از ابتدای سال ١٣٨۴ تا پایان نیمه اول امسال نزدیک به ۶۵۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.
کد خبر: ۵۲۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ 10 November 2017

به گزارش تابناک : آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد از ابتدای سال ١٣٨۴ ، با آغاز سیاست واردات خودرو به منظور ایجاد شرایطی رقابتی تر برای صنعت خودروسازی در ایران ۶۵۴ هزار و ۶٩٣ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است که در مقایسه با کل خودروهای تولیدی در ایران ، رقمی اندکی را از آن خود می کند.

خودروهای وارداتی در ایران غالبا در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و بازار خوبی در تهران، اصفهان و تبریز و دیگر شهرهای بزرگ ایران دارند.

هر چند واردات خودرو با هدف رقابتی تر کردن صنعت خودروسازی در ایران در دستور کار قرار گرفت، اما بررسی ها نشان می دهد در این دوره زمانی سیزده ساله ، فشارهای ناشی از تشدید تحریم ها ، اقتصاد ایران را در مضیقه ای جدی قرار داد و حتی سبب شد شرایط برای صنعت خودروسازی در ایران نیز بسیار دشوار شود به طوری که حجم تولیدات خودرویی پس از سال ١٣٩١ ، کاهشی ۵٠ درصدی را تجربه کرد و افزایش شدید قیمت نیز در این دوره زمانی رخ داد.

ارزیابی کیفی خودروهای وارداتی به ایران نشان می دهد پیش از سال ١٣٩٢ ، بخش مهمی از خودروهای وارداتی به کشور را خودروهای لوکس با برندهای پورشه و مازاراتی و بوگاتی و ... تشکیل می داد. این روند خصوصا در سال های ١٣٨٨ تا ١٣٩٢ در بازار خودروهای وارداتی ایران به چشم می خورد، اما پس از سال ١٣٩٢ ، دولت با ممنوع کردن واردات خودروهای لوکس ، شکل خودروهای وارداتی به ایران را دستخوش تغییر کرد.

بر اساس این گزارش خودروی لوکس در ایران به خودرویی اطلاق می شود که حجم موتور آن بیش از ٢۵٠٠ سی سی است .

بالاترین آمار واردات خودرو به ایران به سال ١٣٩٣ اختصاص دارد. در این سال ١٠٢ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شدکه باید توجه داشت بخش عمده ای از خودروهای وارداتی در این سال را خودروهایی تشکیل می داد که حواله واردات آنها در سال پیش از آن گرفته شده بود.

خودرو در این سال ها غالبا یکی از اقلام مهم وارداتی به کشور را تشکیل داده است.

باید توجه داشت که واردات قطعات منفصله به منظور تولید خودرو در ایران نیز از اقلام مهم در بازار ایران تلقی می شود.

بازار خودروی ایران یکی از مهمترین و بزرگترین بازارهای کشور است به طوری که جذابیت های بالایی را برای شرکت های خارجی و تولید کنندگان خودرو داراست.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تولید خودرو در ایران تا سال ١۴٠۴ افزایشی قابل توجه را تجربه خواهد کرد. ایران قصد دارد به بارانداز صادرات خودرو در منطقه تبدیل شود. در این برنامه تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال با هدف ورود به بازارهای صادراتی پیش بینی شده است.

جدول زیر نشان دهنده واردات خودرو به ایران در سال های ١٣٨۴ تا ١٣٩٢ است.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار