اجرای برنامه‌های جانبی و حضور نویسندگان، شاعران بومی و رونمایی و معرفی آثار آنان یکی از نقاط قوت شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس می‌باشد.
کد خبر: ۵۳۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸ 27 November 2017
تابناک فارس بعه نقل از شیرازه:در چهارمین روز از شانزدهمین نمایشگاه بزرگ فارس نشست ایل‌کتاب در سرای اندیشه و هنر برگزار و از تازه‌های نشر نویسندگان و شاعران ایل قشقایی رونمایی شد. در این نشست منوچهر کیانی، قدیمی‌ترین ناشر قشقایی با انتقاد از عدم توجه به قانون حق کپی و الزامات آن اظهار تاسف کرد که ایران و جهان در این مسئله باهم همکاری نکردند و به نویسندگان توصیه کرد: برای آنکه بتوانید حقتان را بگیرید، هنرتان را به ثبت برسانید.


پرداختن به ادبیات، شعر و فرهنگ بومی و محلی؛ راهکاری برای مقابله با تهاجم فرهنگی

در ادامه نشست کاووس حسنلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، ادبیات و فرهنگ رسمی را ادبیاتی سانسورشده و تغییر شکل‌یافته خواند و گفت: ادبیات عامیانه ادبیات واقعی است و ادبیات بومی چهره واقعی فرهنگ ماست.

استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با اشاره به فرهنگ ارزشمند ایران اسلام گفت: فرهنگ ما از رودخانه‌هایی سرچشمه گرفته است که دریایی بیکران را تشکیل می‌دهد و صحبت از ادبیات بومی، لایروبی قنات‌ها و بازسازی چشمه‌هاست.

حسنلی پرداختن به ادبیات، شعر و فرهنگ بومی و محلی را راهکار تقویت فرهنگ عنوان و خاطرنشان کرد: این ظرفیت مخصوصاً در زمانی که فرهنگ غالب، اشتهای سیری‌ناپذیری برای بلعیدن فرهنگ‌های کوچک‌تر دارد تا همه به یک شکل در بیایند، به منزله ایستادگی مقابل این تهاجم و هژمونی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: برای هر واژه‌ای که در فرهنگ‌های محلی فراموش می‌شود، باید مجلس ختم گرفت و این کتاب‌ها هرکدام برای پاسداشت بخشی از همین آیین‌ها و واژه‌ها و کنایات است که میراث معنوی گذشتگان ما هستند.

در ادامه خسرو رشیدی، نویسنده کتاب «خرم‌بید» نیز درخصوص این کتاب گفت: این کتاب مصور دربرگیرنده اعتقادات و باور‌های مردم، ضرب‌المثل‌ها، بازی‌ها، واژه‌های محاوره‌ای و غیره است که ۶۵۰ صفحه و در ۸ فصل است که نگارش آن سه سال زمان برده است.

پایداری در برابر زن ایل به زانو درآمده است

شهناز عشایری، نویسنده دو کتاب «زن ایل تندیس رنج و عشق» و «از ایل تا کوچه»، درباره مقام زن عشایر با بیان اینکه چاره‌ای جز گفتن از زن ایل نداشتم، افزود: رنج با زن ایل معنی یافته و پایداری در برابر او به زانو در آمده است.

عشایری ادامه داد: کتاب «از کوچ تا کوچه» به‌صورت مقاله در برخی روزنامه‌های کثیرالانتشار ایران به چاپ رسیده است و درباره سختی‌های زندگی شهرنشینی برای افرادی است که از ایل به شهر و زندگی شهرنشینی روی می‌آورند. این کتاب از کوچ‌رو‌هایی می‌گوید که کوچه‌نشین می‌شوند و در بن‌بست کوچه‌های متراکم و محدود گیر می‌کنند.

کتاب‌خوانی در بین عشایر به صورت قصه‌گویی در دورهمی‌های شبانه رواج داشته است

محسن رجایی‌پناه هم در این نشست درباره اثر کتاب و کتابخوانی در جامعه عشایر گفت: میزان دسترسی این جامعه به وسایل و ابزار ارتباط جمعی که جامعه‌ای محروم و عشایرنشین بوده‌اند، بسیار کم بوده است.

او با اشاره به اینکه کتاب‌هایی که در دسترس عشایر بودند جنبه تفریحی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: عشایر شب‌ها دور هم جمع می‌شدند و کتاب را به صورت قصه‌گویی می‌گفتند اما امروز کاربرد کتاب در جامعه عشایری هویدا شده و اثر کتاب بسیار شایان توجه است.

رجایی‌پناه با بیان اینکه هیچ چیز برای ما جامعه عشایر ‌جای کتاب را نمی‌گیرد، تأکید کرد: کتاب تنها رسانه‌ای است که می‌توان با بهره‌مندی از آن، لذت برد.

در ادامه امراله یوسفی نویسنده آثاری درباره تعلیمات عشایر و نیز محمد بهمن بیگی که با کتاب «اسب اصیل دره‌شوری» به نمایشگاه آمده بود، گفت: اسب اصیل دره‌شوره دارای قدمت و سابقه‌ای بسیار است و در نگارش آن از کتاب‌های زیادی استفاده شده است که از این نژاد اصیل گفته است.

یوسفی نگارش این کتاب را مسبب توجه به اسب اصیل دره شوری در سومین جشنواره اسب دانست و: اسب دره‌شوری از نژاد خِرسان است و در استقامت و در درساژ یا رقص پا در جهان معروف است و هیچ اسبی هارمونی اندام این اسب را ندارد و این اسب تنها اسبی است که پس از ۷۰۰ سال با جفت‌گیری‌ها و تلاش‌های انسان پدید آمده است.

دیوان مأذون قشقایی و آثار محمد بهمن بیگی، دایرة المعارف سیار ایل قشقایی است

ابوالفضل جعفری دیگر نویسنده‌ای که در این نشست حضور داشت، به تصحیح دیوان کامل میرزا مأذون پرداخته است و با بیان اینکه تنها هنری که می‌تواند آمال و رنج‌های عشایر را تسکین دهد، شعر و غزل است، عنوان کرد: مأذون یکی از ستون‌های اصلی ادبیات ایل قشقایی است و نماینده و نماد فرهنگی و فرمانروای بی‌چون و چرای ادبیات قشقایی است. دیوان این شاعر به همراه آثار منثور محمد بهمن بیگی منبع عمده و دایرة المعارف سیار ایل است.

استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه از «شاعرانه‌های ناب» در سرای اندیشه و هنر

از دیگر سلسله نشست‌های جانبی اجرا شده در چهارمین روز از نمایشگاه کتاب، برنامه «شاعرانه های ناب» بود که با حضور دکتر اسماعیل آذر، استاد زبان و ادبیات فارسی در سرای اندیشه و هنرِ با اجرای برنامه مشاعره برگزار شد.

اسماعیل آذر در جمع مخاطبان نمایشگاه کتاب با بیان اینکه تمام اتفاقات خوب دنیا محصول کتاب است، خطاب به والدین گفت: پدر و مادرها وظیفه دارند در خانه کتاب بخوانند و به‌جای کاسه و بشقاب کتاب هدیه دهند و در خانه کتابخانه‌ای حتی حقیر و کوچک داشته باشند.

او ضمن اشاره به نظرات اندیشمندان حوزه فرهنگ و فلسفه درخصوص فواید قناعت گفت: همه ما ممکن است فقر داشته باشیم اما حاضر نشویم سرمان را خم کنیم. به قول حافظ: ای گدایان خرابات خدا یار شماست/ چشم انعام ندارید ز انعامی چند.

اسماعیل آذر با قرائت این بیت در این بازار عطاران مرو هر سو چو بی‌کاران/ به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد، گفت: حافظ به آب چشمه خورشید دامن تر نمی‌کند. هنوز بشر متوجه نشده که جای دیگر باید در بزنند چراکه در خانه‌ هرکس را بزنید به شما شرم و تلخی می‌دهد. باید بدانیم کجا دستمان را دراز کنیم. نباید دست‌بوس کسی شویم و نباید در مقابل انسانی که مثل خودمان است خم شویم.

او در ادامه به هِنری دیوید ثورو، فیلسوف آمریکایی اشاره و اظهار کرد: وقتی ثورو از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد، در یکی از جنگل‌های ایالت‌های آمریکا در وسط جنگل برای خود اتاقکی ساخت و تمام طول سال را جز شش هفته که کار می‌کرد، در آن اتاقک به مطالعه می‌پرداخت. وقتی از او مالیات خواستند، گفت: به دولتی که برده داری را تشویق می‌کند، هرگز مالیات نمی‌دهم. ثورو کتابی درباب اقتصاد تألیف می‌کند و در آخر ترجمه‌ حکایتی از سعدی را می‌نویسد و ماحصل آن این است که: گرت ز دست برآید چو نخل باش کریم/ ورت ز دست نیاید چو سرو باش آزاد.

اسماعیل آذر با بیان اینکه همه‌ این معرفت‌ها را کتاب به ما می‌دهد، گفت: هر وقت غم آدمی به پایان برسد، عمر او نیز به پایان رسیده است. غم با زندگی پیوند خورده است. هنر ماست که از ناملایمات و نامردمی‌ها تندیس شادی برآریم و به همه‌ آن‌ها بخندیم.

پس از سخنان دکتر آذر هنرجویان موسسه گل واژه شعر شیراز به گلستان خوانی، شاهنامه خوانی و اجرای مشاعره پرداختند که با استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه مواجه شد.

رونمایی از 11 عنوان کتاب

بنابر این گزارش اجرای برنامه‌های جانبی و حضور نویسندگان، شاعران بومی و رونمایی و معرفی آثار آنان یکی از نقاط قوت شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس می‌باشد. غرفه «شب‌های هنر و آگاهی» نیز به مناسبت هفته بسیج ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار کرده است. در سومین روز از نمایشگاه کتاب در این غرفه از 11 عنوان کتاب نثر و شعر رونمایی شد. ازجمله اثر پژوهشی «ما علیه ما» از دکتر ساجده تقی‌زاده، مجموعه شعر «پرنده مصلوب» از شاعر بسیجی پروانه نجاتی، «ستارگان آسمان انسانیت» از سید جلیل حسینی، «پوکه‌های لبخند» از عبدالرضا قیصری و محمد جواد فرمانی، «کوچه‌باغ‌های پرتقال و زخم» از محمد مرادی، «زخم‌واژه‌های مکرر» از فاطمه فاضلی، «بیداری واژه‌ها» از مرضیه مرادی و معصومه مرادی، «ترجمان اشک‌ها» از مرضیه هوشمندنژاد و «شب‌خوانی شب‌بوها» از حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد. همچنین فعالان فرهنگی و نویسندگان و شاعران حوزه ادبیات پایداری و مقاومت همچون محمد محمودی نورآبادی، سیدحسن حسینی ارسنجانی،‌ اکبر صحرایی، هاشم کرونی، غلامرضا کافی، رضا طبیب‌زاده با اهدای لوح تقدیر تجلیل شدند.

برگزاری آیین شعرخوانی ویژه پایان داعش

در چهارمین روز از نمایشگاه کتاب هم آیین شعر خوانی «صبح سحر نزدیک است» به مناسبت پیروزی و پایان یافتن سیطه رژیم داعش در غرفه «شبهای هنر وآگاهی» با حضور شاعران و اهالی فرهنگ برگزار گردید.

در این شب شعر دکتر نادر فخرآور، ساجده تقی زاده، دکتر عبدالرضا قیصری، عبدالنبی زارع، جعفر زارع خوشدل، خلیل شفیعی، سمیه کشاورز، شهدخت روستا، عبدالحسین خادم الحسینی، اعظم قلندری و امیر رضایی سروده های حماسی خود را به مناسبت پایان یافتن سیطره رژیم خبیثه داعش اجرا کردند.

محمدمهدی سیار میهمان غرفه شب‌های هنر و آگاهی می‌شود

در غرفه «شب‌های هنر و آگاهی» ویژه‌برنامه‌هایی نیز برای کودکان از جمله شعرخوانی و نقاشی اجرا می‌شود. در پنجمین روز از نمایشگاه یعنی دوشنبه6 آذرماه، ساعت 15 گپ و گفت صمیمانه علاقمندان شاعر انقلابی، دکترمحمد مهدی سیار و همچنین در ساعت 18 نشست نقد و بررسی کتاب «ماراتون در دارالرحمه» سروده فاطمه قائدی با حضور منتقد دکتر محمد مرادی برگزار می‌گردد.

از «گالری یک صفحه‌ای» برای خوانندگان کم‌حوصله تا دانلود مقالات علمی به صورت رایگان

در شانزدهمین نمایشگاه کتاب، ناشران برای افزایش سرانه مطالعه دست به ابتکاراتی زده و طرح‌های جدیدی ارائه کرده‌اند اما در این بین همچنان جای کتاب‌های صوتی و الکترونیکی خالی است.

خوانندگان کم‌حوصله می‌توانند به غرفه کتاب یک صفحه‌ای سر بزنند که با طرح ابتکاری کتاب‌های یک صفحه‌ای به دنبال افزایش سرانه مطالعه است. در غرفه امیراکتاب نیز می‌توانید با عضویت در گروه امیراکتاب ضمن دریافت کد اشتراک، در قرعه کشی که در روز آخر نمایشگاه برگزار می‌شود شرکت کرده و در هر نقطه فارس که باشید کتاب مورد نظر خود را به قیمت روی جلد دریافت کنید. این طرح نیز ابتکاری بوده است که برای اولین بار در فارس کتاب بدون هزینه پستی به تمام نقاط استان ارسال می‌شود و سهولت دسترسی به کتاب برای افراد در روستاها و مناطق دورافتاده را فراهم کرده است.

اگر علاقمند به کمک برای تهیه کتاب کودک و ارسال به مناطق محروم هستید نیز حتما سری به غرفه «تور کتاب کودک» بزنید که توسط جمعی از جوانان فرهنگ دوست شیرازی دایر شده است. دانشجویان و پژوهشگران نیز می‌توانند برای دانلود رایگان مقالات علمی از بین بیش از 4میلیون و 200 مدرک علمی به غرفه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری مراجعه کنند.


شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس با حضور 850 ناشر در بخش‌های عمومی، دانشگاهی، کمک درسی، کودک و نوجوان و بین‌الملل از پنجشنبه دوم آذرماه آغاز به کار کرد و تا سه‌شنبه هفتم آذر از ساعت 10 تا 20 پذیرای فرهنگ‌دوستان می‌باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار