واردات لوازم التحریر کمر تولید کنندگان داخلی را شکسته و بسیاری از نمایندگان بر واردات کالاهایی از این دست اعتراض دارند اما هیچ حرکتی از سوی دولت و مسئولان مربوطه انجام نمی شود. این در حالی است خبر واردات 60 درصدی لوازم التحریر به گوش می رسد.
کد خبر: ۴۹۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ 12 September 2017
به گزارش تابناک : طی سالهای اخیر در بسیاری از حوزه ها شاهد واردات گسترده به خصوص از چین هستیم و در این میان بخش لوازم التحریر و نوشت افزار وابستگی بسیاری به واردات پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش شنیده ها حاکی از واردات ۶۰ درصدی  لوازم التحریر است که متاسفانه این اتفاق نفس تولید کننده  داخلی را حبس کرده و زنگ هشدار برای حمایت از تولید داخلی را به صدا درآورده است.

عضو هیئت ریسیه کمیسیون شوراهای مجلس درباره واردات 60 درصدی لوازم التحریربه کشور، می گوید: اگرخبر واردات 60 درصدی لوازم التحریر به  کشور صحت داشته باشد این موضوع  زنگ هشداری برای دفاع از حقوق تولیدکننده است بنابراین دولت باید عزمش را جزم کند تا با واردات گسترده تولید کننده داخلی ورشکست نشود.

گفتنی است در این خصوص، رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی گفته است: در حال حاضر نیمی از واردات نوشت افزار از چین و بقیه هم از کشورهای اندونزی، تایلند و ویتنام انجام می‌شود.

فرزانیان در توضیح کیفیت تولید نوشت افزار داخلی تاکید کرد: تولیدات نوشت افزار ایرانی کاملا با کیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و در صورت حمایت‌های لازم قطعا می‌توان بخش قابل توجهی از نیاز داخل را از طریق تولیدات داخلی تأمین کرد.

به گفته وی، در حال حاضر 95 درصد دفتر مورد نیاز در داخل می‌شود اما بخشی از کاغذ آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

تولید داخل به 45 درصد رسید!
اما جالب اینکه رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی از سوی دیگر با افتخار می گوید: در سال جاری از لحاظ تولید نوشت افزار و واردات این کالا در بازار هیچگونه مشکلی وجود نداشت و کمبودی در بازار راکد این بخش وجود ندارد.

به گفته محمد فرزانیان سال گذشته حدود 30  درصد از نوشت‌افزار در داخل تولید می‌شد و در سال جاری این رقم به حدود 40 تا 45 درصد رسیده است.

اما جای سوال دارد آیا این میزان از تولید با چه کیفیتی و چه مواد اولیه تهیه می شود؟ 

به گفته تولیدکنندگان این حوزه، بیش از 85 درصد مواد اولیه همچون زیپ و پارچه کیف هایی که در داخل تولید می شود، وارداتی است و در واقع تنها کار مونتاژ و دوخت در داخل کشور انجام می شود.

مهدی حسنی یکی از تولیدکنندگان در این باره می گوید: واقعیت این است که کیفیت کیف هایی که در داخل تولید می شود، خیلی پایین است و از آنجایی که بیشتر کارگران در این صنف خارجی (کارگران افغانی) و معمولا تک دوز هستند دقتی بر ریزه کاری ها ندارند و تنها به دنبال بالا بردن تعداد تولید خود هستند.

این تولیدکننده کیف گفت: بیشتر دستگاه های ما به روز نیست و چاپ هایی که بر روی کیف های تولید داخل انجام می شود از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با نمونه خارجی خود همچون کشور چین که بیشتر واردات ما از این کشور است، نیست. دراجناس مشابه وارداتی به تمام موارد و ریزه کاری ها همچون دوخت های مناسب در دسته و بندها توجه می شود. 

وی با تاکید بر اینکه باید از تولیدکننده داخلی حمایت شود، افزود: البته تولیدکنندگان نیز باید سعی کنند برحسب نیاز جامعه و با کیفیت مناسب تولید کنند و مسئولان با اعطای تسهیلات و تعیین تعرفه تولیدکننده را در جهت تولید مناسب حمایت کنند.


راه نجات تولید ، استاندارد سازی و صادرات
گفتنی است به اعتقاد کارشناسان، تلفیق شرکتهای دانش بنیان با تولید کنندکان لوازم التحریر می تواند ایران تبدیل به صادرات کننده لوازم التحریر کند و افزایش  تولید  لوازم التحریر علاوه بر محافظت از فرهنگ ایرانی در عرصه آموزش می تواند  اقتصاد حوزه فرهنگ و آموزش را نیز با تحول اساسی روبرو کند.

یکی از مشکلات تولید‌کنندگان تسهیلات بانکی است که با سودهای حدود 25 درصد به آنها اعطا می‌شود، سود بالای تسهیلات حاشیه سودی برای تولید‌کنندگان باقی نمی‌گذارد و قدرت تولید را از آنان می‌گیرد.

در اوایل دهه 70، حمایت از تولید افزایش یافت و سخت‌گیری‌هایی در مورد خروج ارز در راستای حمایت از تولید صورت گرفت که این مسائل منجر به رونق تولید شد، اما متاسفانه پس از چند سال واردات جای خود را به تولید داد و حمایت از تولید فراموش شد.

به گفته کارشناسان، برای ماندگاری تولیدکننده در چرخه  تولید  باید واردات  لوازم التحریر  به کشور محدود  شود البته اگر بخواهیم  در عرصه  بازار بین المللی  لوازم التحریر را به طریق هدفمند  صادر کنیم  باید منطبق با معیاری  های بین الملی و استاندارهای آموزشی ، لوازم تحریر را به بازارهای  بین المللی  صادر کنیم.







منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار