در شهرهای پرجمعیت گره ها و مشکلات ترافیکی بی نظمی های متعددی به وجود می آورد. در نگاه اول شاید به نظر برسد مقصر اصلی خودروها و رانندگان مختلف هستند، اما عابران متخلف نیز در بروز این وضعیت نقش پررنگی ایفا می کند.
کد خبر: ۴۹۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴ 11 September 2017
به گزارش تابناک : گره های ترافیکی و بی نظمی تردد خودروها در پایتخت باعث شده تا ضرورت ساماندهی عبور و مرور عابران پیاده از سوی جامعه کارشناسی مورد تاکید قرار گیرد. این ضرورت ازآن جهت مطرح شده که در ابرشهرتهران علاوه بر تخلف رانندگان ، به دلیل بی نظمی و تخلف عابران پیاده گره های ترافیکی پیچیده دست به گریبان پایتخت نشینان شده است. در همین حال، اخیرا رئیس پلیس راهور اعلام کرده  سازوکار اعمال قانون براي عابران پياده متخلف فراهم نيست چرا که برای جریمه متخلفان نیازمند همراه داشتن کارت ملی است. 

نقش عابران متخلف در تشدید مشکلات ترافیکی
در شهرهای پرجمعیت گره ها و مشکلات ترافیکی بی نظمی های متعددی به وجود می آورد. در نگاه اول شاید به نظر برسد مقصر اصلی خودروها و رانندگان مختلف هستند، اما عابران متخلف نیز در بروز این وضعیت نقش پررنگی ایفا می کند. 
در همین حال، احمد برومند ، کارشناس مسائل شهری معتقد است در کلان شهر تهران درصد تخلف عابران پیاده بسیار بالا است و این مسئله در برخی نقاط شهر منجر به سنگین شدن ترافیک و بی نظمی شدید در رفت و آمد شهروندان می شود. 
وی با تاکید بر اینکه تخلف عابران پیاده جان مسافران را به مخاطره می اندازد، توضیح داد: متاسفانه علاوه بر اینکه تخلفات و نادیده گرفتن قوانین از سوی مسافران باعث بروز مشکلات تردد خودروها و بی نظمی می شود ؛ جان عابران نیز در بسیاری از موارد به خطر می افتد.
این کارشناس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها قوانین سخت گیرانه ای در جریمه کردن عابران متخلف درنظر گرفته می شود ، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها از جمله فرانسه سازوکارهایی را برای جریمه عابران در نظر گرفته اند بطوری که عابران باید کارت شناسایی را همواره همراه خود داشته باشند. اما در بسیاری از کشورها فرهنگ سازی لازم برای رعایت قوانین عبور و مرور انجام شده و این فرهنگ در شهروندان نهادینه شده است. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که در بسیاری از تقاطع و خیابان های شلوغ شهر پلیس راهنمایی رانندگی حضور دارد اما هیچ حساسیت و تذکری به عابران متخلف نمی دهند و صرفا رانندگان خودروها با اخطار و جریمه پلیس روبه رو می شوند. 
این کارشناس در تشریح چگونگی تاثیرگذاری عابران پیاده در سنگین شدن عبور و مرور گفت: وقتی یک عابر پیاده به جای استفاده از پل های هوایی و یا در زمان قرمز بودن چراغ مربوط به عابران وارد خیابان می شود ، رانندگان مجبور می شوند سرعت خود را کاهش و یا به صورت ناگهانی ترمز کنند. این مسئله باعث می شود رانندگان بعدی نیز مجبور به کاهش سرعت شوند و به همین صورت ترافیک به وجود می آید. 
وی افزود: در حال حاضر طبق قوانین در صورت بروز حادثه برای یک عابر پیاده ،  در صورتي که عابر پياده در عبور از سواره‌‌ رو و معابر و خيابان‌ها جز از نقاطي که‌ خط‌کشي شده و مخصوص عبور عابر پياده است از محل ديگري تردد کند، متخلف شناخته مي‌شود و رانند گان مسئول شناخته نمی شوند. 
این کارشناس با تاکید بر اینکه لازم است در بخش های شلوغ و مهم شهر پلیس بر رفتار عابران نظارت کند؛ گفت: در نقاط پر رفت و آمد و پر ترافیک شهر لازم است تا پلیس با عابران متخلف برخوردهای لازم به عمل بیاید. 





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار