دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: چهار بازار جدید در کشورهای عمان، قطر، روسیه و عراق برای صدور کالا و توسعه تجارت از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت استان هدف گذاری شده است.
کد خبر: ۵۳۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 05 December 2017

به گزارش تابناک : فیروز ابراهیمی در جمع خبرنگاران افزود: خراسان رضوی نیاز به بازارهای جدید صادراتی دارد، چراکه به بازارهای سنتی مانند افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آسیای میانه نمی توان بسنده کرد و برای حفظ و تداوم حوزه صادرات باید به فکر بازارهای جدید باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی کالاهای صادراتی به بازار جدید کشورهای مزبور بر روی صنایع غذایی، صنایع مرتبط با حوزه ساختمان و صنایع شیمیایی، پلیمری و مرکبات است.

وی گفت: انتخاب هر یک از چهار کشور مقصد بازارهای جدید صادراتی خراسان رضوی به دلایل خاصی صورت گرفته، به طوری که در روسیه صادرات صنایع تبدیلی، محصولات باغی، صیفی و سبزیجات برای جمعیت ۳۵۰ میلیونی مورد بررسی قرار گرفته و در کشور قطر نیز که میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است، می توان در زمینه صادرات کالا هدف گذاری خوبی داشت.

وی با بیان اینکه کشور عمان تمرکز اصلی بازارهای صادارتی است، افزود: با توجه به سیطره سیاست بر اقتصاد و آسیب بخش خصوصی از آن و همچنین سایر مسائل فرهنگی، عمان مقصد خوب و باثباتی برای صادرات کالاهای ایرانی است.

ابراهیمی از ایجاد بزرگترین مرکز عرضه کالاهای ایرانی در فضایی به مساحت پنج هزار متر مربع در کشور عمان خبر داد و افزود: تمهیدات و اقدامات ایجاد بازار صادراتی در عمان انجام شده و بزودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی در بخشی از سخنانش با اشاره به لزوم ایجاد بازارهای جدید و فاصله گرفتن میزان تولید با مصرف در داخل کشور بیان کرد: در طول ۱۰ سال گذشته به ظرفیت های بالایی از تولید رسیده ایم اما در قدرت خرید مصرف با کاهش شدید مواجه شدیم.

وی گفت: هم اکنون تناسب بین میزان تولید و مصرف در کشور، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، به یک چهارم رسیده که بزرگترین پیامد آن نرخ زیاد مرگ و میر صنعت خواهد بود.

وی بر لزوم تداوم مشوق های صادراتی و حمایت های دولت در این زمینه و همچنین بازنگری در قانون بهبود فضای کسب و کار منطبق با نیازهای روز جامعه که مربوط به ۸۵ سال پیش است، تاکید کرد.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهند.

براساس آخرین آمار، طی هفت ماه گذشته میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی یک میلیون و ۱۹۸ هزار تن به ارزش ۸۷۵ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن یک درصد و از نظر ارزش دلاری هشت درصد کاهش داشت.

همچنین از کل ارزش صادرات غیرنفتی در هفت ماه امسال هفت میلیون و ۸۸۱ هزار دلار از محل تجارت چمدانی و ۳۴ میلیون و ۵۷۵ هزار دلار از محل بازارچه‌ های مرزی باجگیران و دوغارون انجام شد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار