ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران برگزار شد. در این جلسه ابتدا به بررسی هزینه های شهرداری در خصوص مراسم اربعین پرداخته شد و پس از آن معاون شهردار به ارائه گزارش در خصوص چگونگی کنترل ترافیک شهرداری پرداخت.
کد خبر: ۴۹۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷ 10 September 2017
به گزارش تابناک : 
علیخانی: استفاده از معاونان بازنشسته غیر قانونی است
محمد علیخانی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود در ششمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه قانونمداری، شعار و وعده اصلی لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر بوده است و باید به آن تمکین کنیم، گفت: براساس قانون به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران ممنوع است، اما دیده شده که 3 نفر از معاونان شهردار که به تازگی منصوب شده‌اند، بازنشسته هستند.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شخص شهردار به دلیل اینکه جایگاهش هم‌تراز وزرا است براساس قانون مستثنی از این قانون است، اظهار کرد: اما معاونان شهردار از این قانون مستثنی نیستند و فعالیت آنها نیازمند مصوبه است که باید این مهم محقق شود.


پورسیدآقایی : محدودیت‌های تردد کامیونت‌های موادغذایی در مهر ماه/ شناور شدن ساعات ادارات در دو هفته اول مهر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ایجاد ممنوعیت‌ و محدودیت‌های ترافیکی ترافیکی در دو هفته ابتدایی مهرماه خبر داد.

به گزارش ایسنا،محسن پورسیدآقایی صبح امروز در ششمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش حضور یافته و ضمن تشریح اقدامات ترافیکی بازگشایی مدارس گفت: متاسفانه شاهد هستیم که کامیون‌های توزیع مواد غذایی برای سوپرمارکت‌ها در طول روز سرویس‌های مختلفی ارائه می‌کنند که بعضا در برخی موارد مشاهده می‌شود 20 کامیونت به یک سوپرمارکت سرویس ارائه می‌کند و این مساله باعث توقف‌های مجاز و افزایش ترافیک می‌شود.


وی افزود: در شورای عالی ترافیک شهر تهران مصوب کردیم که برای دو هفته اول ابتدای مهر فعالیت این کامیونت‌ها از ساعت 5:30 تا 10:30 ممنوع شود و در مرحله اول نیز این موضوع در محدوده طرح زوج و فرد که قابل کنترل با دوربین است رصد می‌شود.


به گفته پورسیدآقایی، با حل مشکل تردد کامیونت‌های موادغذایی، 12 درصد از ترافیک کاهش می‌یابد.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: همچنین در شورای ترافیک تهران پیشنهاد شده که ساعات ادارات در دو هفته ابتدایی مهر تا ساعت 9 صبح شناور شود تا شاهد کاهش ترافیک باشیم.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از معضلات تهران حمل و نقل و ترافیک است، گفت: باید تهران را از نو بسازیم.


پورسیدآقایی با بیان اینکه باید پیکره ترافیک تهران جراحی شود، گفت: ترافیک تهران با اصلاحات و دنبال کردن روند گذشته حل و فصل نمی‌شود و باید برای مشکلات ترافیکی تهران جراحی‌های اساسی در نحوه مدیریت حمل و نقل داشته باشیم که به مرور پیشنهاداتمان در قالب طرح و لوایح خدمتتان ارائه می‌شود.


وی با بیان اینکه محور اصلی برنامه‌ها برای کاهش ترافیک در هفته اول مهرماه است، ادامه داد: 16 درصد ترافیک شهری مربوط به سفرهای آموزشی است و در هفته اول مهرماه از آنجایی که سرویس مدارس فعال نیستند و والدین فرزندانشان را با خودروی شخصی به مدرسه می‌برند شاهد افزایش ترافیک خواهیم بود.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه درخصوص ساماندهی سرویس‌های مدارس همکاری‌هایی با وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم، گفت: مقرر شد قبل از شروع سال تحصیلی، قرارداد با سرویس مدارس منعقد شود و همچنین برچسب‌هایی طراحی شده که سرویس مدرسه در طول مسیر قابل ردیابی باشد و نظارت بر سرویس مدارس برعهده سازمان تاکسیرانی گذاشته شده است.


پورسیدآقایی با بیان اینکه سه خط اتوبوس در مناطق 4 و 8 طراحی شده که سرویس مدارس در ایستگاه‌های مشخص دانش‌آموزان را سوار و پیاده می‌کنند تصریح کرد: همچنین تصمیماتی درخصوص ایجاد محدودیت و ممنوعیت‌های تردد در حوزه کامیونت‌های توزیع غذا برای سوپرمارکت‌ها و شناور شدن ساعات ادارات در شورای ترافیک تهران اتخاذ شده که نیازمند موافقت وزارت کشور است و همچنین تا نیمه مهرماه هرگونه فعالیت عمرانی شهرداری در سطح شهر و بخصوص اطراف مدارس تعطیل خواهد بود تا ترافیک افزایش پیدا نکند.


امانی : لزوم توجه به ایمنی و اخلاقیات در حوزه سرویس مدارس
شهربانو امانی در جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر تهران با بیان اینکه نظارت سرویس مدارس باید بر عهده انجمن اولیاء و مربیان باشد، گفت: دیده شده که خودروهای سواری بیش از ظرفیت و ۶ تا ۷ بچه را سوار کرده‌اند که این موضوع والدین را نگران ایمنی فرزندانشان می‌کند.


وی ادامه داد: سرویس مدارس تنها باید در خدمت آینده‌سازان ما باشد و به موضوع حمل و نقل دانش‌آموزان اختصاص پیدا کند.


امانی با بیان اینکه تاکسیرانی تنها نظارت ترافیکی بر سرویس مدارس را خواهد داشت، گفت: باید موضوع ایمنی و اخلاقیات نیز در حوزه سرویس مدارس مورد توجه قرار گیرد.


عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک همچنین اعلام کرد: بر اساس اطلاعات، ۲۲ درصد قراردادهای سرویس مدارس به مدرسه تعلق می‌گیرد و ۷۵ درصد به راننده می‌رسد که باید در این خصوص نیز چاره‌اندیشی شود.


مسجدجامعی: مردم از لحاظ ترافیکی شهری عصبی هستند
احمد مسجدجامعی در جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر تهران با یادآوری این نکته که طرح‌های ستاد مهر پیش از این نیز انجام می‌شده، اظهار داشت: شهر ما از لحاظ ترافیکی شهری عصبی است که نیاز به آسودگی و آرامش دارد و نباید با طرح‌های اشتباه، این عصبیت را دامن بزنیم.


وی با اشاره به اینکه نباید طرح‌های ترافیکی ما به این عصبیت دامن بزند، گفت: اینکه دو هفته به دلیل شناور شدن ساعت کاری، اضطراب کاهش پیدا کند؛ خوب است، اما باید طرح‌هایی داشت که تلخی، تندی، عصبیت و اضطراب به دلیل ترافیک کاهش پیدا کند.


عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش با اشاره به توقف عبور کامیون‌های لبنی در دو هفته اول تصریح کرد: با تشکل‌های صنفی نیز در این رابطه صحبت شده یا از مقام فرمانداری این موضوع ابلاغ شده است که تجربه نشان داده نگاه فرماندهی، حوزه را تلخ‌تر می‌کند و اگر مدیریت بر اساس تفاهم باشد، منشأ اثر بیشتری دارد.


مجتبی عبداللهی : شهرداری هیچ ساخت و سازی در مجموعه عراق نداشته
مجتبی عبداللهی گفت: جایگاه شهرداری نه تنها از نظر موضوعات خدماتی بلکه از نظر موضوعات اجتماعی در مراسم اربعین دارای اهمیت است.

وی در تشریح اقدامات شهرداری در این مراسم بزرگ مسلمانان اظهار داشت: وزارت کشور 13 کمیته را برای برگزاری این آیین تشکیل داد و شهرداری در 8 کمیته عضویت دارد و در برخی از این کمیته‌ها مسئولیت بر عهده شهرداری است و کمیته خدمات شهری هم به طور کامل به عهده شهرداری تهران است.

وی با تاکید بر اینکه از توان سایر شهرداری‌ها برای ارائه خدمات به زائران استفاده شده است، گفت: در حکمی که وزیر کشور در خصوص اربعین به شهرداری ارائه کرده است، بیش از 10 وظیفه برعهده شهرداری واگذار شده که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد. هماهنگی و همکاری در نظارت شهرهای خروجی به سمت مرزهای ورودی و شهرهای زیارتی عراق و همچنین جاده نجف به کربلا به طول 80 کیلومتر، دفع زباله‌های شهری، بیمارستانی و صنعتی، هماهنگی جهت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و...، اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد فضای سبز مناسب، برنامه‌ریزی‌های مختلف جهت تامین آب، تهیه سرویس‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی جهت تامین ایمنی لازم به وسیله سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران.

وی همچنین افزود: در سال نخست حضور شهرداری در بزرگداشت آیین پیاده‌روی اربعین حسینی حدود 6 هزار کارگر برای این موضوع فعالیت داشتند که هم‌اکنون این تعداد به یک سوم رسیده است که البته عمده ی این کارکنان به صورت داوطلبانه حضور دارند و بعضا هزینه های خودشان را خود تامین می کنند.

عبداللهی همچنین با بیان اینکه در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی بیش از 1500 موکب وجود دارد، گفت: در این مسیر کار ما موکب‌داری نیست و در طول این مسیر تنها یک موکب داریم و آن هم با توان داوطلبان مردمی و با نظارت بسیج شهرداری برپا می‌شود.

وی در خصوص پاسخ به سوال برخی اعضای شورای شهر تهران در زمینه ساخت و ساز در عراق نیز گفت: شهرداری هیچ ساخت و سازی در مجموعه عراق نداشته اما برخی مدارس را برای اقامت زائران آماده‌سازی کرده‌ایم و ساخت و ساز برعهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران همچنین در خصوص هزینه‌های انجام شده در سال‌های گذشته گفت: برخی هزینه‌های انجام شده سرمایه‌ای بود و اعضای شورا اگر بازدیدی از این اقدامات داشته باشند این موضوع مشخص می‌شود. سرویس بهداشتی و حمام ساخته‌ایم و زیرساخت‌هایی ایجاد کرده‌ایم و باید گفت با ایجاد این زیر ساخت ها انتظار داریم در زمان های آتی هزینه های کمتری متحمل شویم.

عبداللهی در پاسخ به اختلاف اعتبار پیش‌بینی شده در سال 95 و هزینه انجام شده در این خصوص گفت: در شورای چهارم اعتبار 5 میلیارد تومانی برای مشارکت شهرداری در بزرگداشت اربعین حسینی اختصاص یافت و 15 میلیارد و 400 میلیون در این خصوص هزینه شد.

وی همچنین به حضور دو نفر اعضای شورای شهر به عنوان ناظر این شورا جهت نظارت بر عملکرد شهرداری در برپایی مراسم اربعین حسینی اشاره کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران خطاب به اعضای شورا گفت: هر کدام از اعضا و یا کمیسیون فرهنگی در خصوص مشارکت شهرداری در برپایی مراسم اربعین حسینی گزارشی بخواهند به صورت جداگانه و سال به سال تقدیم خواهیم کرد.

عبداللهی همچنین در خصوص اعتبار و هزینه‌های پیش‌بینی شده برای سال جاری گفت: برای امسال 10 میلیارد اعتبار تصویب شده است و هیچ هزینه‌ای جدا از مصوبات شورای شهر و شهرداری انجام نخواهیم داد.

در ادامه وی به تعداد زائرین اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: قریب به 2.5 میلیون زائر از ایران برای حضور در مراسم اربعین حسینی می‌روند که حدود یک چهارم و یا یک پنجم آنها از تهران عازم می‌شوند و حضور 20 میلیونی از اقصی نقاط جهان و مردم عراق را در این آیین شاهد هستیم.


نظری: نگهداشت فضای سبز و زیباسازی با خاستگاه ستاد اربعین همخوانی ندارد
حجت نظری در واکنش به گزارش معاون شهردار درخصوص اقدامات اربعین گفت: اینکه می‌گویند ساخت و سازی در مدارس عراق نداشتیم و صرفا اقدامات سطحی انجام شده است، جای سوال دارد چراکه در صفحه 26 گزارش عملکرد اربعین به صراحت از بازسازی مدارس مرتفع در کربلا و نجف نوشته شده که با سخنان فعلی تعارض دارد.

وی افزود: نگهداشت فضای سبز و زیباسازی محیط پیرامونی ربطی به مراسم معنوی اربعین ندارد و با خاستگاه ستاد اربعین همخوانی ندارد.

نظری افزود: شما می‌گویید با ساخت زیرساخت‌ها هزینه‌ها کم شده پس چرا بودجه را برای امسال 2 برابر درخواست داده‌ایم که این مهم تصویب شده است و سوال من شفافا این است که در سال 95 چند میلیارد تومان هزینه کرده‌اید.

همچنین ناهید خداکرمی رییس کمیته بهداشت شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه مراسم اربعین از سال‌ها قبل برپا شده و خاستگاه مردمی داشته است، گفت: حالا با ورود شهرداری موازنه اقدامات مردمی بر هم خورده است و جای سوال است که چرا شهرداری به مسائل مختلف وارد شده و این حجم ورود به همه موارد به چه دلی


گزارش عملکرد اربعین شورای شهر روی میز نجفی
رسولی صبح امروز در واکنش به گزارش عملکرد شهرداری در اربعین با بیان اینکه من نگران قسم اعضای شورا در مورد انضباط مالی هستم، گفت: قانون شهرداری‌ها اجازه نمی‌دهد که پول شهردار تهران خارج از شهر هزینه شود و حالا می‌گویید که در 8 کمیته پوشش مراسم اربعین فعال هستید؟

وی افزود: درست است که وزیر کشور برای شهرداری تهران در پوشش مراسم اربعین حکم زده اما به وزیر کشور تذکر می‌دهم که قائم مقام شورا نیست که اینچنین سخن می‌گوید و اگر هزینه‌ای برای شهرداری ایجاد می‌کند، هزینه‌هایش را خودش بدهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شما می‌گویید: 15 میلیارد تومان هزینه کرده‌اید اما رقم مصوب شما 5 میلیارد تومان بوده اما جای سوال است که مابه‌التفاوتش را از کجا آورده‌اید.

همچنین حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی نیز با بیان اینکه نباید از روح اربعین فاصله بگیریم گفت: در قالب پاداش و حق ماموریت نباید اقدامات داوطلبانه را تحت‌الشعاع قرار دهیم و پیشنهاد می‌شود افرادی که مایل به ارائه خدمات در نجف و کربلا هستند را داوطلبانه و بدون حق ماموریت و پاداش به کربلا ببریم.

وی افزود: 4 مرز زمینی داریم که زائران برای زیارت از آن عبور می‌کنند اما مرز مهران به دلیل نزدیکی به کربلا شلوغ‌تر است و پیشنهاد می‌شود شهرداری اقدامات خود را بیشتر در این مرز متمرکز کند.

در پایان محسن هاشمی‌ رییس شورای شهر تهران اعلام کرد: از حق‌شناس به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی می‌خواهم که سوالات را جمع آوری کند تا گزارشی تهیه و در اختیار نجفی شهردار تهران قرار گیرد.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار