردند که آمار فوق‌العاده‌ای را در خط دفاعی برایشان رقم زده است.

علیپور بالاتر از طارمی

در شرایطی که تا چند هفته قبل رقابت در جدول گلزنان بین بازیکنان تیم‌های شهرستانی بود، به یک‌باره علی علیپور اوج گرفت و توانست در هفته‌های اخیر تعداد گل‌های خود را افزایش دهد. مهاجم جوان پرسپولیس با زدن ٢ گل به نفت آبادان در بازی عقب افتاده، ١٠ گُله شد تا عنوان آقای گلی را از آن خود کند. جالب است بدانید که مهدی طارمی، آقای گل ٢ فصل اخیر فوتبال ایران در پایان نیم‌فصل لیگ پانزدهم ٩ گل به ثمر رسانده بود. او ‌سال گذشته تا نیم‌فصل هم پایین‌تر از مرتضی تبریزی حضور داشت و فقط ٧ گل را به نام خود ثبت کرد. علی علیپور با ١٠ گلی که به ثمر رسانده به نوعی در چند فصل اخیر بهترین عملکرد را در میان آقای گل‌های لیگ برتری داشته است. باید دید علیپور می‌تواند با ادامه این روند در نیم فصل‌دوم یک رکورد جدید را در این زمینه به نام خود ثبت کند یا خیر.





منبع : شهروند 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار