انتقاد معاون برنامه‌ریزی شهرداری در خصوص آلودگی هوای مشهد
آلودگی هوا این روزها به معضل اصلی کلان شهرها تبدیل شده است؛ این در حالی است که در گذشته پایتخت در صدر قرار داشت اما این روزها شنیده می شود مشهد گوی سبقت را از پایتخت آلوده ربوده است که جای تامل دارد.
کد خبر: ۵۱۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶ 25 October 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ آلودگی هوا این روزها به معضل اصلی کلان شهرها تبدیل شده است؛ این در حالی است که در گذشته پایتخت در صدر قرار داشت اما این روزها شنیده می شود مشهد گوی سبقت را از پایتخت آلوده ربوده است که جای تامل دارد. این موضوع صدای مدیران شهری را هم درآورده و سبب انتقادهای روز گذشته معاونت جدید برنامه ریزی و توسعه شهری مشهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ منابع انسانی شهرداری مشهد مقدس در همایش روز ملی آمار و برنامه‌ریزی که در روز گذشته در دانشکدۀ پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در کاهش آلودگی شهر مشهد تصریح کرد: «امروز برای آلودگی هوای تهران مصوبات و برنامه‌ریزی‌های زیادی گذرانده می‌شود؛ درحالی‌که مشهد نیز وضعیت نامناسبی دارد. به‌گونه‌ای که تهران در سال گذشته ٨٠ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته، درحالی‌که این رقم در شهر مشهد ٨٨ روز بوده و در سال جاری نیز تهران ٢١ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و شهر مشهد مقدس ٢٨ روز داشته است که این آمار به ما نشان می‌دهد باید موضوع آلودگی تبدیل به یک دغدغه برای مسئولان
شود.». شهریار آل‌شیخ در ادامه با تأکید بر لزوم محاسبۀ تولید ناخالص داخلی برای شهرها بیان کرد: «در چند دهۀ اخیر مجموعه‌های مدیریت شهری تبدیل به مهم‌ترین نهاد اقتصادی در کشورها شده‌اند. "جی‌دی‌پی" (تولید ناخالص داخلی) شهرها امروز مهم‌تر از "جی‌دی‌پی" کشورها شده است.».

وی افزود: «امروز سهم تولید و کشاورزی در اقتصاد در بسیاری از کشورها به زیر ١٠درصد رسیده و عمده‌فعالیت‌ها در حوزۀ خدمات و در شهرها متمرکز شده است و براین‌اساس شهرها به‌عنوان یک نهاد اقتصادی مستقل با همان پیوستگی جهانی به کار خود ادامه می‌دهند که با توجه به این مهم در جهان "جی‌دی‌پی" برای شهرها محاسبه می‌شود؛ اما در کشور ما به آن توجهی نشده است.».

معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ منابع انسانی شهرداری مشهد با بیان اینکه بااین‌حال همچنان درمورد اطلاعات آمار پایه به‌شدت فقیر هستیم، اظهار کرد: «متأسفانه ما امروز در موضوع اطلاعات شهری آمار دقیقی نداریم؛ به‌گونه‌ای‌که هنوز از میزان ورود زائران و گردشگران به شهر مشهد اطلاعات دقیقی وجود ندارد و این موضوع بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه کرده است و اگر نتوانیم برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، عملا آیندۀ خود را از دست می‌دهیم.».

آل‌شیخ با بیان اینکه مشهد در پنجشنبۀهفتۀ جاری میزبان معاونان برنامه‌ریزی کلان‌شهرهای کشور است، گفت: «باید در حوزۀ کلان‌شهرها نظام جامعۀ آماری متحد تنظیم کنیم تا بتوانیم آمارها را مقایسه و ساختار تطبیقی را با هم دنبال کنیم. در این نشست بازنگری نظام آماری و تدوین شاخص‌های جدید موردتوجه قرار می‌گیرد و موضوع شهر هوشمند به پیشنهاد شهرداری در این نظام تدوین می‌شود.».
وی ابراز امیدواری کرد ارتباط بیشتری بین مدیریت‌شهری مشهد با دانشگاه‌ها به‌‌ویژه در حوزۀ آمار شکل گیرد. 
منبع؛ شهرآرا آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار