حوزه شهری از جمله فضاهایی است که متعلق به همه شهروندان است و متولیان امر شهری با تاکید بر تسهیل رفت و آمد معلولین در شهر، اقدامات چندانی در عمل صورت نداده اند؛ بر این اساس توجه به مشکلات این افراد از بحث هایی است که نیاز است بدان نگاه جدی در پایتخت معنوی جهان اسلام شود.
کد خبر: ۴۹۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳ 11 September 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ چاله هاي سطح شهر بسيار زياد است به طوري كه گاهي دستم به شدت درد مي كند و نمي توانم مسير هاي طولاني را با ويلچر و به تنهايي رفت و آمد كنم. حتي زماني كه با فرد ديگري همراه هستم، وي از عبور من با وليچر از روي چاله هاي و معابر خراب عاجز است و مدت زيادي را مي گذرانم تا بتوانم آن مسير را طي كنم

این درد دل شخصی است که به ناچار باید با ویلچر در سطح شهر تردد کند. عدم رعایت نکات تسهیلی در تردد این افراد باعث خواهد شد تا شاهد انزوای آنان و در نتیجه آسیب های اجتماعی خواهیم بود و مسببان اصلی این مشکل متولیان امر شهر خواهند بود. از این رو مسئولين شهري باید در امر تردد معلولين توجهي بيش از اين نشان دهند. معابر سطح خيابان هاي شهر استاندارد نيست؛ بر این اساس گفته می شود که مسئولين يا بايد به فكر معابر و رفت و آمد افرادی كه با ويلچر تردد دارند را تسهيل كنند و يا به فكر چرخ هاي خراب ويلچرهاي معلولين باشند.

نیم نگاهی به معضلات پیش رو معلولین در شهر
از این رو اگر بخواهیم نگاهی به معضلات پیش رو معلولین بیندازیم به موارد بسیاری می توان اشاره کرد؛ اما شاید بحث های ابتدایی در این مورد بتوان بسنده کرد. اگر بخواهیم به مسيرهايي كه این افراد بيشتر تردد دارند نگاهی بندازیم مي توانیم به مسير حرم مطهر اشاره كرد. داخل حرم مطهر به راحتي می توان رفت و آمد کرد؛ اما در اطراف آن كه مسيرهاي هميشگي این افراد است، اوضاع به ساماني وجود ندارد. در صورتي كه بايد حداقل در اين مسيرها، تدابير لازم انديشيده شود زيرا رفت و آمد معلولین به ميزان بالايي صورت مي گيرد. 

این افراد در مورد استفاده از وسايل حمل و نقل نيز گاهي با مشكلات بيشتري مواجه مي شوند و زمان زيادي طول مي كشد كه سوار اين وسايل شوند که آن هم مصیبت های خاص خودش را دارد. از سوی دیگر موانعی که در ابتدای ورودی پارک‌ها نصب می‌شوند موجب محرومیت معلولان و مانع از حضور افراد در فضای پارک‌هاي شهر می‌شود كه به نظر اين موارد هر كوچك اما مهم و ظريف، بايد در مديريت شهري در نظر گرفته شود. متاسفانه مدیران و مسئولان جامعه باور درستی نسبت به معلولان ندارند و این موضوع بر دیدگاه مردم نیز تأثیر می‌گذارد .

غير از معلولين ويلچري، افراد نابينايي در سطح شهر تردد دارند كه نياز است امكانات مورد نياز براي آنان در نظر گرفته شود. به طور مثال در سطح شهر اگر خط های عبور نابینایان را ادامه دهيد، متوجه مي شويد به محض آن كه اين خطوط مي خواهد به جايي ختم شود كه مناسب حال اين افراد باشد در جايي تمام مي شود كه اصلا مشخص نيست فرد به خيابان و يا كوچه رسيده است!

پرداخت عوارض بدون داشتن سهمی در امکانات!
اما در این راستا، خبرهای خوبی برای معلولین به گوش می رسد؛ عضوشورای شهر مشهد در این خصوص گفت: این افراد در پرداخت عوارض و مالیات مثل همه ی شهروندان به حساب می آیند اما سهم آنها از خدمات و امکانات و رفاهی شهری، کمتر از یک سوم سایر شهروندان است و آنها احساس می کنند شهروند درجه2 هستند .

امیر شهلا ضمن بازگویی مصوباتی که برای رفاه معلولین تاکنون تصویب شده است، افزود: در قانون مصوبه ای هست که هر دستگاه اجرایی موظف است 10 درصد بودجه عمرانی اش را صرف مناسب سازی کند و قانون دیگری نیز ساختمان های گروه دال (عمومی و تجاری و مجتمع های مسکونی بالای بیست واحد) را موظف کرده است تا ضوابط مناسب سازی را رعایت کند، اما متاسفانه این قوانین در کشور رعایت نمی شود.

عضوشورای شهر مشهد اظهار داشت : مدیر عامل جامعه معلولین ایران عضو جامعه مناسب سازی استان به ریاست استاندار است، جلساتی که در آن مصوبات خوبی برای کمک به معلولین تصویب می شود اما این مصوبات فقط روی کاغذ نوشته شده و درعمل اتفاق خاصی نمی افتد.

شهلا می گوید : مدیرعامل جامعه معلولین در گذشته چندین بار به کمیسیون حمل ونقل شورا آمده است و حتی در صحن علنی شورا نطق هم  داشته است اما تمام این تلاش ها عایدی برای جامعه معلولین نداشته است .

عضو شورای شهر پیشنهاد داد تا رئیس شورای شهر یا شهردار از وجود یک مشاور در امور معلولین در کنار خود استفاده کنند چرا که ما در مقابل این جمعیت به حساب نیامده مسئولیم و در چشم به هم زدنی فرصت 4 ساله تمام می شود.


 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار