در پی نزدیک شدن به عید سعید قربان:
عید قربان نزدیک است. عید مبارکی که سنت های خاص خود را دارد. در این عید افراد زیادی برای ادای نذر خود و یا برای کمک به نیازمندان به ذبح گوسفندان می پردازند اما در این مقطع از سال، ذبح غیر بهداشتی می تواند خطرات زیادی برای شهروندان داشته باشد که باید بدان توجه نشان داد.
کد خبر: ۴۸۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ 31 August 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ عید قربان نزدیک است. عید مبارکی که سنت های خاص خود را دارد. در این عید افراد زیادی برای ادای نذر خود و یا برای کمک به نیازمندان به ذبح گوسفندان می پردازند اما در این مقطع از سال، ذبح غیر بهداشتی می تواند خطرات زیادی برای شهروندان داشته باشد که باید بدان توجه نشان داد.

براساس آمار موجود حدود ۴۰۰ بیماری مشترک میان انسان و دام شناسایی شده است؛ از جمله سیاه‌زخم، سل، تب‌مالت، سالمونلوز، هاری و… اهمیت موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بیماری‌های انگلی قابل انتقال خطرناک را نیز به این فهرست اضافه کنیم.

بیماری تب کریمه کنگو از این دسته بیماری ها است که از طریق گزش کنه و در صورتی که دام آلوده هنگام ذبح با زخم باز انسان تماس پیدا کند نیز می تواند این بیماری را به انسان انتقال دهد. 

با توجه به همین مسئله باید دام های مورد نیاز خود را برای مراسم گوناگون از جمله عید قربان حتما از مراکز مورد تایید دامپزشکی، تهیه کنیم، چراکه در این مراکز دام ها قبل از عرضه، مورد معاینه، واکسیناسیون و سم پاشی قرار می گیرند. 

نکات بهداشتی ذبح دام

رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح گوسفند مهترین مسئله در روزعید قربان است. لذا برای جلوگیری از انتقال تب کریم کنگو هنگام ذبح دام ؛ از دستکش؛چکمه و ماسک باید استفاده کرد. از سوی دیگر پس از ذبح؛ گوشت دام به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و سپس آن را می توان قطعه قطعه و مورد استفاده قرار داد.

اشخاصی که مایل به قربانی کردن یا ذبح دام باشند، لازم است به نکاتی توجه کنند. نکته اول جایگاه ذبح دام است. محلی که برای ذبح دام انتخاب می‌شود، باید تمیز و قابل شستشو و ترجیحا با کف کاشی و سرامیک باشد. از ذبح دام در محل‌های آلوده، غیرقابل شستشو، کنار کوچه و خیابان به علت خطر آلودگی باید بپرهیز شود. لازم است محلی که برای این‌کار انتخاب می‌شود دارای نور کافی، تهویه مناسب و مجرای فاضلاب باشد. 

شرایط فعلی ایجاب می‌کند مراقب‌های ضروری اعمال شود تا سلامت مردم به سبب قربانی کردن دام به خطر نیفتد، بنابراین افرادی که به هر طریقی در قربانی کردن گاو و گوسفند به طور مستقیم نقش دارند یا اینکه با لاشه، امعاء و احشاء و پوست و گوشت تازه حیوان سروکار دارند، باید مراقب باشند تا به بیماری‌هایی که امکان انتقال آن از حیوان به انسان وجود دارد، مبتلا نشوند.

بهترین جایگاه برای ذبح دام

شاید بهترین جایگاه ذبح دام، کشتارگاه ها باشد؛ ذبح کردن در خیابان و منازل می‌تواند به عنوان عامل خطرآفرین جدی به جای یک نفر، چند نفر را در معرض ابتلا قرار دهد و لذا هموطنان میادینی که سازمان دامپزشکی تعیین کرده را برای ذبح انتخاب کنند.

از این رو احمد احدی، رئیس اتحادیه گوشت دامی مشهد در خصوص عید قربان عنوان کرده که قیمت‌ها کنترل شده است و برنامه‌ریزی شده که در کشتارگاه صنعتی برای عید قربان کشتار دام انجام شود. شهروندان دام را از دامداری‌های معتبر و کشتارگاه تهیه کنند و دام قبل از کشتار باید حتما زیر نظر کارشناس دامپزشکی معاینه شود. برای جلوگیری از انتقال امراض حیوانی به انسان نباید به هیچ وجه در داخل شهر کشتار انجام  شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار