شاید برخی گمان کنند مشکلات عصبی و نبود آرامش تنها به روح شخص آسیب می‌رساند و خللی در جسم ایجاد نمی‌کند اما امروزه علم رابطه مستقیم روح و جسم در افراد را به اثبات رسانده است
کد خبر: ۵۰۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶ 02 October 2017

تابناک اردبیل: بسیاری از افراد کم و بیش لحظات پر از استرس و خالی از آرامش و انواع ناراحتی اعصاب را در زندگی خود تجربه کرده اند.

 شاید برخی گمان کنند مشکلات عصبی و نبود آرامش تنها به روح شخص آسیب می‌رساند و خللی در جسم ایجاد نمی‌کند اما امروزه علم رابطه مستقیم روح و جسم در افراد را به اثبات رسانده است و یافته‌های علمی نشان می‌دهد که اعصابی که مداوم ناراحت است می‌تواند باعث ایجاد انواع بیماری‌های جسمی از جمله سردرد، اختلال در خواب و به دنبال آن کم اشتهایی و ناراحتی‌های معده، افزایش فشار خون(blood pressure) و تندی ضربان قلب شود. تمام این موارد نیز می‌توانند پیش زمینه انواع بیماری‌های سخت در بدن باشد.

مشکلات عصبی ممکن است به دلایل متعدد و در درجات مختلف در فرد بروز کنند و باعث احساسات جسمی ناخوشایند مانند سرگیجه، سردردهای شدید و طولانی و احساس بی ‌ثباتی در شخص شود.

این بیماری‌های عصبی اغلب در بزرگسالان بروز می‌کند و در صورت نبود درمان ممکن است به صورت مزمن درآید و حتی باعث اختلالات جدی در عملکرد شغلی و ناتوانی در زندگی شخصی بیمار از جمله روابط اجتماعی، زناشویی و بین ‌فردی نیز شود.

در طب نوین برای درمان بیماری‌های اعصاب دارودرمانی به همراه روان‌ درمانی توصیه می‌شود که فرد علاوه بر بهره وری از آثار طبی دارو، ریشه مشکلات عصبی در زندگی خویش و روش کنار آمدن با آن‌ها را نیز بشناسد. از آنجایی که در طب سنتی(Traditional medicine) نیز دستوراتی برای درمان این نوع بیماری‌ها موجود است به سراغ یک پزشک متخصص طب سنتی گلستانی رفتیم تا درباره روش‌های درمانی بیماری‌های عصبی بیشتر بدانیم.

تغذیه مناسب

دکتر «خلیل ناصری» با بیان این‌که اکثر افراد بیماری‌های عصبی را جدی نمی‌گیرند و در صورت بروز آن خوددرمانی را آغاز می‌کنند، افزود: داروهای مورد استفاده در این خصوص داروهای خاصی هستند که انتخاب و دستور مصرف آنها حتما باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.

وی تغذیه را عاملی موثر در بهبود و آرامش اعصاب دانست و گفت: مصرف ویتامین‌ها و پروتئین‌ها، انواع میوه‌ها و ورزش کردن می‌تواند بسیار موثر باشد. افراد عصبی در مرحله اول باید روش تغذیه خود و پرهیز از مصرف انواع فست فودها را در رژیم غذایی خود مد نظر قرار دهند.

دکتر ناصری با اشاره به این‌که در طب سنتی دمنوش و عرقیات زیادی برای تقویت اعصاب توصیه شده است، توضیح داد: مخلوط یک قاشق غذاخوری ریشه سنبل الطیب، برگ نعنا و گیاه اسطوخودوس و دم کردن آن به مدت 30 دقیقه در یک لیوان آب جوش دمنوشی بسیار مفید برای آرامش اعصاب به شمار می‌رود که افراد می‌توانند پس از دم کشیدن آن را صاف کرده و روزی 2 بار، صبح و شب میل کنند. همچنین دم کرده 5 گرم گیاه ریحان و گلبرگ شقایق نیز می‌تواند به عنوان دارویی برای تقویت اعصاب عمل کند.

از بین برنده ترس و اضطراب

وی گیاه سنبل الطیب را به افراد عصبی توصیه کرد و ادامه داد: این گیاه برای از بین بردن ترس و استرس(Stress) نیز بسیار مفید است و برای بهره بردن از خاصیت آن باید 4 گرم از ریشه سنبل الطیب را کوبید، سپس در یک لیوان آب جوش ریخت و مدت نیم ساعت دم کرد.

بعد آن را صاف کرد و روزی 3 بار، هر بار یک فنجان نوشید. این پزشک و محقق طب سنتی به سردردهای ناشی از مشکلات عصبی اشاره کرد و گفت: افراد برای رهایی از این سردردها می‌توانند 3 گرم اسطوخودوس، 3 گرم تخم گشنیز و 5 دانه فلفل سیاه را بکوبند و مخلوط کنند، سپس یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش بریزند و به مدت نیم ساعت دم کنند و آن را صاف کرده و روزی 2 بار، هر بار یک فنجان نیم ساعت پس از غذا میل کنند.

البته برگ بادرنجبویه، گل بهار نارنج، اسطوخودوس، میوه نسترن و میوه رازیانه نیز دارای چنین خاصیتی است و دم کرده مخلوط 10 گرم از هر کدام دارویی مفید برای رفع سردردها خواهد بود.

دکتر ناصری دم کرده 2 تا 4 گرم برگ نارنج را نیز مقوی اعصاب دانست و افزود: افراد می‌توانند این دمنوش مقوی را روزی 2 فنجان یک ساعت بعد از غذا میل کنند. وی برای رفع بی خوابی در افراد عصبی مخلوط گیاهان ریشه سنبل الطیب، گیاه فرنجمشک، گیاه اسطوخودوس و گیاه پاخری را توصیه کرد و گفت: برای رفع بی خوابی یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را دم کرده سپس آن را صاف و روزی 2 بار هنگام صبح و شب میل کنید. البته دم کرده گیاه بادرنجبونه و نوشیدن روزانه 2بار صبح و شب پیش از خواب نیز می‌تواند خوابی راحت را برای افراد عصبی به ارمغان بیاورد.

دکتر ناصری همچنین نوشیدن عرق گلاب، بهارنارنج، نسترن و بیدمشک را برای داشتن خوابی راحت توصیه کرد و افزود: نوشیدن گاه به گاه هرکدام از این عرقیجات می‌تواند احساس آرامش، خرسندی و سلامت روحی را برای افراد به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار