آویشن که در منابع طب ایرانی با نام های صعتر، آویشم، اوشن، کهلیک اوتی و آبشن هم از آن یاد می شود گیاهی از تیره نعناعیان یا لبیاسه است که در ایران 18گونه آن به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۵۳۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 07 December 2017
به گزارش تابناک : گیاهان این تیره، همه علفی و به حالت خودرو در مزارع و کوه ها و صحرا میرویند، یکی از علایم شناسایی آنها کرک هایی است که بر روی برگ های آنها دیده میشود و بر روی این کرک ها کیسه کوچکی است که پرده نازکی آن را پوشانده و در آن کیسه اسانس های معطر قرار گرفته است .
بسیاری از گیاهان این تیره را در جهان برای استفاده از اسانس آنها به مقدار زیاد میکارند.
یک متخصص طب ایرانی معتقد است آویشن گیاهی پرخاصیت، کم عارضه و ضدعفونی کننده ای قوی است و در منابع طب ایرانی، خواص متعددی از آویشن از جمله بازکننده گرفتگیها، اشتها آور، تقویت قوای باروری و پاک کنندگی ریه و معده از رطوبت های اضافه نام برده شده است.
دکتر محمد عسکر فراشاه روز پنجشنبه به ایرنا گفت: روایات متعددی از معصومین نقل شده که آویشن به تنهایی یا با دیگر ادویه، نافع قلب، انسداد رگها، بلغم، بوی بد دهان ، ضعف قوه جنسی ، ناراحتی معده و اعصاب است و به علت عطر و طعم مطبوعی که دارد، یک داروی اشتها آور و هضم کننده غذاست.
وی تصریح کرد: در مقالات جدید هم برای درمان نفخ معده و روده ها موثر دانسته شده، 
همچنین نتایج مطالعات جدید از اثر بخشی این گیاه بر بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر بیانگر این مطلب است که آویشن در بهبود علایم شایعی نظیر درد شکم، نفخ ،اسهال و یبوست موثر است.
وی با اشاره به اینکه آویشن، هوش و قوه ادراک را زیاد و اعمال اعضای باروری را در بدن تحریک و تقویت میکند افزود: همچنین در درمان بیماری های ریوی، نشانه های سرماخوردگی، برونشیت ، آسم ، سرفه و احتقان بینی مفید دانسته شده و خلط آور خوبی است.
دکتر عسکر فراشاه تصریح کرد: آویشن، ترشح آب دهان ، ترشح عرق و ترشح ادرار را زیاد میکند و از این لحاظ می توان آن را در بیماری های مربوط مورد استفاده قرار داد‌ و از
دیدگاه طب ایرانی نیز این دارو گیاهی، قاعده آور خوبی است و در بانوانی که قاعدگی آنان بند آمده تجویز میشود وبه همین دلیل درزنان باردار باید با احتیاط مصرف شود .
این متخصص یادآور شد: آویشن به علت وجود تیمول موجود در خود یک ضد عفونی کننده و ضد انگل قوی است و انواع کرم های روده از قبیل تریکوسفال آنکیلوستوم و اکسیور(کرمک) را میکشد و علاوه بر کشتن کرم ها، تخم کرم را نیز از بین میبرد.
وی در مورد بهترین طریقه تهیه دم نوش آویشن هم گفت: یک قاشق مرباخوری آویشن دریک فنجان آب جوش، دم نموده، صاف کرده و در صورت تمایل آن را شیرین نموده (با عسل) و روزی سه فنجان بخوریم.
دکتر عسکر فراشاه اضافه کرد: شستن سر با جوشانده غلیظ آویشن (10 گرم آویشن را در صد گرم آب جوشانیده، صاف کرده به کار برند) موجب جلوگیری از ریزش موی سر ناشی از ضعف پیاز مو و تقویت پیازهای آن میشود.
وی مهمترین خواص این گیاه دارویی را وجود ترکیبات ضدمیکروبی و ضدقارچی قوی در آن دانست به طوری که بسیاری از منابع پزشکی و دارویی از آویشن به عنوان 
یک ضدعفونی کننده قوی یاد می کنند و باعث شده فرآورده های دارویی حاصل از روغن آویشن جهت درمان عفونت های میکروبی و قارچی (کاندیدیایی )نیز تولید شود.
به گفته وی طب ایرانی، مصلح آویشن را چند قطره سرکه میداند که باعث میشود مصرف آن عارضه ای نداشته باشد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار