رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار می گوید: اگر به دنبال ارتقای بهره‌وری در محیط کار هستیم باید به سمت و سویی برویم که کارگر علاقمند و دلبسته کار شود.به اعتقاد وی اگر حقوق و مزایای کارگر از طریق حساب بانکی پرداخت شود،‌ تخلفات مربوط به قراردادهای سفید به حداقل می‌رسد.
کد خبر: ۴۹۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 11 September 2017
به گزارش تابناک : اولیا علی بیگی اظهار کرد: نبود امنیت شغلی موجب می‌شود که کارگر آسیب ببیند و کار به مخاطره بیفتد.از طرفی شرافت نیروی کار مخدوش شده و عزت و آزادگی از تشکل‌های کارگری گرفته شود؛ به نحوی که نماینده کارگری که خودش قرارداد سه ماهه دارد وقتی می‌بیند بعد از سه ماه مصونیت ندارد نمی‌تواند به وظایف صنفی خود عمل کند.

وی با بیان اینکه قراردادهای سفید امضا کمکی به بهره وری محیط کار، تولید و نیروی کار نمی‌کند، ادامه داد: احساس می‌کنیم اراده‌ای برای حذف قراردادهای سفید نیست و امیدواریم که روزی برسد امضای چنین قراردادهایی را شاهد نباشیم.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: ایران جزو ۵۰ کشوری است که به سازمان جهانی کار ملحق شده و باید به توصیه‌های این سازمان عمل کند اما در مورد قراردادهای کار هنوز نتوانسته‌ایم اقدام و موضع مشخصی داشته باشیم.

علی بیگی با بیان اینکه باید شیوه انعقاد قرارداد در کشورهای دیگر مطالعه و به عنوان الگو مدنظر قرار داده شود،‌اظهار کرد: در برخی از کشورها ۲۰ تا ۳۰ درصد کارگران می‌توانند با قرارداد موقت مشغول کار شوند، در بعضی از کشورها اگر فردی سه سال مستمر در کاری اشتغال داشته باشد ماهیت این کار مستمر است و باید با او قرارداد دائم بسته شود.

به اعتقاد وی اگر اراده‌ای برای ساماندهی قرارداد کار وجود داشته باشد هم می‌توان از الگوهای سازمان جهانی کار استفاده کرد و هم قرارداد را به نحوی تنظیم کرد که نیروی کار دغدغه امنیت شغلی نداشته باشد.

این مقام ارشد کارگری با بیان اینکه بیش از ۹۳ درصد قراردادهای کارگران موقت است، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی امنیت شغلی دغدغه اصلی کارگران به شمار می‌رود و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، کارفرمایان وظیفه تامین امنیت شغلی کارگران را برعهده دارند.

علی بیگی قراردادهای سفید امضا را مورد اشاره قرار داد و گفت: در عصر ارتباطات و اطلاعات قرار داریم و دولت الکترونیک حاکم است بنابر این اگر کارفرمایان را مکلف کنیم هرگونه پرداختی به نیروی کار اعم از حقوق و مزایا را از طریق حساب های بانکی انجام بدهند تخلفات مربوط به قراردادهای سفید به حداقل می‌رسد.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار افزود: در حال حاضر انعقاد قرارداد سفید بیشتر در کارگاه های کوچک رایج است؛ لذا بهترین و آسان‌ترین راهی که می‌شود با قراردادهای سفید مقابله کرد پرداخت از طریق حساب بانکی است.

به اعتقاد وی در صورتی که کارگر برای احقاق حق به مراجع حل اختلاف و یا هیاتهای تشخیص مراجعه کرد و مدعی نپرداختن حقوق و سنوات خود شد این امر می‌تواند به عنوان سند تلقی شود و هیات تشخیص با استعلام از بانک، گردش مالی حساب را مبنای صدور رأی قرار بدهد و کارفرما را مکلف به پرداخت حقوق کارگر کند.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار