مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: با توجه به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی، خرید تضمینی محصول زعفران و پنبه در این استان آغاز شده که تا پایان فصل برداشت ادامه دارد.
کد خبر: ۵۲۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 12 November 2017
به گزارش تابناک : مجید چالاک روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تا کنون یک تن و 300 کیلوگرم زعفران خشک از کشاورزان منطقه خریداری شده است.
وی با بیان اینکه این اقدام حمایتی دولت با هدف کوتاه شدن دست واسطه ها انجام می شود، بیان کرد: بهای 70 درصد از محصول خریداری شده از کشاورزان تا کنون تسویه شده است.
چالاک ادامه داد: تمامی محصولات خریداری شده با هدف افزایش صادرات از طریق بورس و کالا واگذار می شود.
مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: در طرح خرید تضمینی زعفران حداقل نرخ خرید هر کیلوگرم زعفران خشک 44 میلیون ریال و سقف آن 54 میلیون ریال است.
چالاک خاطرنشان کرد: مراکز خرید تضمینی زعفران در شهرستان های تربت حیدریه، گناباد، کاشمر، تربت جام و مشهد فعال شده که بزودی این مراکز در شهرستان های سبزوار و رشتخوار نیز فعال می شود.
وی با اشاره به پیش بینی برداشت 300 تن زعفران در این استان در سال جاری، افزود: آمادگی لازم برای خرید تضمینی تمام این محصول وجود دارد ولی پیش بینی می شود بین 50 تا 70 تن از این محصول برای خرید تضمینی عرضه شود. 
چالاک افزود: همچنین طرح خرید تضمینی پنبه نیز در استان آغاز شده و تا کنون 700 تن پنبه از کشاورزان سرخسی خریداری شده است.
مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی بیان کرد: حداقل نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم محصول پنبه نیز 22 هزار و 300 ریال و حداکثر آن 34هزار و 40 ریال تعیین شده است.
خراسان رضوی با 82 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران و 256 تن محصول معادل 79 درصد طلای سرخ کشور را تولید می کند و فصل برداشت زعفران در این استان که از اواخر مهرماه آغاز شده تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
هم اکنون پنج مرکز خرید حمایتی زعفران در پنج شهرستان استان توسط اتحادیه تعاون روستایی دایر شده که زیر نظر کمیته هماهنگی خرید زعفران در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند. 
همچنین 17 هزار و 500 هکتار مزرعه در خراسان رضوی به کشت وش پنبه اختصاص دارد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار