در حالی که انتظار مذاکرات طولانی مدتی برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان می‌رود، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان قرار است با توجه به نامزدی وزیر دارایی برای پست ریاست پارلمان جدید موقتا جانشین وی شود.
کد خبر: ۵۰۱۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 29 September 2017
به گزارش تابناک : "استاندارد در ادامه روند جابجایی مهره های قدرت در آلمان بعد از انتخابات فدرال این کشور "پیتر آلتمایر"، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان موقتا جانشین "وولفگانگ شایبله" ، وزیر دارایی آلمان که باید از 24 اکتبر (دوم آبان ماه) رئیس پارلمان آلمان این کشور شود می شود.

رهبری احزاب متحد مسیحی، "وولفگانگ شایبله"، وزیر دارایی فعلی دولت آلمان را به عنوان رئیس پارلمان جدید این کشور پیشنهاد داده اند. وی از کهنه کارترین نمایندگان پارلمان آلمان بوده و حدود 45 سال است که در این نهاد حضور دارد.

این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی به عنوان یکی از محبوبترین سیاستمداران آلمانی است. بزرگترین فراکسیون پارلمان آلمان که در حال حاضر فراکسیون احزاب متحد مسیحی است حق پیشنهاد دادن ریاست آن را دارد.

ظاهرا حزب سوسیال دموکرات هم سیگنال های مثبتی را به این پیشنهاد اتحادیه احزاب متحد مسیحی ارسال کرده است. "کارستن اشنایدر"، از مقامات بلند پایه این حزب، شایبله را یک شخصیت قابل احترام نامیده است. وی از موافقت حزبش با این پیشنهاد اتحادیه احزاب متحد مسیحی خبر داده است. فراکسیون حزب لیبرال دموکرات آلمان هم با این پیشنهاد موافقت کرده است.

رئیس حزب لیبرال دموکرات، شایبله را یک شخصیت برجسته نامید که از یک اقتدار طبیعی برای ریاست بر پارلمان آلمان در این دوره قانونگذاری ویژه و مهم برخوردار است.

احزاب متحد مسیحی، سوسیال دموکرات و لیبرال دموکرات، جمعا بالغ بر 479 کرسی پارلمان جدید آلمان را در اختیار دارند که 124 تا بیشتر از رای اکثریت مطلق است که برای انتخاب رئیس پارلمان لازم است.

شایبله در 17 اکتبر( 25 مهرماه) رسما از طرف فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی که بزرگترین فراکسیون در این اتحادیه است برای مسئولیت رئیس پارلمان آلمان نامزد می شود. وی رسما در تاریخ 24 اکتبر به مقام ریاست پارلمان آلمان نائل می آید.

مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در آستانه مذاکرات پیچیده ای قرار دارد. حزب سوسیال دموکرات آلمان بعد از شکست تلخ خود در انتخابات پارلمانی اعلام کرده است که دیگر نمی خواهد در دولت ائتلافی بزرگ شرکت کند و می خواهد به صف اپوزیسیون بپیوندد.

بنابراین تشکیل ائتلاف جامائیکا ( ائتلاف حزب سبز، لیبرال دموکرات ها و اتحادیه احزاب متحد مسیحی) تنها گزینه پیش روی مرکل برای تشکیل دولت ائتلافی است.

در آستانه شروع مذاکرات دولت ائتلافی، احزاب لیبرال دموکرات و حزب سوسیال مسیحی شروط سختی را جهت شرکت در دولت ائتلافی قرار داده اند. تعیین سقف برای پذیرش پناهندگان از مهم ترین شروط حزب سوسیال مسیحی برای شرکت در دولت ائتلافی است که سبزها و حزب دمکرات مسیحی به شدت با آن مخالفند. حزب لیبرال دموکرات هم خواستار تغییرات گسترده اجتماعی و اقتصادی در کشور است. با وجود این اختلاف نظرهای اساسی در بین احزاب انتظار مذاکرات طولانی مدتی می رود.

حزب سوسیال دموکرات: اگر مرکل برود تشکیل ائتلاف بزرگ قابل تصور است

در این شرایط "توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون برکنار شده حزب سوسیال دموکرات آلمان با تاکید مجدد براینکه حزبش می خواهد به اپوزیسیون بپیوندد، در عین حال گفت که تشکیل ائتلاف بزرگ در صورت کناره گیری آنگلا مرکل قابل تصور است. وی در عین حال بر این باور است که ائتلاف جامائیکا تشکیل خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که انتخاب کنندگان آلمانی ائتلاف بزرگ را شدیدا تنبیه کرده اند.

دفتر صدر اعظم آلمان: مذاکرت ائتلافی احتمالا به سال آینده کشیده می شود

در چنین شرایطی پیتر آلتمایر، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان اینکه مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید تا سال آینده طول بکشد را رد نمی کند. وی همچنین به همه احزاب هشدار داد قبل از شروع مذاکرات دولت ئتلافی از خط قرمز عبور نکنند. همه احزاب نباید هیچ گونه مذاکرات ائتلافی پیش از موعدی را داشته باشند.

بر اساس نتایج رسمی موقتی انتخابات پارلمانی آلمان که روز یکشنبه برگزار شد بعد از شمارش همه آراء 299 حوزه احزاب متحد مسیحی آلمان (حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) با ریزش آراء شدید نسبت به دور قبلی انتخابات 33 درصد آراء، حزب سوسیال دموکرات، 20.5 درصد آراء و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با کسب 12.6 درصد آراء سومین حزب قدرتمند آلمان شد.

به این ترتیب اتحادیه احزاب متحد مسیحی بعد از شمارش آراء همه حوزه‌های اخذ رأی با وجود ریزش آراء قابل توجهی که نسبت به دور قبلی انتخابات پارلمانی داشت قدرتمندین حزب در انتخابات پارلمانی سال 2017 شد.

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با کسب 12.6 درصد آراء برای اولین بار به پارلمان آلمان راه یافت.

حزب لیبرال دموکرات آلمان هم بعد از شکست در دور قبلی انتخابات پارلمانی و عبور نکردن از مانع 5درصدی برای ورود به پارلمان، این بار با کسب 10.7 درصد آراء دوباره به پارلمان راه یافت. حزب چپ هم 9.2 درصد آراء و سبزها نیز 8.9 درصد آراء شهروندان را در این دور انتخابات کسب کردند.

مشارکت شهروندان در این دور انتخابات 75 درصد و بالاتر از دور قبلی انتخابات پارلمانی در سال 2013 بود.






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار