رییس سازمان محیط زیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران به واسطه ی عدم استفاده از توان تحقیقاتی دانشگاه‌های کشور متحمل ضررهای زیادی شده است و نسبت به حضور دانشگاهیان در عرصه مدیریت سبز ابراز خرسندی کرد.
کد خبر: ۵۰۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 08 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "عیسی کلانتری" در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی – پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز ضمن اشاره به کم و کاستی های سازمان محیط زیست در حفظ محیط زیست کشور، بیان کرد: در حال حاضر ۵۲۰ میلیارد تومان به حوزه محیط زیست بودجه اختصاص داده می‌شود و این در حالی است که مناطق آزاد کشور سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند.

وی همچنین افزود: نه تنها بودجه کافی در اختیار این سازمان برای حفاظت از محیط طبیعی کشور قرار نمی گیرد، بلکه حدود ۷۰ درصد توان تحقیقاتی دانشگاه‌های کشور نیز بدون استفاده مانده است و این موضوع بیانگر این نکته است که جمهوری اسلامی ایران متحمل ضررهای زیادی در این خصوص شده است.

کلانتری در ادامه به بیان آمارهایی تکان دهنده ای در خصوص وضعیت محیط زیست کشور پرداخت و گفت: ایران جزو کشورهای اول در فرسایش خاک، تخریب منابع ژنتیکی (گیاهی و حیوانی) و همچنین استفاده بی رویه از آب هستیم.

وی تصریح کرد: طبق استاندارد بین المللی هر کشور نباید با پذیرش خطرات آن بیش از ۴۰ درصد آب های تجدیدپذیر خود را مورد استفاده قرار دهد و این در حالی است ایران ۱۱۰ درصد از این منابع آبی را مصرف می کند.

معاون رئیس جمهور همچنین به میزان تولید زباله در کشور نیز اشاره کرد و ضمن ارائه آمارهای جهانی که ایران را جزء ۲۰ کشور اول تولید زباله قرار داده اذعان داشت: افزایش فشار پسماند در شمال کشور، این منطقه در معرض نابودی قرار داده است و نمونه ای از این وضعیت ورود روزانه چهار تا شش لیتر شیرآبه ی زباله رشت به مرداب انزلی است.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضور دانشگاهیان در عرصه ی مدیریت سبز، گفت: ما تصمیم گرفته ایم تا بنا به پتانسیل دانشگاه ها، اختیارات خود را در عرصه های مختلف از جمله نظارت و ارزیابی به آن ها واگذار کنیم و محیط زیست کشور را نجات داده و حق و حقوق نسل های بعدی را در این راستا رعایت کنیم.

گفتنی است: دومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی- پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز امروز (شنبه پانزدهم مهرماه) در سازمان برنامه و بودجه کشور آغاز به کار کرد و تا ۱۸ مهر ماه نیز ادامه دارد.

خبرنگار: میثم خاکپور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار