مدیرعامل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: بزرگترین کتابخانه سیار کشور به لحاظ پوشش مناطق، در مشهد مستقر است که به مدت پنج روز در هفته به 10 روستا خدمت رسانی می کند.
کد خبر: ۵۲۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳ 11 November 2017
به گزارش تابناک : حسین اکبری روز شنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری با موسسه به نشر در محل فروشگاه مرکزی آن در مشهد افزود: یکی از شیوه هایی که می تواند به رفع کمبود کتابخانه عمومی در خراسان رضوی کمک کند، استفاده از کتابخانه های عمومی سیار است که تاکنون در شهرهای مشهد و تایباد راه اندازی شده و کتابخانه سیار تایباد 11 روستا را زیر پوشش قرار داده است.
وی با بیان اینکه استفاده از خیرین و مقوله نذر یا وقف کتاب می تواند خلاء کتابخانه و کتاب در روستاها و مناطق محروم استان را پر کند، گفت: در خراسان رضوی 200 کتابخانه عمومی در قالب کتابخانه نهادی یا کتابخانه مشارکتی وجود دارد که از این تعداد 110 کتابخانه عمومی، نهادی هستند و باقی کتابخانه ها به صورت مشارکتی با جلب مشارکت اشخاص حقیقی یا حقوقی ایجاد شده اند.
وی با اشاره به کمبود کتابخانه در خراسان رضوی گفت: استاندارد این بخش در کشور وجود یک کتابخانه به ازای هر 25 هزار نفر جمعیت است اما این در حالی است که حداقل هشت شهر استان و برخی نقاط مشهد فاقد کتابخانه عمومی هستند و برخی روستاها حتی با 10 هزار نفر جمعیت در این استان کتابخانه ندارند.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: ساخت یک کتابخانه استاندارد هزینه بر و زمان بر است اما کتابخانه عمومی سیار با قابلیت های فراوانی که دارد می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.
اکبری در پاسخ به سئوالی در خصوص سرانه مطالعه در خراسان رضوی افزود: میزان دقیق این سرانه مشخص نیست اما پایین بودن سرانه مطالعه در این استان یک واقعیت انکارناپذیر است.
وی در مورد پیشرفت اجرایی کتابخانه مرکزی مشهد نیز گفت: ساخت این کتابخانه به دلیل تخصیص کم اعتبارات، روند اجرایی مطلوبی نداشته اما بخش عمده آن انجام شده و برای تامین تجهیزات آن 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
اکبری بیان کرد: مجری پروژه کتابخانه مرکزی مشهد اداره کل نوسازی و توسعه مدارس و بهره بردار آن اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی است.
وی اظهار کرد: تاکنون 20 هزار نسخه کتاب برای کتابخانه مرکزی مشهد تامین و عناوین آن ثبت شده و امید است با همکاری دستگاه های اجرایی مختلف بتوان این کتابخانه را تجهیز کرد و به بهره برداری رسانید.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در مورد مطالبات این نهاد از شهرداری مشهد گفت: تفاهم نامه های مربوط به سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداری و شورای شهر سابق امضا شده اما مطالبات این نهاد از شهرداری به طور کامل وصول نشده و امید است با فضای تعاملی مناسبی که بین این نهاد با شورای شهر و شهردار جدید مشهد وجود دارد، وصول این مطالبات محقق شود.
وی گفت: امضای تفاهم نامه و همکاری با مجموعه های فرهنگی تاکنون باعث توفیقات زیادی در عرصه کتاب و کتابخوانی در استان شده است.
وی افزود: همکاری با مجموعه فرهنگی آستان قدس رضوی قبل از موسسه به نشر با نهادهای زیرمجموعه دیگر آن وجود داشته که از جمله این همکاری ها، برگزاری نشست های کتابخوانی در سه سال گذشته در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بوده است.
اکبری بیان کرد: همکاری با موسسه به نشر برای بهره گیری از کتابهای منتشره آن برای تامین منابع کتابخانه های عمومی، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی و ترویج فرهنگ وقف و نذر کتاب خواهد بود.
وی با اشاره به برگزاری هفتمین دوره از مسابقات کتابخوانی رضوی گفت: از 640 هزار نفری که امسال در کشور در این مسابقه شرکت کردند، 73 هزار نفر مربوط به این استان بودند که خراسان رضوی از حیث تعداد شرکت کننده در این مسابقه رتبه نخست را به دست آورد.
مدیرعامل موسسه انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) نیز در این نشست گفت: این نهاد بحث وقف و نذر را به صورت جدی دنبال می کند و همچنین ایجاد شبکه های مردمی برای افزایش کتابخوانی را بسیار موثر می داند.
حسین سعیدی اظهار کرد: زیرساخت های مطلوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی در آستان قدس رضوی ایجاد شده به طوری که بیش از 50 کتابخانه به اضافه کتابخانه مرکزی در حرم مطهر رضوی، با منابع مطالعاتی بی شمار وجود دارد اما تاکنون فعالیت تبلیغی مناسبی در این خصوص انجام نگرفته است.
وی افزود: تاکید تولیت آستان قدس رضوی انجام کار بیشتر در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی است و تاکنون بیش از 20 برنامه ترویجی در خصوص فرهنگ کتابخوانی توسط به نشر انجام شده است.
وی گفت: خروجی تفاهم نامه بین موسسه به نشر و نهاد کتابخانه های عمومی استان، ایجاد شبکه های مردمی برای کتابخوانی و ترویج وقف و نذر در این خصوص است.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار