وقوع گرد و خاک کم سابقه روز سه شنبه در مشهد باعث شد تا نگرانی از پدیده ریزگردها در دومین کلانشهر کشور ایجاد شود این در حالیست که کانون این ریزگردها در آن سوی مرزها قرار دارد.
کد خبر: ۵۱۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ 18 October 2017
به گزارش تابناک : روز سه شنبه مشهد شاهد وقوع طوفان گرد و خاک بود که طی چند سال گذشته در این شهر بی سابقه بود و باعث شد برای ساعاتی چهره شهر دگرگون شده و عده ای از حضور در فضای باز خود داری کنند.

طبق اعلام مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد کیفیت هوای این شهر در هنگام وقوع گرد و خاک در مشهد در برخی مناطق به بیش از ۵۰۰ برابر حد مجاز رسید که البته پس از چند ساعت رفع شد.

اما نکته مهم این است که حجم عظیم گرد و خاک که به یک باره بر روی مشهد قرار گرفت و باعث شد تا نفس کشیدن در فضای باز برای ساعاتی سخت شود چگونه وارد این شهر شده و آیا مشهد نیز مانند شهرهای جنوبی و غربی کشور دچار مشکل ریزگرد ها شده است؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ چند کارشناس و مسئول در این حوزه رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم.



گرد و غبار مشهد بی خطر بود

در همین رابطه مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به ذاکرنیوز می گوید: گرد و غبار روز سه شنبه مشهد از نوع گرد و غبار و ریز گرد های غرب و جنوب غربی کشور نیست و یک اختلاف فشار مقطعی و بی خطر بود.

حمید صالحی تاکید می کند: قطعا با ایجاد این طوفان ذرات معلق در هوا افزایش یافته اند و شاخص های هوا به وضعیت هشدار یا حتی اضطراری تغییر می دهند  اما با توجه به ناپایدار بودن این هوا در استان خطری را برای مردم ایجاد نمی کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح می کند: در چنین شرایطی قطعا به بیماران، افراد مسن و حساس تر توصیه می شود که از خانه ها خارج نشوند اما گرد وغباری که ایجاد شد وضعیت ناپایدار مقطعی را ایجاد کرد که نیازی به این توصیه ها را ایجاد نمی کند.

وی ادامه می دهد: چند روز قبل سامانه ای کم فشار روی غرغون و سامانه پر فشار روی خزر موجب بروز اختلاف فشاری شدند که کانون غرغون و هرات را فعال کرده و گرد و غبار مشهد را به وجود آوردند.

چند روز قبل سامانه ای کم فشار روی غرغون و سامانه پر فشار روی خزر موجب بروز اختلاف فشاری شدند که کانون غرغون و هرات را فعال کرده و گرد و غبار مشهد را به وجود آوردند

صالحی ابراز می کند: اما در قسمت های پایین تر استان عمده گرد و غبار ناشی از کانون هرات بوده است و غبار داخلی از آن ناشی شده است.

وی بیان می کند: اما نکته مهم این است که این پدیده ها پایدار نیستند و فقط روز گذشته هوای شهر را با گرد و غبار همراه کرده بود.

جلوگیری از تخریب محیط زیست

کارشناس محیط زیست نیز درخصوص این آلودگی و گردوغبار مشهد نیز می‌گوید: منطقۀ قره‌قوم در ترکمنستان شرایط مناسبی ازلحاظ پوشش گیاهی ندارد و با ایجاد جریانات هوا برای استان ما گردوغبار می‌آورد. این منطقه همچنین در طول سال از بارش‌های کمی نیز برخوردار است.

حسین آقامیری می افزاید: باید طبیعت و پوشش گیاهی آسیب‌دیده اصلاح شود و از آسیب‌های گردوغباری جلوگیری کنیم؛ چون اگر این روند ادامه داشته باشد، هم خود ترکمنستان و هم استان ما آسیب می‌بیند. همچنین در اقلیم خود استان نیز باید از چرای دام در مناطق جلوگیری شود و به پوشش گیاهی مقاوم و درختکاری روی آورند.



مشکلی در مشهد به وجود نیامد

اما وقوع گرد و خاک در مشهد به دلیل افزایش ریزگرد ها اگر چه باعث شد تا برخی شهروندان از ماسک های تنفسی به صورت موقت استفاده کنند، مشکل خاص دیگری را به وجود نیاورد.

در همین رابطه مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در گفتگو با ذاکرنیوز در خصوص خسارت های احتمالی طوفان گرد و خاک در مشهد می گوید:گرد غبار سه شنبه مشهد  هیچ مشکلی را تحت عنوان بحران ایجاد نکرده است.

حجتعلی شایانفر می افزاید: گرد غبار به وجود آمده در استان به دلیل اینکه در هیچ کدام از حوزه های عمرانی، راه و شهرسازی و غیره مشکلی ایجاد نکرده است به عنوان یک بحران تلقی نمی شود.

۴ عملیات امدادی به دلیل وقوع طوفان

 معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از انجام ۴ مورد ماموریت بر اثر باد و طوفان امروز در مشهد خبر داد.

آتشپاد دوم مهدی رضایی می گوید: وزش باد که روز سه شنبه در مشهد رخ داد منجر به وقوع پدیده گردوخاک شد تنها ۴ مورد ماموریت به سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی این سازمان اعلام شده است.

وی می افزاید: از میان ۴ ماموریت، یک مورد مهار اجسام معلق ساختمانی، یک مورد سقوط درخت روی خودرو و ۲ مورد هم مهار و ایمن‌سازی درختان خطری در سطح شهر مشهد بوده است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اظهار می کند: خوشبختانه در این حوادث هیچ آسیبی به شهروندان نرسیده است.

وجود کانون گرد و غبار در ترکمنستان و تغییرات آب و هوایی آینده این نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده است که با بروز هر باد و طوفانی مشهد مجددا مملو از گرد و غبار شود.






منبع : ذاکرنیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار