مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان متوسطه دوم، به ۲.۱ درصد رسیده است.
کد خبر: ۵۰۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 12 October 2017





















به گزارش تابناک رضوی؛ حمیدرضا صرامی در طرح توانمندسازی پیشگیری اولیه اعتیاد ویژه دانش‌آموزان، معلمان و والدین که در مرکز آموزش نیروی انسانی شهید کامیاب آموزش‌و‌پرورش برگزار شد، اظهارکرد: خراسان رضوی چهاردهمین استانی است که با حضور ۱۵۰ معلم این دوره را برگزار می‌کند و آن‌ها برای آموزش والدین و کادر آموزش‌وپرورش آمادگی لازم را کسب می‌کنند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: فضای خانه طبق این آموزش‌ها باید به فضای یادگیری تبدیل شود و والدین هم مشارکت کنند. فضای کلاس درس نباید به آموزش و حفظ ختم شود و معلمان ما باید بتوانند این آگاهی را به دانش آموزان انتقال دهند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم این طرح شکستن فضای انکار، شفاف‌سازی و پذیرش مشکل مواد مخدر است. یکپارچه‌سازی خدمات پیشگیرانه در حوزه مقابله از دیگر اهداف این طرح است. 

صرامی ادامه داد: به این معنا که سه لایه معلم، دانش‌آموز و والد تحت پوشش این آموزش‌ها قرار می‌گیرند. ما در آینده می‌توانیم ضربات جدی‌تری را به بدنه سیستم اعتیاد وارد کنیم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور عنوان کرد: وضع مدارس خوب است اما وجود حتی یک نفر مصرف کننده هم برای جامعه خوب نیست.

صرامی افزود: در تحقیقات اخیر شیوع مصرف بین افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور  ۵.۴ درصد است که  از بین این ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، صرفا ۱۵۶ هزار نفر خانم هستند. در بین دانش آموزان نیز این آمار بسیار پایین‌تر است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که گل و حشیش پر مصرف‌ترین مواد مخدر کشور هستند، ادامه داد: گل در واقع همان ماده توهم‌زا از خانواده ماریجوانا است که با دستکاری توهم‌زایی آن افزایش نیز یافته است. قرص‌های روان‌گردان و تریاک مواد مصرفی بعدی در کشور هستند.

وی تصریح کرد: به هر میزان که ما کارهای جدی‌تری در این زمینه انجام دهیم در آینده نتیجه بهتری خواهیم داشت که بر همین اساس وزیر کشور که دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز هست تفاهماتی با آموزش‌وپرورش در این حوزه انجام داده و امیدوارم تا پایان آذر همه ۳۱ استان این دوره را برگزار کنند. 

صرامی تصریح کرد: از این طریق در راستای فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده بوند اعتیاد مسئله اول کشور است فعالیت می‌کنیم و برای سالیانه پنج درصد کاهش اعتیاد فعالیت خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در کشور در این ۱۳ استان که برگزار شد ۱۷۷۰ نفر آموزش دیده‌اند و بالغ‌بر ۵۳۰ هزار نفر از دانش‌آموزان، والدین و معلمان تحت پوشش قرار گرفته‌اند. ما به دنبال نرخ پوشش ۱۰۰ درصدی در مقطع متوسطه دوم در کشور هستیم.

صرامی خاطرنشان کرد: ما و آموزش‌وپروش آمادگی داریم به دور از هرگونه سیاسی‌کاری و... به این موضوع بپردازیم. خانواده‌ها باید بپذیرند زمانی که خانه را تبدیل به پانسیون و محل خورد و خوراک و پوشاک فرزندان بدانند گذشته است و فضای منزل باید به مکان یادگیری تبدیل شود و خانواده‌ها از طریق سبک جدید تربیت کمک کنند تا وضعیت کشور در زمینه اعتیاد بهبود یابد.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بیش از ۵ درصد از دانش‌آموزان دارای والدین مصرف کننده هستند و این می‌تواند بدآموزی‌های جدی را برای بچه‌ها به همراه داشته باشد. در خانواده‌هایی که درگیری وجود دارد و بویژه آن‌هایی که بچه را هم وارد دعوا می‌کنند احتمال آسیب بیش از دو برابر است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار