معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛
خراسان رضوی باید سالی ۲۰ میلیارد دلار محصولات فکری داشته باشد و باید به صنایع دستی در سبد سوغات توجه کند، چرا که شهر مشهد مقام نخست در گردشگری کشور را دارد و توجه در همین امر کمک بزرگی به رشد میزان اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در این استان می‌کند.
کد خبر: ۴۹۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ 16 September 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ علی وطنی معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی فناوری آب، بهره‌وری و بازچرخانی در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشت: تعداد ۱۳۵ اولویت کاری احصاء شده که تنها در اولویت‌های "الف" آن تعداد ۱۵ ستاد توسعه فناوری راهبردی تشکیل شده و از سال ۹۳ که تنها ۴۰ شرکت دانش‌بنیان فعال بود اکنون این عدد به ۳۲۰۰ شرکت رسیده است.

وی با بیان اینکه در بحث آب وجود مدیریتی یکپارچه از مسائلی همچون استخراج و اکتشاف، تولید و بهره‌برداری و انتقال مهم‌تر است، افزود: تمامی این واژه‌ها در علم و فناوری نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد و متاسفانه شاهد آن هستیم که از منابع زیرزمینی به شکل بسیار بد و نامطلوبی استفاده شده و با ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک جنگ بر سر آب در میان کشور‌های همسایه را شاهد خواهیم بود.

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست و جمهوری با اشاره به اینکه ۷ میلیون فرآیند در حوزه علمی و فناوری کشف شده است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال تفکر و بینش خام‌فروشی هستیم و در واقع اقتصاد سنتی دیگر پاسخگوی اقتصاد عصر کنونی نیست و باید اقتصاد دانش‌بنیان جایگزین آن بشود.

وطنی تصریح کرد: بازچرخانی و بهره‌وری در آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با عملکرد درست در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها از دانایی به دارایی برسیم.

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست و جمهوری با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی کشور خام فروشی می‌شود، بیان کرد: سالانه ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سود بازار محصول زعفران در جهان است که ۹۰ درصد تولید این محصول در کشورمان بوده، اما سهم ما از بازار تنها ۵ درصد است.

وطنی با بیان اینکه نسلی در راه است که قصد دارد از دانایی به دارایی برسد و اگر ما نتوانستیم مدیریت خوبی داشته باشیم باید دانش‌آموزان و دانشجویانی را پرورش دهیم که بهره‌وری و فناوری را بتوانند بیشتر توسعه دهند، گفت: امروزه نباید به دنبال منابع زیرزمینی بگردیم، بلکه بایستی به دنبال معادنی که روی زمین است باشیم.

وی با تاکید بر اینکه آمار بیکاری خراسان رضوی از میانگین متوسط کشوری بیشتر است، افزود: خراسان رضوی باید سالی ۲۰ میلیارد دلار محصولات فکری داشته باشد و باید به صنایع دستی در سبد سوغات توجه کند، چرا که شهر مشهد مقام نخست در گردشگری کشور را دارد و توجه در همین امر کمک بزرگی به رشد میزان اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در این استان می‌کند.

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست و جمهوری با بیان اینکه استان اصفهان دیگر تحمل احداث کارخانه صنعتی آب‌زا و دودزا را ندارد، گفت: برای اشتغال باید فکری کرد برنامه اصلی دولت رفع بیکاری است و بیکاری جوانان تحصیل کرده از بی‌سوادان در کشور بیشتر است.

وطنی بیان کرد: اقتصاد آب یک مسئله امنیتی بوده و سرنوشت و آینده کشور تابع این مسئله است و امروزه صنعت آب نیاز به توجه ویژه دارد و دانشجو در واقع تا زمانی که در دانشگاه مشغول تحصیل است باید شغلش را انتخاب کند.
منبع؛ باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار