ورزشگاه بیسبال کرج، غریب است و در کناری زیر سایه ورزشگاه انقلاب افتاده و خاکی شده. ورزشگاهی که هزینه بی‌تدبیری شده و بعد از نزدیک به ۳ میلیارد تومان اعتبار دوباره ۵۰۰ میلیون تومان هزینه مضاعف می‌شود.
کد خبر: ۵۱۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 01 November 2017

به گزارش تابناک : ورزشگاهی در کنار غولی به اسم ورزشگاه فوتبال انقلاب؛ راستی همه ورزش‌ها  را فدای فوتبال کردیم و ورزش جذابی مانند "بیسبال" که می‌توانست برتری و برندی برای کشور باشد و هیجان آن جوانان را جذب کند نیز غریب شد. تنهاترین ورزشگاه بیسبال ایران در کرج است، معدود مردمی می‌دانند که این ورزشگاه در این شهر است.

به آنجا رفتم به زور مکان ورزشگاه را پیدا کردم. بیشتر شبیه انبار سنگ ریزه است و بعد از نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه و چند سال بازی یک باره مساحت آن کوچک به نظر رسید و دوباره 500 میلیون تومان مضاعف در حال انجام است. سری به ورزشگاه زدیم؛ آن چمن زیبا تبدیل به سنگ شده. ورزشگاه بیسبال کرج بسیار غریب است  و در کناری افتاده در زیر سایه ورزشگاه انقلاب.

فراز ونشیب بیسبال در ایران؛ احداث تا انحلال

گفتنی است بیسبال و سافت‌بال ریشه در بازی‌های بومی و محلی ایران زمین نظیر چوگوی، چلتوپ، گل بی بی شده، پله چفته و غیره دارند. بیسبال به معنی امروزی از سال 1320 در کشورمان توسط دانشجویان دانش‌سرای تربیت بدنی منظریه تهران شکل گرفت و با توجه به وجود علاقمندان فراوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1368 تحت عنوان کمیته بیس بال زیر نظر معاونت فنی و امور فدراسیون‌های سازمان تربیت بدنی کار خود را آغاز کرد و در سال 1372 با توجه به فعالیت‌های چشمگیری که در سطح کشور انجام شد این رشته از کمیته به فدراسیون ارتقا یافت. سافت‌بال نیز از سال 1376 در ایران راه اندازی شد و سال 88 فدارسیون منحل شد.

امید این رشته در سال 83 رقم خورد و نوید کاری جدید برای زیرساخت‌های این رشته پدیدار شد و استارت "بزرگترین" و "تنهاترین" ورزشگاه ویژه بیسبال در ایران با مساحت 15 هزار مترمربع زده شد که 9 هزار مترمربع آن به بیسبال اختصاص داشت. در سال 84 بودجه آن پیش‌بینی شد و در سال 88 زمین ورزشی با یک میلیارد و 800 میلیون تومان و در مجموع بنای فضا  3 میلیارد تومان به بهره برداری رسید. مسابقات قهرمانی دو دوره لیگ کشور و کمپ تیم ملی بیسبال برگزار و میزبانی از بازی‌‌های آسیایی هدف این مجموعه بود ولی  از سال 1390 با انحلال فدارسیون بیسبال و سافت‌بال و تبدیل آن به 4 انجمن ورزشی زیر نظر هیات انجمن‌های ورزشی تیری به تمام آرزوهای این ورزش در ایران زده شد.

با نگاهی به ورزشگاه بیسبال ورزشگاه انقلاب کرج، مکانی که نام آن را بیسبال بنامند پیدا نشد و بیشتر انبارهای سنگ‌های کوچک در جوار اتوبوس‌های فرسوده کرج به ذهن متواتر می‌شود.

 برای بررسی ورزشگاه بیسبال البرز و وضعیت این رشته در کشور به سراغ مسئولان و کارشناسان رفتیم.

 ورزشگاه بیسبال کرج  به زمین فوتبال تبدیل شد

در همین زمینه مهرداد حاجیان سرمربی سابق تیم ملی بیسبال ایران درباره وضعیت بیسبال ایران و ورزشگاه انقلاب کرج اظهار داشت: فدارسیون سابق شامل چهار ورزش راگبی، کریکت، بیسبال و سافت بال بود و بنابر مصلحت‌هایی که مدیریت ورزشی وقت این فدارسیون انجام داد این فدارسیون به چهار کمیته ورزشی تحت نظر انجمن‌های ورزشی تقسیم شد.

مربی بین‌المللی بیسبال کشور با تاکید بر اینکه ورزشگاه بیسبال البرز تنها و بزرگترین مجموعه ورزشی این رشته در کشور است، بیان کرد: بنا بود مسابقات بیسبال در ایران، میزبانی از بازی‌های ملی و اردوهای تیم ملی بنا بر برنامه در این ورزشگاه برگزار شود که انجام نشد.

حاجیان با اشاره به اینکه این ورزشگاه در سال‌های قبل به زمین فوتبال مبدل شد و دیگر کاربری برای بیسبال ندارد، عنوان کرد: بیسبال ایران عقب‌افتادگی دارد و هم اکنون وضعیت ورزشگاه بیسبال انقلاب کرج نیز بسیار نامناسب است.

یکی از افرادی که در حدود دو دهه در ورزش بیسبال خاک زمین را خورده و تا رده‌های تیم ملی را طی کرده رجبعلی برزگر است.

 این عضو سابق تیم ملی بیسبال ایران در گفت وگو با خبرنگار تسنیم درباره وضعیت نامناسب ورزشگاه انقلاب کرج، اظهار داشت: در دهه 80 و زمانی که فردی یا مجموعه‌ای با ورزش بیسبال آشنایی نداشت مراحل ساخت ورزشگاه بیسبال انقلاب کرج آغاز شد که زیر ساخت بسیار قوی در این ورزش است.

عضو سابق تیم ملی بیسبال ایران با تاکید بر اینکه ورزشگاه بیسبال انقلاب کرج یک برند بین‌المللی برای ورزش کشور محسوب می‌شود، افزود: به دلیل بی اعتنایی به این مکان ورزشی این مجموعه در اختیار فوتبال و راگبی قرار گرفت که امروزه زمین بیسبال کرج عملا وجود ندارد.

برزگر با اشاره به اینکه انتقادات مسئولین کنونی ورزش  به ورزشگاه بیسبال کرج بعد از فرسودگی این مجموعه است، بیان کرد: اگر سیاست‌ها و مدیریت درستی در این زمینه اتخاذ می‌شد امروز شاهد برگزاری مسابقات جهانی و آسیایی در این زمین بودیم و متاسفانه اوضاع بیسبال ایران اصلا مناسب نیست.

وی ادامه داد: مدیریت و اردوهای نامنظم تیم ملی بیسبال سبب شد که ایران به تیم‌هایی مانند پاکستان و بنگلادش که اوضاع اقتصادی مناسبی ندارند بازی‌ها را واگذار کند واگر زیر ساخت مناسبی مانند ورزشگاه بیسبال انقلاب کرج حفظ شود شاهد این وضعیت نامناسب در بیسبال نیستیم.

رئیس فدارسیون جهانی بیسبال ابعاد زمین را مغایر با استانداردهای بین‌المللی اعلام کرد

زمین بیسبال کرج در شکل ظاهری نشان می‌دهد در حال ساخت یا ترمیم پروژه است؛ به همین دلیل برای بررسی وضعیت آن به سراغ  روزبه زورقی معاون مهندسی و فنی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز رفتیم.

وی با بیان اینکه زمین بیسبال کرج در سال 89 به بهره‌ برداری رسید، اظهار داشت: شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور این پروژه ملی را احداث کرد و تا سال 94 بازی در این زمین برگزار می‌شد ولی طی بازدید رئیس فدارسیون جهانی بیسبال از کرج ابعاد و مساحت زمین بازی با استانداردهای بین‌المللی مغایر اعلام شد.

وی ادامه داد: طی نامه‌ مکتوب فدارسیون جهانی بیسبال به فدارسیون انجمن‌های ورزشی و ادامه این نامه‌نگاری به استانداری البرز و وزیر ورزش و جوانان از محل اعتبار استانی و ملی  500 میلیون تومان برای بازسازی آن اختصاص یافت.

زورقی با تاکید براینکه احداث زمین بیسبال با این ابعاد مغایر با استاندارد‌های بین‌المللی است، افزود: محل حمل پرتاب 10 متر، شیب، طول زمین و محل آب پاش‌ها مجدد با برنامه کارشناسی در حال ساخت و ترمیم  است و طی نامه‌ای مکتوب به فدارسیون انجمن‌های ورزشی جلسات کارشناسی برای خاک‌برداری آن اعمال شد و اگر اعتبارات اختصاص یابد تا اواخر سال به بهره‌برداری می‌رسد.

اشتباه سازمان تربیت بدنی و فدارسیون بیسبال و بی‌دقتی در احداث  این ورزشگاه به جای خود ولی اینکه زمین تا سال 93 فعال بوده و به آن  هیچ توجهی نشده، سبزی چمن را زرد، اطرافش تخریب و رنگ حضور مردم را کدر می‌کند و جالب این است که در رابطه با مساحت زمین چگونه بدون نگاه کارشناسی زمین احداث می‌شود و بعد از مدتی باید رئیس فدارسیون جهانی این مورد را گوشزد کند.

ولی مربی سابق تیم ملی موضوع ایراد اندازه زمین را قبول نداشته و بی‌تدبیری در نگهداری و واگذاری به ورزشهای دیگر را عامل از بین رفتن زمین می‌داند، به همین دلیل برای صحت وسقم کامل این مطلب به سراغ مدیرکل ورزش و جوانان البرز رفتیم.

500 میلیون تومان هزینه مجدد شد و زمین در بهار بهره‌برداری می‌رسد

 امیر غفرانی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز با تاکید بر اینکه سیستم آبیاری، چمن ورزشگاه، توری استیکر ورزشگاه بازسازی شد، افزود: زهکشی و افزایش استاندارد ساخت جایگاه میهمان و کارهای جانبی زیای در این ورزشگاه  انجام شد.

وی بیان کرد: چمن ورزشگاه بیسبال به دلیل عدم رسیدگی فرسوده شد و 250 میلیون برای خاک برداری و 250 میلیون تومان برای زیر ساخت آن اعتبار اختصاص یافت که امیداوریم با توجه به زمان رویش چمن، این مجموعه در فصل بهار به بهره‌برداری برسد.

امیر غفرانی با اشاره به اینکه ابعاد و مساحت زمین بیسبال کرج مغایر استانداردهای فدارسیون جهانی است، عنوان کرد: فدارسیون جهانی بیسبال برای کمک به بازسازی این زمین تعهداتی دارد که به ازای پرداخت مالی چمن استاندارد طبیعی واگذار می‌کند.

این داستان بدون شرح است...

وقتی زیر ساختی نیست باید در زمین فوتبال تمرین کرد و اگر نگه‌داری از زمین  انجام می‌شد شاید تنهاترین ورزشگاه ورزش بیسبال ایران این گونه هزینه مضاعف نداشت و دوباره شاهد خسارت به بیت‌المال نبودیم. حال بی‌تدبیری در مساحت زمین یا بی سلیقگی در نگهداری عامل تعطیلی این زمین است قضاوت با مردم.






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار