استمرار رکود در بازار مسکن و همچنین نیمه‌کاره بودن برخی از واحدهای مسکن مهر در گلبهار سبب شده است تا جمعی از دلالان و واسطه‌ها در این پروژه‌ها به نقش‌آفرینی بپردازند که این موضوع سبب نارضایتی اعضای مسکن مهر و بنگاه‌های سطح این شهر شده است.
کد خبر: ۵۲۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹ 06 November 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ رکود چند سال گذشته در بازار مسکن سبب شده است که بسیاری از  سرمایه‌گذران رغبتی برای سرمایه‌گذاری از خود نشان ندهند و از طرفی دیگر فروشندگان هم حاضر نیستند منزل خود را با قیمتی پایین به فروش برسانند.

رکود در بازار مسکن به حدی است که نه تنها گرمای تابستان بلکه باد پاییزی هم نتوانست بازار خرید و فروش مسکن را از خواب بیدار کند. در شهر گلبهار که بیش از 30 هزار مسکن مهر در آن در دست اجراست برخی از خانواده‌ها هنوز برای   پرداخت آورده خود با مشکل مواجه هستند و یا به دلایلی قصد فروش واحد خود را دارند از طرفی شهر گلبهار که قرار است در آینده 420 هزار نفر را در خود جای دهد به واسطه ویژگی‌های خاص در چند سال اخیر به جولانگاهی برای دلالان و واسطه‌ها تبدیل شده بود اما اکنون به دلیل رکود در بازار مسکن دیگر از آن فعالیت‌ها خبری نیست.

با فعالیت مسکن مهر و رکود در اقتصاد، بازار خرید و فروش در گلبهار نیز از رونق افتاد استمرار رکود این روزها بر فعالیت و جنب و جوش بنگاه‌ها و دلالان سایه افکنده  و از آن سودهای بادآورده و رفت و آمدهای بی‌اندازه و پارک خودروهای رنگارنگ در گلبهار خبری نیست.

از طرفی با توجه به اینکه مستحق‌ترین افراد جامعه یعنی اقشار کم‌درآمد در این طرح ثبت نام کرده‌اند و اکنون توان پرداخت سهم آورده خود را ندارند و یا برای پرداخت اقساط خود به شدت تحت فشار هستند دلالان و  واسطه‌ها نیز به دلیل رکود در بازار مسکن دندان خود را برای مسکن مهر تیز کرده‌اند و در این بازار نیز به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

برای اطلاع از این موضوع به سراغ مردم و بنگاه‌داران این شهرستان می‌رویم تا نظرشان را در این خصوص جویا شویم.

از نگهبانی تا دلالی مسکن

محمدیان چند سالی است که توانسته با قرض و قوله مبلغی را فراهم و برای خرید یک واحد مسکن مهر در گلبهار اقدام کند اما حالا با مشکل پرداخت اقساط وام‌های آن مواجه و مجبور به فروش این واحد شده است. او که در یکی از بنگاه‌های املاک گلبهار برای انجام معامله و فروش واحدش حضور دارد، به خبرنگار فارس می‌گوید: واحد مسکن مهرم را برای فروش به نگهبان‌های مجموعه سپرده بودم. بابت خرید این واحد 27 میلیون پرداخت کرده‌ام و یک‌سالی هم می‌شود که اقساط آن را ماه به ماه می‌پردازم اما نگهبان‌ها می‌خواستند این واحد را  به قیمت 22 میلیون به‌فروش برسانند. یعنی برای واحدم مشتری با این مبلغ پیدا می‌کردند. راست و دروغش را نمی‌دانم اما می‌گفتند این واحدها بیشتر از این نمی‌ارزد و یا می‌گفتند مشتری دست به نقدی برای این واحدها نیست.

وی ادامه می‌دهد: مدتی بود که توسط همین نگهبان‌ها مرتب کار فروش را پیگیری می‌کردم. سعی داشتم برای فروش صبور باشم و منتظر گذشت زمان بلکه قیمت‌ها بالاتر برود، اما آب از آب تکان نخورد که هیچ، راستش نگران بودم قیمت‌ها به مرور زمان از این هم که هست کمتر شود چرا که عمر ساختمان زیاد می‌شود و کم کم به خرج می‌افتد. حالا توسط بنگاه با مبلغ کمی بیشتر مجبور به فروش شدم هرچند که برای خودم به مراتب قیمت این واحد بیشتر از این‌ها آب خورده بود اما چون نیاز داشتم باید می‌فروختم. راستش فکر می‌کنم این وسط عده‌ای از گرفتاری و مشکلات مردم ماهی می‌گیرند و سود می‌برند.

محمدیان در ادامه می‌افزاید: به هر بنگاه که مراجعه می‌کنید چند نفر دیگر هم نشستند و به خودشان اجازه می‌دهند تا در معاملات دیگران دخالت کنند. همین‌ها یک عده دلال هستند که توی سر ملک می‌زنند و برخی از مواقع هم این دخالت‌ها سبب درگیری می‌شود.

ضعف نظارت بر عملکرد پیمانکاران

مرتضی اکبری یکی دیگر از ساکنان گلبهار اما  ضعف نظارت بر مسکن‌ مهر را دلیل این آشفتگی، هرج و مرج و نوسان قیمت‌ها در بازار می‌داند و می‌گوید: به نظر من بر عملکرد پیمانکاران نیز کسی نظارت نداشته است اگر قراردادی یک‌ساله برای ساخت تعاونی با پیمانکار بسته شده است و این قرارداد یکساله‌ی‌ ساخت، 3 ساله شده به این معنی است که کسی از پیمانکار نپرسیده که چرا به تعهداتش عمل نکرده است؟ برای پیمانکاران شاید مشکلی نباشد چرا که آنها سودش را می‌برند اما خریداران زیان دیده‌اند چراکه باید پول بیشتری که در توانشان نیست را پرداخت کنند.

وی ادامه می‌دهد: دولت هزینه کرده و حالا همین عدم نظارت‌ها سبب شده است که برخی از واحدها نیمه‌کاره رها شوند و علاوه بر سرگردانی اعضا به دلیل افزایش قیمت‌هایی که از قبل پیش‌بینی کمتری شده بود چهره بقیه واحدها را نیز زشت و پای دلالان را هم به این واحدها باز کرده است. 

دلالان در مسکن مهر فعالیت می‌کنند

بعضی از مردم گلبهار و صاحبان واحدهای مسکن مهر دلالان را در این مشکلات دخیل می‌دانند آنها معتقدند دلالان سبب افزایش، کاهش، ثبات و رکود در بازار مسکن هستند هرجا که  بازار برای آنها سودی نداشته باشد، می‌توانند تغییراتی در این بازار صورت دهند تا بازار از خواب و رخوت بیرون بیاید. یا با بالابردن قیمت‌ها و یا با پایین آوردن آن. در هر صورت میان این اوضاع بازار دلالی هم رونق دارد.

در همین رابطه به سراغ یکی از بنگاه‌داران گلبهار می‌رویم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم او که نمی‌خواهد نامش برده شود به خبرنگار فارس می‌گوید: پیش از این به دلیل رونق بازار مسکن دلالان زیادی در گوشه و کنار بودند اما حالا دیگر خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. یکی از دلایل ارزانی مسکن مهر در این منطقه مشکلات شخصی صاحبان این واحدها و دلیل دیگرش هم اینست که برخی از دلالان با کمک برخی از نگهبان‌ها اقدام به خرید و فروش واحدها می‌کنند که این نوع خرید و فروش مشکلاتی به‌وجود می‌آورد.

 وی ادامه می‌دهد: البته مدتی است که آینده بازار مسکن روشن نیست برخی افراد که مردم از آنها به عنوان دلال یا واسطه نام می‌برند به کارهای دیگر روی آورده‌اند چراکه با این بازار سودی نمی‌کنند. 

این بنگاه‌دار با سابقه گلبهاری می‌افزاید: سال‌هایی که خرید و فروش مسکن سود داشت همین دلالان اگر ملکی را امروز می‌خریدند فردا با سود بالایی آن را به فروش می رساندند اما امروز دیگر خبری نیست و از بازار فراری شده‌اند با این حال برخی از آنها هنوز هم در مسکن‌های مهر فعالیت می‌کنند.

اسم دلال‌ها بد در رفته!/واحدها را می‌خریم و فعال می‌کنیم

در ادامه به سراغ یکی از همین به ظاهر فروشندگان و در باطن دلالان مسکن مهر می‌رویم. صبوری که هم با ماشین کار می‌کند و هم خرید فروش مسکن مهر را به صورت سیار انجام می‌دهد، به خبرنگار فارس می‌گوید: خرید و فروش به این شکل به سود هر دوطرف هست. پول کمتری از مردم بابت کمیسیون می‌گیریم و این به نفع انهاست.    

وی ادامه می‌دهد: برخی از مالکان این واحدها نمی‌توانند هزینه‌های افزوده شده و وام‌ها را واریز و یا پرداخت‌کنند بنابراین واحدها به شکل نیمه‌کاره رها شده است. ما هم  آن را برای فرد جدید می‌خریم و بدین ترتیب واحد را فعال می‌کنیم تا زودتر این واحد‌های نیمه‌کاره تکمیل شود. 

صبوری معتقد است: این دلالی شاید اسمش بد در رفته باشد! اما به نظر من به نفع همه تمام می‌شود.

همه به آینده بازار مسکن چشم دوخته‌اند

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بازار مسکن نیز همانند دیگر بخش‌های اقتصادی نگاه به آینده دارد و در این بازار تنها کسانی که نیازمند هستند اقدام به فروش ملک خود می‌کنند و اغلب مردم دست نگاه داشته‌اند. 

در ادامه به سراغ یکی از کارشناسان حوزه مسکن می‌رویم تا در این خصوص نظرش را جویا شویم محمدی که خود نیز یکی از ساکنین گلبهار است، به خبرنگار فارس می‌گوید: همه منتظر آینده هستند اما امسال هم از رونق مسکن خبری نبود. در گلبهار هم اگر بازار مسکن همچنان در رکود باشد با توجه به اینکه مسکن مهر نیز زیاد و مسکن اجتماعی هم در راه است، امکان کاهش قیمت‌ها وجود دارد.  

وی ادامه  می‌دهد: این روزها افراد به سطح بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند اما در حد پرس و جو است. میزان معاملات بسیار کم است و کسی حاضر نیست در این بازار با توجه به اوضاع و شرایط اقتصادی جدید کشور در بازار مسکن ریسک کند. 

محمدی معتقد است: خریدار هست، اما فروشنده نیست. به این معنا که خریدار توقع دارد قیمت از میزانی که تعیین شده کمتر باشد، اما مالک موافق نیست و در نتیجه فروشنده از فروش ملک خود صرف نظر می‌کند. بسیاری از خریداران به دنبال واحد ارزان قیمت هستند که آن هم واحدهای مسکن مهر است که آن هم مشکلات خودش را دارد. 

این کارشناس حوزه مسکن بخش‌های اقتصادی جامعه را به فعالیت بازار مسکن وابسته می‌داند و می‌گوید: اگر مسئولان با برنامه‌ریزی بتوانند مشکل ساخت و ساز را در کشور حل و بازار مسکن را رونق بخشند بخش‌های دیگر اقتصادی زیادی نیز که به نوعی وابسته به این گروه هستند رونق خواهند یافت.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار