در پی اعمال جریمه نصب نوشته روی ماشین
سالیان زیادی است که در ایران همزمان با ایام مختلف، ماشین های سطح شهر نقش و نگارهای بسیاری به خود می بیند تا جایی که به امری طبیعی در فرهنگ عامه بدل شده است؛ اتفاقی که قانون در سال جاری ممنوع و افراد خاطی را با جریمه 30 هزار تومانی روبه رو کرده است اما همچنان هیئت ها، مردم را تشویق به نصب این نوشته ها بر روی خودروهای خود می کنند.
کد خبر: ۴۹۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ 23 September 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ سالیان زیادی است که در ایران همزمان با ایام مختلف، ماشین های سطح شهر نقش و نگارهای بسیاری به خود می بیند تا جایی که به امری طبیعی در فرهنگ عامه بدل شده است؛ اتفاقی که قانون در سال جاری ممنوع و افراد خاطی را با جریمه 30 هزار تومانی روبه رو کرده است اما همچنان هیئت ها، مردم را تشویق به نصب این نوشته ها بر روی خودروهای خود می کنند.

سالیان سال است که ایرانیان بر روی وسایل حمل و نقل خود شعر می نویسند و شاید شعر نویسی پشت کامیون ها و نیسان ها به امری مرسوم بدل و مقاله های بسیاری در این زمینه ها و فرهنگ عامه گردآوری شده است. از سوی دیگر در ایام فاطمیه و محرم افراد زیادی که عمدتا عضو هیئت ها و دسته ها هستند با نوشتن اشعاری به عزاداری می پردازند. 

همچنین با توجه به گذراندن روزهای داغ انتخاباتی در سال جاری، استفاده از وسایل نقلیه برای تبلیغ کاندیداها امری رایج بوده است. از این رو شاید راحت ترین و عامیانه ترین وسیله تبلیغاتی در دسترس خودروهایی است که در سطح شهر تردد می کنند اما سال های اخیر این علائم جای خود را به برخی استیکرهای نه چندان مرسوم داده است؛  استفاده از علائم و برچسب های مختلف از لوگو برندهای معروف گرفته تا نماد های اختصاصی مربوط به مواد مخدر، جملات انگلیسی تهدید آمیز و حتی پندهای آموزنده مربوط به مسائل اجتماعی نیز به این مقوله اضافه شده است؛ بر این اساس پلیس راهور این گونه عملکردها را غیر قانونی دانسته که با واکنش رئیس فرهنگستان ادب و فارسی مواجه شد. 

با وجود تصویب این قانون و فرارسیدن ایام محرم، بسیاری از هیئت ها همچنان با ارسال پیامک اقدام به نوشتن پیام های عزاداری و حتی نقاشی در این خصوص می کنند و به نظر می رسد، پلیس راهور جهت اعمال قانون با مشکلاتی مواجه باشد همچنین از سوی دیگر نیز اطاع رسانی صحیح به این مراکز از الزاماتی است که به نظر می آید به دست فراموشی سپرده شده است.

در این راستا سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در مصاحبه ای گفت: نصب هرگونه علائم برچسب و نوشته از جمله استیکر، شعر و جملات فلسفی روی بدنه خودرو جریمه ۳۰ هزار تومانی دارد.  

وی افزود: گاهی این برچسب‌ها در قالب یک جمله روی خودرو نصب شده و رانندگان خودرو‌های عبوری برای خواندن آن چند ثانیه‌ای محو آن جمله می شوند و همین امر موجب می‌شود راننده دچار حواس پرتی شده و این حواس پرتی احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا بیان کرد: نقاشی و دست نوشته‌هایی که روی شیشه‌ و بدنه خودرو در ایام محرم انجام می‌شود هم ممنوع است چرا که دید راننده را مختل می‌کند و این اعمال قانون مطابق کد تخلفی 2069 مصوب سال 90 انجام می شود.

اما این قانون به اینجا ختم نشد و با اعتراض غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مواجه شد. وی در گفت‌وگو با فارس در خصوص ممنوعیت نصب برچسب یا نوشتن شعر و جملات فلسفی روی بدنۀ خودرو ـ که اخیراً توسط نیروی انتظامی اعلام شده، اظهار داشت: ماشین نوشته‌ها نمودار بخشی از فرهنگ عامه و ادبیات مردمی است و جلوه‌ای از فرهنگ عمومی جامعه محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بسیاری از این نوشته‌ها حاوی پیام‌های اخلاقی و دینی است. من نزدیک به چهل سال است که ماشین نوشته‌ها را می‌خوانم و گردآوری می‌کنم و سیر تحول معنایی و مفهومی ماشین نوشته‌ها را مثبت می‌دانم. مردم ایران به شعر علاقه دارند و این علاقه را در ماشین نوشته‌ها نشان می‌دهند.

به گفته حداد عادل، بسیاری از راننده‌ها و صاحبان خودروها، از خودروی خود به عنوان یک رسانه استفاده می‌کنند و آنچه را دوست دارند به جامعه منتقل می‌کنند. در همه جای دنیا چنین رسمی وجود دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: من ممنوعیت اعلام شده از سوی نیروی انتظامی را به مصلحت نمی‌دانم. پیشنهاد می‌کنم اگر آنها به اشکالی برخورد کرده‌اند، برای رفع آن اشکال چاره اندیشی کنند و مقررات وضع کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار