کاهش میزان بیماری ها در گرو حذف تراریخته محصولات تراریخته به روش دست کاری پزشکی در آزمایشگاه ساخته شده است؛ یعنی یک ژن بیگانه را وارد یک محصول کرده‌اند؛ از این رو متخصصان معتقد هستند که این محصولات محیط زیست و سلامتی را با خطر جدی مواجه می کند.
کد خبر: ۴۹۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹ 19 September 2017





















به گزارش تابناک رضوی؛ محصولات تراریخته؛ محصولات دستکاری شده ژنتیکی هستند که در دنیا با نام (جی ام او) شناخته شده‌اند، این محصولات به شکل دست کاری ژنتیکی اصلاح شده است، تعریف ساده از این محصولات این است که؛ این محصولات به روش دست کاری پزشکی در آزمایشگاه ساخته شده است؛ یعنی یک ژن بیگانه را وارد یک محصول کرده‌اند، در مهندسی ژنتیک تراریخته می‌توان ژن هرچیزی را وارد محصول دیگر کرد مثلاً ژن سم مار را وارد یک محصول کرد، با اینکه به هم مربوط نیستند اما این نوع دست کاری ها را می‌توان با این روش انجام داد، سی سال پیش دانشمندان به فکر افتادند که چرا از این روش برای محصولات کشاورزی استفاده نکننیم و گیاهی به‌وجود آوریم که نیازی به سم پاشی نداشته باشد و یا یک گیاه را اصلاح کنیم، برای مثال قارچ‌های خوراکی بعد از مدتی لکه دار می‌شوند و مردم آن‌ها را نمی‌پسندند با روش اصلاح ژنتیکی از لکه شدن قارچ‌ها جلوگیری کردند و یا گوجه‌فرنگی وقتی برای مدتی بماند نرم می‌شود و دانشمندان با همین روش از نرم شدن گوجه‌فرنگی نیز جلوگیری کردند در واقع ژن این محصولات را دست کاری کردند و محصولاتی را پدید آوردند که در طبیعت وجود ندارد؛ بر این اساس بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که این محصولات برای سلامتی انسان و محیط زیست مشکلات بسیاری را بار می آورد.

تائید تاثزات منفی تراریخته بر سلامتی
مهدی ضرابی، نماینده سازمان جهانی فائو در ایران گفت: ایران به بازار گسترده عرضه محصولات تراریخته تبدیل شده که عوارض سوء این محصولات در آینده بر روی نسل آینده خود را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده نشان داده که محصولات تراریخته اثرات زیست محیطی مخربی بر حیات انسانی و جانوری و گیاهی دارند و با توجه به اینکه کشور ما یکی از واردکنندگان بزرگ محصولات تراریخته است، نگرانی های زیادی در این خصوص وجود دارد.

همچنین بهزاد قره‌یاضی، عضو انجمن ارگانیک ایران تاکید کرد: تحقیقات نشان می‌دهد تراریخته‌ها موجب افزایش سرطان سینه و بیماریهای قلبی خواهد شد

تکلیف محصولات تراریخته چه می شود؟
با وجود اطلاعات بسیاری که برای مشکلات محصولات تراریخته وجود دارد این سوال پیش می آید چگونه با واردات و تولید این محصولات مقابله نمی شود در صورتی که در این میان  وقتی 90 درصد سویا و ذرت وارداتی به کشور «تراریخته» است، تکلیف روغن‌های ایرانی موجود در بازار چیست؟ 

واردات محصولات تراریخته، طی این سال‌ها وجود داشته و الان هم متاسفانه وجود دارد. به لحاظ قانونی، واردات این محصولات توسط اظهار خود واردکنندگان مشخص می‌شود. یعنی وارد‌کننده اظهار می‌کند که یک محصول دستکاری ژنتیکی شده را وارد کرده و وزارت بهداشت براساس اطلاعات خود واردکنندگان این محصول را مورد بررسی قرار می‌دهد.

علاوه بر این اگر یکی از واردکنندگان تراریخته بودن محصولات را عنوان نکند، احتمال دارد که بدون بررسی‌های بیشتر، این محصول وارد چرخه غذایی روزمره مردم شود، بنابراین امکان تخلف وجود دارد و تا به حال هیچ اظهارنظر صریحی درباره اینکه نظارت وجود دارد یا نه، انجام نشده است. در‌حالی که قوانین بین‌المللی به ما این اجازه را می‌دهد که جدای از ادعای تولیدکننده درباره سلامت محصول، در داخل کشور هم ارزیابی سلامت محصول انجام شده و بعد اجازه ورود کالا صادر شود.

چه محصولاتی معروف هستند؟
ذرت، سویا، کلزا و پنبه چهار محصول اصلی تراریخته است که در کشورهای مختلف جهان کشت می‌شود. کشاورزان و سطح زیر کشت محصولات تراریخته به دلیل مزایای کشت این محصولات با سرعت بسیار زیادی افزایش داشته است و هم اکنون ۷۸ درصد سویا، ۶۴ پنبه، ۲۶ درصد ذرت و ۲۴ درصد کلزا در سطح جهان از این محصولات کشت می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار