مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی خبر داد:
مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: محوطه تاریخی "سنگ بست فریمان" به مقصد گردشگری تاریخی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۵۰۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹ 09 October 2017
به گزارش تابناک رضوی، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، محمدرحیم رهنما در بازدید از آثار تاریخی فریمان اظهار داشت: معماری موجود در سنگ بست از ویژگی‌های مهم و کم‌نظیری برخوردار است که شایسته توجه و رسیدگی است.

وی اقدامات انجام شده در توسعه زیرساخت‌های گردشگری این محوطه را خوب و برنامه ریزی شده توصیف کرد و با اشاره به حضور گردشگران خارجی در سنگ بست افزود: این محوطه را با همکاری آژانس‌های مسافرتی استان به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کشور تبدیل می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ضمن توصیف شاخص‌های معماری مقبره و مناره ارسلان جاذب گفت: سنگ بست دارای اهمیت جهانی است که در کنار جاده ابریشم و تقاطع تاریخی شهرهای هرات، نیشابور، مروو بلخ  نقش مهمی در ارائه خدمات به کاروانیان و مبادلات تجاری دنیای غرب و شرق ایفا کرده است.

وی افزود: جایگاه ارزشمند آثار تاریخی و مهندسی معماری این محوطه همواره مورد توجه خاص گردشگران اروپایی و اندیشمندان و محققان داخلی است.

رهنما بیان کرد: متاسفانه اطلاعات ما درباره دوره تاریخی غزنویان بسیار محدود است که انجام کاوش‌های باستان شناسی در سنگ بست بعنوان جایگاه کهن ترین آثار تاریخی خراسان و تنها محوطه تاریخی بازمانده از این دوره تاریخی در ایران کنونی می تواند کمک شایانی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی هدف نهایی احیای محوطه تاریخی سنگ بست فریمان را علاوه بر حفظ مواریث و داشته های فرهنگی، ثبت آن در فهرست آثار جهانی دانست.

ساخت وسازهای غیرمُجاز در عرصه شهر کهن نیشابور تخریب شد 

هادی شریفان، رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور اظهار داشت: یک مورد ساخت و ساز غیرمُجاز در عرصه شهر کهن نیشابور با حکم قضایی تخریب شد.

وی افزود: در پی ساخت‌وساز غیرمُجاز در بولوار عرفان و در نزدیکی آرامگاه عطار پس از اخذ حکم قضایی علاوه بر جریمه نقدی مالک، مستحدثات ایجاد شده توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری حافظان شهرستان و ماموران انتظامی تخریب شده است.

شریفان تصریح کرد: با ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه شهر کهن نیشابور و مناطق تاریخی با شدت برخورد می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار