معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۲۰۰ هزار معلول جسمی و ذهنی در خراسان رضوی شناسایی شده اند که از این تعداد ۵۰ هزار نفر در مشهد زندگی می کنند.
کد خبر: ۵۳۵۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 07 December 2017
به گزارش تابناک : محسن توحیدی ظهر پنجشنبه در مراسم جشن گرامیداشت روز جهانی معلولین که در شهرستان طرقبه و شاندیز برگزار شد اظهار کرد: خوشبختانه سال ۱۳۸۳ قانون جامع معلولین در کشور اجرایی شد، اما متاسفانه شاهد حرکت موثری در مسیر اجرای این قانون نبودیم و از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که اصلاح لازم را انجام داده و قانونی در جهت رعایت حق و حقوق معلولان تصویب کند.

وی افزود: دولت تدبیر و امید، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی برنامه‌های متعددی را در کشور برای معلولین اجرا می‌کنند و در برنامه ششم توسعه هم برنامه‌های ویژه‌ای برای بخش‌های مختلف بهزیستی از جمله از معلولان، نابینایان، ناشنوایان، غربالگری، ازدواج سالم پیش بینی شده است.

معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در استان ۲۰۰ هزار معلول جسمی و ذهنی شناسایی شده اند که از این تعداد ۵۰ هزار نفر از آن‌ها در مشهد ساکن اند گفت: درخشش معلولین در میدان‌های علمی، هنری، ورزشی ،بیش از افراد سالم بوده است و با تغییر نگرش جامعه و مسئولان شاهد افتخارات بیشتری از سوی این گروه خاص خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی در سال ۹۶ سه برابر شده است، خاطرنشان کرد: این رقم‌ها از ۵۵ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان بوده که اکنون به ۱۵۵ هزار تومان تا ۳۴۰ هزار تومان رسیده است.

توحیدی بیان کرد: در شهرستان طرقبه-شاندیز ۱۰ مرکز نگهداری از معلولین فعال هستند که  مرکز امام جواد (ع)با همت خیران‌نیک اندیش راه‌اندازی شده و برنامه‌های آن به‌صورت مردمی مدیریت و اجرا می‌شود.

قانون جذب معلولین اجرا نمی شود

در ادامه رئیس اداره بهزیستی طرقبه-شاندیز گفت: سه مشکل اساسی معلولین  مانند دیگر افراد در مباحث اشتغال، مسکن و ازدواج بوده و  معضلی است.  متاسفانه در بحث اشتغال معلولین قانون جذب ۳ درصدی اجرا نمی‌شود و این مشکل در مسکن و ازدواج معلولین هم دیده می‌شود ، با این وجود شهرستان طرقبه‌_شاندیز بالاترین میزان اشتغال را در بهزیستی استان داشته است.

مهدی نخعی با بیان اینکه امکان مناسب‌سازی مسکن معلولین با بودجه فعلی وجود ندارد، افزود: از فرمانداری طرقبه-شاندیز و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان درخواست داریم تا در این زمینه حمایت لازم را از بهزیستی داشته باشند.

رئیس اداره بهزیستی طرقبه-شاندیر خاطرنشان کرد: اولین رستوران نابینایان و اولین رستوران ناشنوایان کشور را در طرقبه‌-شاندیز ایجاد می‌کنیم و این شهرستان افتخارات متعددی را در بخش‌های مختلف کسب کرده است و یکی از آن‌ها انتخابش به عنوان شهر دوستدار سالمندان در خراسان رضوی بوده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان طرقبه-شاندیز ۱۵۰۰ معلول دارد، گفت: از این تعداد ۱۱۰۰ نفر در منازل هستند و ۴۰۰ نفر هم در مراکز نگهداری می‌شوند.

معلولین باید  تکریم شوند

فرماندار طرقبه-شاندیز نیز  در ادامه اظهار کرد: معلولان همچون دیگر گروه‌های جامعه با تکریم شوند زیرا معلولیت محدودیت نیست و معلولین بارها نشان داده‌اند که در جامعه تاثیرگذار هستند و حتی در برخی موارد این تاثیرگذاری بیشتر از افراد سالم بوده است.

سید حسن حسینی افزود: فرمانداری طرقبه‌-شاندیز حمایت لازم را به منظور راه‌اندازی رستوران‌های نابینایان و ناشنوایان در این شهرستان خواهد داشت.




منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار