ساینا اتومات؛ پرایدی با دنده اتوماتیک
با توجه به سابقه قبلی فروش بسیار اندکِ ساینا دستی و با توجه به گرانتر بودنِ 10 میلیون تومانی ساینا اتوماتیک! ، به فروش رفتن یکروزه سهمیه پاییز، امری بسیار بعید بنظر می رسد بخصوص وقتی با گذشت بیش از 10 روز از آن تاریخ، پیش فروش زمستان این خودرو کماکان ادامه دارد.
کد خبر: ۴۹۳۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸ 13 September 2017
طرح پیش فروش ساینا اتوماتیک شکست خورد
به گزارش تابناک رضوی؛ علیرغم ادعای شرکت سایپا مبنی بر تکمیل ظرفیت پبش فروش خودروی ساینا اتوماتیک مربوط به تحویل پاییز در عرض فقط یک روز(تا مورخ 96/6/7) ، با گذشت بیش از 10 روز از آن تاریخ، هنوز بخش فروش اینترنتی وبسایت رسمی سایپا برای پیش فروشِ زمستان این خودرو باز بوده و تبلیغات این خودرو نیز در رسانه های مختلف از جمله در روزنامه رسمی دولت( روزنامه ایران ) تا مورخ روز 13 شهریور و آنهم در قطع کاملِ نیم صفحه پایین صفحه سوم ادامه داشت.


قابل ذکر است که با توجه به سابقه قبلی فروش بسیار اندکِ ساینا دستی و با توجه به گرانتر بودنِ 10 میلیون تومانی ساینا اتوماتیک! ، به فروش رفتن یکروزه سهمیه پاییز، امری بسیار بعید بنظر می رسد بخصوص وقتی اینرا مقایسه میکنیم با این مورد که بعد از گذشت بیش از 10 روز ، هنوز بخش فروش اینترنتی وبسایت سایپا برای فروش زمستان این خودرو باز می باشد.


در اینجا با توجه به وجود قانونی مبنی بر اعلام تعداد خودروهای پیش فروشی و برای رفع ابهام و حفظ حقوق مشتری در مورد شفاف سازی و آگاهی بیشتر مشتریان، شایسته است که شرکت سایپا، اولا تعداد کل برنامه ریزی شده جهت پیش فروش و ثانیا، تعداد ثبت نام شده از این خودرو را اعلام نماید.


آدرس لینک خبر مربوطه در وبسایت رسمی سایپا :
http://www.saipanews.com/view-7940.html

هرچند که طبق روال بازار ایران، معمولا ثبت نام های سری اول ماشین های تست نشده ، همیشه تکمیل ظرفیت شده اند ولی در مورد این خودرو ظاهرا به مانند ساینا دستی شاهد شکستی دیگر در میزان فروش آن هستیم.

شکست در طرح پیش فروش ساینا اتوماتیک

ساینا اتوماتیک سایپا؛ پرایدی با دنده اتومات!

ساینا اتوماتیک را می توان همان ساینای دستی دانست که با اندک تغییرات آن هم دبر بخش داخلی به بازار عرضه شده است. ساینا اتوماتیک دارای موتوری با حجم ۱۵۰۰ سی سی و  ۸۷ اسب بخار نیرو و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را می تواند تولید کند.

از نظر ظاهری این خودرو کمترین تفاوت را با  ساینای دستی دارد و تغییرات داخلی آن هم بیشتر معطوف به داشبورد است جایی که مانیتور با قابلیت پخش DVD، مسیر یاب و سیستم تهویه دیجیتالی نه اتوماتیک به آن اضافه شده است. سیستم فرمان کمکی به همرام غربیلک باز طراحی شده با ارگونومی نسبتا مناسب و کی لیس استارت هم از دیگر ویژگی هایست که در داخل کابین این نسخه از ساینا خودنمایی می کند.

گیربکس این خودرو ساخت کمپانی پانچ بلژیک است و از دسته دنده طراحی شده می توان به قابلیت تیپترونیک، اسپرت و حالت برفی برای ساینا اتوماتیک پی برد. از دیگر ویژگی های ساینای اتوماتیک می توان به کروز کنترل، سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و امکاناتی از این دست نام برد.
طرح پیش فروش ساینا اتوماتیک شکست خورد

 مناسب نبودن قیمت ساینا اتوماتیک

مدیر عامل سایپا در زمانی رونمایی از ساینا اتوماتیک در نمایشگاه شیراز قیمت این محصول را  حدود ۳۲-۳۳ میلیون تومان اعلام کرده بود که با آغاز ثبت نام رسمی این محصول با بی سلیقگی قیمت قطعی ۳۸ میلیون و چهارصد و پنجاه هزار تومان در نظر گرفته شد. این درحالی است که قیمت ساینای دستی حدود ۲۸ میلیون تومان است و این اختلاف قیمت می تواند بر استقبال از این محصول تأثیر گذار باشد. لازم به اشاره است که این محصول مورد تست و ارزیابی خبرنگاران خودرویی قرار نگرفته است و از ظاهر امر پیداست که کیفیت به کار رفته در کابین خودرو تفاوت چندانی با ساینای دستی ندارد.

خودرو ساینا اتوماتیک از حیث قدرت موتوری اش و همچنین مشخصات توان فنی اش همانند خودروی تیبا می باشد و با این حال حداقل یک چیزی در حدود 2 و یا 3 میلیون تومانی از تیبا گران تر می باشد و در مدل اتومات 12 الی 13 میلیون گرانتر از تیبا می باشد.

ساینای دستی از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تنها موفق به اخذ یک ستاره شده بود که همین تک ستاره را هم میتوان برای ساینای اتوماتیک پیش بینی کرد.

و نکته آخر قیمت اعلام شده برای محصول است که طبق روال خودروسازان با قیمت اعلام شده اولیه تفاوت دارد و شاید اگر با ساینای اتوماتیک در رنج ۳۰ تا ۳۲ میلیون مواجه بودیم استقبال بیشتری از سوی مخاطبان در این بازار نصیب این خودرو می شد. 
هرچند که طبق روال بازار ایران ، معمولا ثبت نام های سری اول ماشین های تست نشده ، همیشه تکمیل ظرفیت شده اند ولی در مورد این خودرو ظاهرا به مانند ساینا دستی شاهد شکستی دیگر در میزان فروش آن هستیم.

 
چرا ساینا نخریم؟!

چهره نامناسب ساینا 

شکست در طرح پیش فروش ساینا اتوماتیک
از نمای جلو و در نمای پشت ساینا دچار تغییر و تحول شده تا متوجه شباهت آن با تیبا نشویم اما وقتی از کنار به آن نگاه می‌کنید دقیقا مشابه درها و ستون تیبا دیده می‌شود. این به خودی خود ایرادی ندارد اما با حذف زه از کناره و پایین درها به نظر می‌رسد نمای کنار آسیب‌پذیر شده؛ آنقدر که می‌توان از کلمه زشت استفاده کرد.

ساینا، تنها خودرویی درون شهری می باشد 
وزن ساینا به زحمت از یک تن عبور می‌کند. طول آن ۴۲۱۵ میلی‌متر و عرض بدنه ۱۶۴۵ میلی‌متر است. ساینا موتوری با حجم ۱۵۰۳ سی‌سی دارد و … مشخصات خودرو برایتان آشنا نیست؟ به نظر نمی‌رسد با یک پراید دیگر روبه‌رو هستیم که بیشتر به درد خودروی دم‌دستی داخل شهر می‌خورد؟ وقتی پراید تنها هفت میلیون تومان قیمت داشت، ایرادی نداشت که یکی از آنها برای استفاده داخل شهر داشته‌ باشیم اما در شرایط فعلی اصلا منصفانه نیست که این همه پول برای ساینا پرداخت کنیم و نتوانیم آن را با خود به سفرهای خارج شهر ببریم.

ساینا همان تیبا است 
از همان روزی که ساینا را در تبلیغات دیدیم یا از وقتی نخستین عکس‌هایش منتشر شد متوجه شدیم که ساینا همان تیبای خودمان است. البته با کمی تغییرات ظاهری. پیش از این سمند و پیکان در فیس‌لیفت‌های مختلف تولید می‌شد اما اسم همه‌شان سمند باقی می‌ماند اما ساینا ترجیح داده به شکلی شیطنت‌آمیز از وفاداری به اصالت خویش شانه خالی کند. کلکی که حالا فقط در بین خودروسازان چینی رواج دارد. آنها هستند که هنوز MVM 550 را بزک می‌کنند و به جای MVM 530 می‌فروشند.

کیفیت مونتاژ ضعیف
متاسفانه کیفیت ساخت و مونتاژ ساینا اصلا رشد نداشته و ایرادات مونتاژی‌اش زیاد است. فاصله نامناسب بین درز قسمت‌های مختلف این خودرو بسیار زیاد بوده و شما نمونه بارز این ضعف را می‌توانید در درزهای صندوق عقب و ناحیه سپر پیدا کنید. در برخی از موارد اتصالات خارجی و داخلی نیز درست انجام نشده و این نیز موجب پدید آمدن صدای کاذب و مشکلات متعدد می‌شود. درب‌های ساینا نیز مانند تیبا در بعضی موارد خوب چفت نمی‌شوند. کیفیت پایین مونتاژ در خودروهای داخلی بسیار مرسوم است اما سایپا یک پله نسبت به سایر شرکت‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند و همین باعث می‌شود که ساینا نتواند اعتماد ما را به خود جلب کند.

بدنه ضعیف
نبود موسسه استاندارد ایمنی مناسب و به‌روز در ایران باعث شده که کیفیت ایمنی و بدنه خودروها چندان تعریفی نباشد. خودروهای پراید، تیبا و ساینا از جمله محصولات سایپا هستند که دچار ضعف ایمنی بدنه هستند. اگر این خودروها در موسساتی مانند CNCAP تست شوند، بعید بنظر می‌رسد که ایمنی آنها تایید شود. بدنه ساینا ایمنی چندانی از لحاظ تحمل قدرت نخواهد داشت و این را مبتدی‌ترین افراد در صنعت خودرو نیز می توانند تشخیص دهند. سایپا برای کاهش وزن این خودرو روند ایمنی را درپیش نگرفته است. ما با نشستن بر پشت فرمان ساینا که حدود ۱ تن وزن دارد، احساس ایمنی خوبی نداشتیم و این یعنی خطر در حوادث رانندگی، به خصوص در جاده‌های ایران.

ساینا به‌عنوان یک خودروی داخلی، ایرادات فراوانی دارد که فروش آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فروش خودروی ایمن و باکیفیت، باعث می شود مردم به خودروسازان اعتماد بیشتری پیدا کنند. حرکت با ساینا، بخصوص با وضع کنونی جاده‌ها و فرهنگ عمومی رانندگی ایران، یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود.

طراحی داخلی معمولی و کیفیت متریال کابین بسیار ضعیف
انتظار می‌رفت که ساینا جنس داخلی بهتری نسبت به تیبا داشته باشد اما متاسفانه سایپا هیچ تغییری در این جنس اعمال نکرده و ساینا نیز همانند تیبا از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده که واقعا نمی‌توان هیچ نکته خوبی درباره این کابین گفت. صندلی‌ها نیز کاملا مشابه تیبا هستند و اثری از راحتی در آنها دیده نمی‌شود. این کابین اصلا دلیل خوبی برای افزایش قیمت این خودرو نیست و اگر قرار باشد خودرویی رشد قیمت داشته باشد، باید تغییرات مثبت نیز در آن اعمال شود.

 پیشرانه
ساینا مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۸۷ اسب‌بخار است که دقیقا همان موتور تیبا بوده و متاسفانه بیشتر از آنکه قدرت داشته باشد، صدا دارد و در ساینا این صدا اگرچه نسبت به تیبا کمی کمتر شده اما هنوز هم وجود دارد و آزاردهنده است. علاوه بر این اگر خودروی ساینا با ۵ سرنشین بزرگسال پر شده باشد، نمی‌توان انتظار عملکرد خوب و مناسبی داشت. بنابراین اگر خانواده شما بیشتر از ۴ نفر جمعیت دارد، ساینا انتخاب خوبی نیست.

هندلینگ
ساینا به واسطه وزن کمی که دارد در شرایط رانندگی به خصوص زمانی که شما با آب و هوای نامناسب در جاده روبرو هستید، عملکرد خوبی نخواهد داشت و کاملا طبیعی خواهد بود که خودرو چسبندگی مناسبی به آسفالت نداشته باشد. با عبور خودروهای سنگین از کنار خودروهایی مانند تیبا و ساینا، به‌خاطر همین وزن کم، تکان‌هایی به کابین وارد می‌شود که کنترل خودرو را کمی سخت می‌کند.
منبع: اکوتیتر


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
سگ زرد برادر شغال
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار