نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی در شهریور ماه سال جاری بر سر در منزل عثمان محمد پرست نصب شد بدین ترتیب تصور می شد که با این دست رفتارها می توان به توسعه گردشگری و گرامیداشت مفاخر کمک کرد فارغ از آن که چندی نمی گذرد سرنوشت نگران کننده ای نصیب این کاشی می شود.
کد خبر: ۵۰۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ 10 October 2017




























به گزارش تابناک رضوی؛  اجرایی شدن طرح نصب کاشی ماندگار از ۲۷ اردیبهشت امسال و همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی، مسیری را برای گردشگران فرهنگی و ادبی باز کرد که به مرور به دیگر استان‌های کشور تسری پیدا کرد تا با نشان دادن یک مسیر فرهنگی به گردشگران، خانه اهالی فرهنگ و هنر را در شهرهای مختلف کشور نشان دهد.

بنابراین هشتم شهریور در نخستین قدم، کاشی ماندگار سردر خانه «عثمان محمدپرست» در خراسان نصب شد، اما اکنون بعد از پنج ماه، به نظر می‌رسد فرهنگ این کار بین مردم جا نیفتاده است و نیاز به قوانینی برای حفاظت از این اقدام فرهنگی احساس می‌شود.

رضا سلیمان‌نوری، رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در خراسان با اعلام خبر شکسته شدن این کاشی اظهار می‌کند: این کاشی هشتم شهریور در مراسمی با حضور برخی مدیران شهری نصب شده بود، بنابراین وجهه‌ای قانونی نیز داشت، دراین شرایط به نظر می‌رسد با توجه به نوع ضربه‌ای که به کاشی وارد شده، علت آن باید بررسی شود.

او در ادامه با اشاره به نمونه الواح‌ یادمان شهدا که در گذشته سردر برخی مکان‌ها نصب شده و حفاظت شده هستند، می‌گوید: با توجه به بروز این اتفاق، باید به این فکر کنیم که چرا کاشی به گونه‌ای تعبیه شده که از آن هیچ حفاظتی نشود؟

وی ادامه می‌دهد: هرچند میراث فرهنگی خراسان اعلام کرده که به سرعت آن را بازسازی و سر جای خود نصب می‌کند، از سوی دیگر این لوح در شهرستان خاف و سردر دومین منزل «عثمان محمدپرست» نصب خواهد شد، اما باید به نوع حفاظت از این لوح‌ها نیز توجه کرد که هیچ کدام حفاظ ندارند.

این دوستدار میراث فرهنگی خراسان می‌افزاید: شکسته شدن کاشی ماندگار در مشهد یک هشدار است که باید راهکار و مسائل حفاظتی برای آن مطرح شود. طرح استفاده شده برای کاشی ماندگار یک طرح صنایع دستی است، اما معتقدیم باید آن را قوی‌تر اجرایی کرد.

وی بیان می‌کند: زمانی که صنایع‌دستی را صادر می‌کنیم آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنیم، این کاشی نیز یک جنبه تبلیغاتی دارد، بنابراین باید پوششی حفاظتی داشته باشد که هیچ آسیبی به آن وارد نشود.

این طرح را پوریا سوری در زمان حضورش در روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی مطرح و اجرایی کرد که به گفته خودش پیش از این، طرحی مشابه در خارج از کشور اجرایی شده است، اما این طرح که تاکنون حدود ۱۰۰ کاشی ماندگار را سردر خانه اهالی، فرهنگ و هنر نشانده، اما به نظر می‌رسد نیاز به ضابطه، توجه یا قانونی برای حفاظت از این کاشی‌ها دارد.
لازم به توضیح است استاد عثمان محمدپرست دوتار نواز موسیقی مقامی آثار مطرح و معروفی دارد که مهمترین آنها 'مقام نوایی از اشعار طبیب اصفهانی' است و با پنجه سحرآمیزش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار اجرا‌های گوناگونی را در عین وحدت آفریده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار