مراسم گرامیداشت دکتر هما زنجانی زاده، استاد برجسته جامعه شناسی با حضور مقامات استانی برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 19 October 2017




























به گزارش تابناک رضوی؛ در این مراسم سید حسین سراج‌زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران و دانشیار دانشگاه خوارزمی گفت: خانم دکتر زنجانی‌زاده از موانع عبور کرد و نگذاشت هیچ مسئله‌ای مانع رشد علمی ایشان شود و تمام کلیشه‌های جنسیتی را باطل کرد.

وی یادآور شد: انجمن جامعه‌شناسی ایران مفتخر است که در سال ۱۳۹۴ در تهران مراسم نکوداشتی برای سرکار خانم زنجانی‌زاده برگزار کرده و بالاترین نشان علمی انجمن جامعه‌شناسی ایران، نشان شادروان دکتر صدیقی، را به ایشان اهدا کردیم. 
 
رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران عنوان کرد: خانم دکتر زنجانی‌زاده فعالیت‌های علمی خود را هیچ‌گاه به دانشگاه و دانشکده محدود نکرد. ایشان به‌درستی می‌دانستند که اجتماع اهمیت دارد و زمینه‌ای را فراهم کردند تا با تشکیل اجتماعات علمی، مباحث جامعه‌شناسی در سطح کشوری و بین‌المللی مطرح شود.
 
سراج‌زاده خاطرنشان کرد: خانم دکتر زنجانی‌زاده تنها زن موجود در هیئت موسس انجمن جامعه‌شناسی ایران بودند که در سال ۱۳۷۰ به  همت مجموعه‌ای از همکاران ایجاد شد. 
 
این دانشیار دانشگاه خوارزمی ضمن تاکید بر اهمیت اجتماع علمی عنوان کرد: دانشگاهیان ما معمولاً خود را محدود در حصار دپارتمان، دانشگاه و یا شهر خود می‌دانند و به دلایلی نخواستند یا نتوانستند که ارتباط خود را با اجتماع علمی برقرار کنند؛ در حالی که خانم دکتر زنجانی‌زاده  نه تنها خود را در رشته، شهر یا کشور خود محدود نمی‌کردند بلکه در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کردند. 
 
وی با بیان اینکه «هنوز هم محدودیت‌هایی برای زنان و دختران وجود دارد»، خاطرنشان کرد: خانم دکتر زنجانی‌زاده تمام سقف‌های شیشه‌ای که در آن زمان برای پیشرفت دختران وجود داشت را شکست و از موانع عبور کرد و نگذاشت هیچ مسئله‌ای مانع رشد علمی ایشان شود و تمام کلیشه‌های جنسیتی را باطل کرد. ایشان نمونه خوبی برای نسل جوان دختران ما هستند.

در بخش دیگری از این مراسم، سید جواد حسینی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دروس جامعه‌شناسی را در محضر دکتر زنجانی‌زاده فراگرفته است و ضمن بیان اینکه «این استاد جامعه‌شناسی به روی خلأهای آموزشی تمرکز داشت»، خاطرنشان کرد: ما سر کلاس استاد زنجانی‌زاده بیشتر از دروس جامعه‌شناسی از ایشان درس زندگی یاد گرفتیم؛ این همان خلأ است که امروزه نبود آن نظام آموزشی و سیستم دانشگاهی ما را رنج می‌دهد.
 
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در دوره‌ای که بنده مدیرکل نظام آموزش‌وپرورش بودم، دیدم که تست‌زدگی، کنکورگرایی، آموزش کپسولی فشرده و حافظه‌محور، آموزش‌وپرورش را رنج می‌دهد. همین‌طور در دانشگاه مسائلی مانند مدرک، نمره، تئوری‌های خشک بدون توجه به زندگی و مهارت‌های آن، سیستم آموزشی ما را می‌رنجاند. ما سر کلاس خانم دکتر زنجانی‌زاده از این رنج می‌رهیدیم، زیرا به ما درس زندگی می داد.
 
وی خاطرنشان کرد: من هرجا که وارد شدم تحول و نوآوری ایجاد کردم؛ مدیر آموزش‌وپرورش شدم و حدود ۱۰۰ طرح نو ارائه دادم که در هیچ کجای کشور وجود نداشت. امروز هم پارلمان‌های زنان را در ۲۸ شهر استان راه‌اندازی کردیم. من یک مدیر تحول‌گرا هستند و این نگاه نوآورانه در مدیریت را صددرصد و بدون اغراق را مدیون پایان‌نامه‌ای هستم که در خصوص جامعه‌شناسان و تحولات اجتماعی با خانم دکتر زنجانی‌زاده برداشتم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار