کد خبر: ۵۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 24 June 2015

یکی از بزرگترین شهرهای ایران است که در حوزه های گوناگون با مشکلات و معضلات خاصی روبرو است که خیلی از آنها خواسته و ناخواسته ریشه های فرهنگی دارد از این رو معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز وظیفه سنگینی را در این زمینه بر دوش دارد که با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان و عملکرد آن در تعامل با دیگر بخش‌های شهرداری و همچنین سازمان‌های دیگر می‌تواند در بهبود فضای این شهر موثر باشد.

از این رو در گفت‌وگویی اختصاصی با امیر آهن معاون امور اجتماعی وفرهنگی شهرداری اهواز داشتیم و از فعالیت های این معاونت را جویا شدیم:

مشارکت شهروندان؛ نقطه قوت فرهنگی شهرداری اهواز

 

آقای آهنجان مختصری در مورد روزهای نخستی  که  به معاونت فرهنگی شهرداری اهواز آمدید بفرمائید

سال 87 بود که معاونت فرهنگی شهرداری از وزارت کشور به ما ابلاغ شد و در شهرداری اهواز مشغول به کار شدم زمانیکه به شهرداری مراجعه کردم و به معاونت فرهنگی آمد دیدم این معاونت فقط یک اتاق دارد و مسئول دفتر.

ساختاری نو برای معاونت فرهنگی در شهردای اهوازایجاد کردیم نیروهایی که از خود سیستم شهرداری بودند را شناسایی کردیم و بخش ها و قسمت های مختلف این معاونت را راه اندازی کردیم.

بعد از شکل گیری ساختار جدید معاونت فرهنگی در شهرداری اهواز، هر کار فرهنگی در شهر انجام می شد کم اتفاق می افتاد که نام معاونت فرهنگی زیر آن کار نوشته نشده باشد یعنی تا آنجا که می توانستیم از کارهای فرهنگی در شهر حمایت کردیم.

 در خصوص اقدامات فرهنگی که در شهر انجام داده اید توضیح بفرمائید:

در خصوص ارتقای فرهنگ بومی، کارهای که در دوران بنده انجام شد باید این توضیح را بدهیم که فقط حدود سه ماه به بررسی زیر ساخت ها توسط تیم جوانی که در معاونت فرهنگی مشغول به کار بودند پرداختیم در مناطق 8 گانه شهر اهواز، نیازسنجی کردیم و مشخص شدکه در بعضی مناطق واقعا نیاز به تکمیل زیر ساخت ها وجود دارد.

ما در سال 93 شش سرای محله یا فرهنگ سرا کلنگ زنی کردیم و تلاش خواهیم کرد که تا پایان سال 94 یا اوایل سال 95 از آنها بهره برداری کنیم.

 آیا وجود اقوام گوناگون وفرهنگ های متعدد در برنامه ریزها لحاظ می شود:

شهر ما دارای قومیت های مختلفی است ما با توجه به این ظرفیت می توانیم کار و آموزش خاصی تعریف کنیم به طور مثال آموزشی که در کیانپارس می دهیم متفاوت است با آنچه که در منطقه ملاشیه باید انجام شود همینطور تفاوت آموزشی در پادادشهر با زیتون کارمندی وجود دارد و این مسئله در برنامه ریزی ها لحاظ شده است.

 نمونه ای از طرح هایی را که در شهر اقدام کردید برای مخاطبین بیان کنید:

در جشنواره ایده های شهروندی حدود 2000 ایده داشتیم و مشارکت شهروندان را نقطه قوت کار خود میدانیم ومعتقدیم شهروند محوری کمک بزرگی به پیشبرد اهداف ما میکند.

طرح شهردار مدرسه و شهردار خانواده را اجرا کرده ایم آخرین طرحی که قرار است اجرا شود به عنوان شهریاران جوان است که در دبیرستانها در حال آماده سازی زیر ساخت هایش هستیم.

شهرداری تنها دستگاهی است که بدون واسطه با مردم در ارتباط است و به این نتیجه رسیدیم که به وسیله همین طرح ها میتوانیم با مردم پیوند داده شویم و نوجوانان و کودکان سفیر ما در خانواده ها باشند.

در جلسه ای که سال گذشته در خدمت معاونین فرهنگی کلان شهر ها در تهران بودم به این نکته اشاره کردم که چکار کنیم تا بتوانیم با آموزش شهروندی گره بخوریم یعنی ما موضوع شهروندی در مدارس داشته باشیم که به لطف خدا آموزش و پرورش هماهنگی های خوبی درا این زمینه با ما داشت.

سال گذشته حدود 200 مدرسه به عنوان طرح شهردار مدرسه انتخاب کردیم همه این دانش آموزان به عنوان سفیران ما در خانواده هستند ما در این طرح، نوجوان را برای مسئولیت پذیری در آینده آماده می کنیم در این طرح اجازه داده ایم که شهردار مدرسه با مدیر منطقه مکاتبه داشته باشد، وتا شعای 1000 متری اگر مشکلی باشد را با او مطرح کند اعتقاد دارم که اجرا ی این طرح ها نتیجه خاصی خواهند داشت .

یکی دیگر از این طرح ها،باکس هایی هستند که در اتوبوس برای کتاب طراحی کرده ایم این باکس ها در 180 واحد اتوبوس جایگذاری شده که شامل 9-10 تا کتاب با موضوعات خاص است که مسافران درون شهری می توانند از انها استفاده کنند.

252 آژانس را توسط آقای نیسی مسئول اتحادیه تاکسی رانی هاهماهنگ کردیم تا کیفی پشت صندلی راننده قرار دهند که حدود 5-6 کتاب را در آن قرار دهند این طرح را در مطب پزشکان و بانک ها هم انجام داده ایم و قرار است در ارایشگاه های زنانه و مردانه هم اجرا کنیم.

 یکی از انتقاداتی که به شما وارد است ترویج موسیقی و کنسرت است در این خصوص توضیح بفرمائید.

در خصوص کنسرت ها باید بگویم که یک کنسرت بیشتر برگزار نکرده ایم آن هم کنسرت آقای علیرضا افتخاری بود که برای اولین بار در فضای باز اجرا شد و هیچ مشکلی هم پیش نیامد همانطور که می دانید وی مورد تایید بزرگان کشور و شهر هستند در آن برنامه هم حدود 6000-7000 خانواده در کنار هم در یک فضای آرام و سنتی در مراسم حضور داشتند و برنامه بدون هیچ حاشیه ای برگزار شد.

منبع: پایگاه خبری رهیاب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار