برنامه"هشتک گفت وگو"با موضوع(پایان اوقات فراغت،تعطیلات تابستانی و راهکارهای جدایی دانش آموزان از تلفن همراه)باحضور مهندس خسرو سلجوقی،عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات و دکتر عادل عبدی، مشاورآموزش و پرورش درحیطه فضای مجازی روانه آنتن شد.
کد خبر: ۴۹۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ 12 September 2017
به گزارش تابناک : چه کنیم تا محتوای کتبی که برای سواد رسانه ای تدوین شده است زبان رایج خانواده ها شود ؟

دکتر عبدی: مدارس سالانه تعداد زیادی جلسات اولیا مربیان برگزار می کنند که این مباحث می تواند در این جلسات مطرح و آگاه سازی برای خانواده ها ایجاد شود.از سوی دیگر مربیان و معلمان نیز باید تربیت شوند.

باید توجه داشت همواره ورود کتاب درسی راه حل یک مشکل نیست چرا که همیشه در برابر این موضوع موضع گیری می کند اما فوق برنامه که با ظرافت خاصی این موضوعات را پوشش دهد مورد توجه آنها قرار خواهد گرفت.

والدین باید به گونه ای رفتار کنند تا کودکانشان نحوه استفاده صحیح از موبایل را بیاموزند.وقتی والدین دائما از تلفن همراه خود استفاده می کنند نمی توانند به فرزندانشان توصیه کنند.

تلفن های هوشمند زندگی ما را بسیار آسان کرده و کمک زیادی به بشر نموده ، بنابراین اگر در خانواده از این امکان به درستی استفاده کنیم خودبه خود به کودکان و نوجوانان منتقل خواهد شد.پس با نهی کردن ، پنهان کردن و کارهای سلبی موفق نخواهیم بود.

هشتک گفت وگو : فرزندم سوم راهنمایی است و دائما تلفن همراه به دست دارد و با توجه به آغاز مدارس در خصوص درس او برای من دغدغه ایجاد شده است.چگونه باید او را مجاب کنم؟

دکتر سلجوقی : ابتدای کار یعنی اینکه بخواهید فرزند خود را مجاب کنید اشتباه است.همانطور که در تربیت عادی خود باید رفتار خوبی داشته باشید تا فرزندانتان آن را الگو قرار دهند و با امر ونهی نمی توان تربیت درستی صورت نمی گیرد.اما اگر خودمان عامل باشیم بسیار اثر گذار خواهد بود.

همانطور که شما رژیم غذایی دارید که چه زمانی ، چه میزان و چه کیفیتی از مواد غذایی را مصرف کنید باید برای دریافت اطلاعات نیز رژیم تهیه کنید.

تهیه یک رژیم اطلاعاتی می تواند یک الگوی مناسب برای فرزندتان باشد تا او بتواند یک رژیم مناسب سن خود تهیه کند.به عبارت دیگر به جای استفاده از باید ها کودک خود را مجاب کنید.چرا که استفاده از باید اثر منفی در پی خواهد داشت.

در ایران هنوز بزرگسالان ما برای خود رژیم مصرف رسانه ای ندارند و انتظار دارند بتوانند کودک خود را کنترل کنند.

از طرف دیگر چرا فکر می کنیم هر شخصی موبایل به دست دارد وقت خود را هدر می دهد؟شاید نوعی از کتابخوانی جدید مطرح می شود.در واقع می توان با همین ابزار سطح کتابخوانی را افزایش داد.

هشتک گفت وگو : راهکار شما برای برون رفت از وضعیت فعلی گرایش شدید جوانان به فضای مجازی چیست ؟ و اینکه چگونه می توانند از زمان صرف شده برای فضای مجازی استفاده بهینه نمود؟ 

دکتر عبدی : انسان ها علایق و تفاوت های فردی زیادی دارند و نسخه واحدی در تربیت و رفتار نمی توان برای همه آنها در نظر گرفت.بنابراین با هر فردی باید متناسب با اندیشه و رفتار خودش رفتار کرد.

یکی از مواردی که بر روی کودکان تاثیر اساسی دارد رفتار ماست نه گفتار.

باید با رفتارمان به فرزندانمان انتقال دهیم که دستگاه گوشی همراه ابزار بسیار مفیدی است اما همه زندگی نیست.بخشی از واقعیت زندگی ما همین فضای مجازی است و بخش های مختلف زندگی نباید فدای یکدیگر شوند.

هشتک گفت وگو : چگونه می توان از فضای مجازی برای سوق دادن نوجوانان به کتابخوانی و مطالعه بهره برد ؟ 

مهندس سلجوقی : امروزه روش های نوین و آسانی در فضای مجازی برای مطالعه ایجاد شده است که از جمله آن کتابخانه صوتی است.

وزارت ارشاد و آموزش و پرورش هم می توانند مسابقاتی در خصوص کتابخوانی متناسب با فضای موجود را فراهم کنند.






منبع : هشتگ گفت و گو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار