موگرینی گفت: که همه باید از تمام توافقات بین‌المللی در عدم اشاعه هسته‌ای محافظت کنند و همه مسئولند از توافق هسته‌ای ایران محافظت کنند.
کد خبر: ۵۰۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹ 09 October 2017

به گزارش تابناک : فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در  پیامی برای کنفرانسی در سالگرد تاسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن عذرخواهی از نبودن در این نشست در ایتالیا گفت همه باید از تمام توافقات  بین‌المللی در عدم اشاعه هسته‌ای محافظت کرده و سعی کنند آن‌ها را گسترش دهند.

وی گفت، تنها اقدام خردمندانه در مقابله با تهدیدات اتمی و آزمایش‌های اتمی این است که نیروهای سیاسی را در دیپلماسی و همکاری بین المللی سرمایه‌گذرای کرده و می‌بایست کانال‌های تازه‌ برای گفت‌وگو باز و از کانال‌های پیشین محافظت کرد.

موگرینی گفت توافق اتمی با ایران بدون اتحادیه اروپای قوی ممکن نبود. وی افزود که اروپایی‌ها تمام توان خود را برای صلح به کار بردند و این برای موفقیت مذاکرات حیاتی بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، قدرت همکاری بین المللی در کنار دیپلماسی و گفت‌وگو، جلوی افزایش قدرت اتمی خطرناک را گرفت.

موگرینی گفت، در تمام این مدت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای برجام از سوی ایران را زیر نظر داشت و تایید می‌کند ایران تعهداتش را بر‌آورده کرده است. وی گفت بعد از گذشت 60 سال از عمر آژانس، آژانس ببین‌المللی انرژی اتمی ضمانتی برای همه است.

وی همچنین بیان داشت، «توافق اتمی ایران، به یک یا چند کشور مربوط نیست و به همه جهان و به همه ما مربوط است و ما تمایل داریم، وظیفه داریم و مسئولیم که توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم.»

موگرینی گفت در واقع توافق اتمی ایران یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

یوکیو آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در نشست ادواردو آمالدی در شصتمین سالگرد تاسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایتالیا گفت دانش هسته‌ای نقشی کلیدی برای توسعه دارد.







منبع : فارس 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار