در مشهد؛
نخستین دوره جشنواره ملی فناوری‌های آب بهره‌وری با هدف فرهنگسازی و استفاده از فناوریهای نوین صنعت آب در مشهد برگزار می شود.
کد خبر: ۴۸۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸ 27 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، کامران داوری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست خبری گفت: این جشنواره در ۷ محور پساب‌ها و آب‌های نامتعارف، آبیاری و زهاب، تامین، انتقال و توزیع، مصارف و مدیریت تقاضا، گیاه، خاک و مزرعه، نانو و فناوری‌های نوین و اقلیم و فضای سبز شهری برگزار می‌شود
 و ی با بیان اینکه اولین دوره جشنواره ملی فناوری‌های آب بهره‌وری و بازچرخانی با حضور مسئولان و مدیران اجرایی و دانشگاهی از ۲۱ تا ۲۳ شهریور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.افزود: برنامه‌های آن نیز در ۶ محور فن‌بازار، نمایشگاه اختراعات، نمایشگاه فنی تخصصی، کارگاه‌های حرفه‌ای، سیمینارهای علمی و جشنواره فرهنگی و هنری خواهد بود.
در ادامه این نشست، علیرضا طباطبایی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: نیاز آبی مشهد در سال ۱۴۲۰ که بیش از ۴۰ میلیون زائر خواهد داشت بیش از مترمکعب خواهد بود و سال گذشته ۲۲۵ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در مشهد اضافه شد که بیشتر در مناطق حاشیه شهر بوده و به موضوع سلامت و بهداشت توجه ویژه شده است و تا پایان سال ۹۶ این عدد به ۲۵۰ کیلومتر خواهد رسید.
وی گفت: ظرفیت تصفیه ۳۱۷ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون ۲۶۳ هزار مترمکعب آن فعال بوده که ۱۶۳ هزار مترمکعب آن در یک سال گذشته فعال شد.
طباطبایی افزود : تقسیم کار توزیع عادلانه آب در دستور کار است و جمع‌آوری فاضلاب و هدایت به سمت تصفیه خانه‌ها برعهده این شرکت  است و پس از تصفیه در اختیار شرکت آب منطقه‌ای خراسان قرار می‌گیرد
وی همچنین از ارتقاء کمی و کیفی تصفیه خانه‌ها در مشهد که  در دستور کار قرار گرفته خبرداد و گفت: امیدواریم کیفیت آب تصفیه شده به حد استاندارد برسد و با رقم ۱۵۰ میلیارد تومان با حمایت بخش خصوصی در بازه زمانی ۲۵ ساله محقق شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه ۶۵ درصد شهر مشهد تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند که این عدد ۲۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب باید ایجاد شود که ۱۱۳۱ کیلومتر آن باقی مانده و تا پایان سال میزان ایجاد شده از مرز ۲۵۰۰ کیلومتر خواهد گذشت.
درادامه نشست، حسین اسماعیلیان،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در ۵ سال گذشته ۷۲۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش تامین آب داشتیم که این عدد هم‌اکنون به ۷هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه رسیده ، اما متاسفانه میزان ۳هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آن پرت شده و حدود ۵۰ درصد چاه‌ها اُفت آب‌دهی داشته‌اند.
وی  با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید به شاخص‌های ۷۵ درصد تامین و بهره‌وری  آب برسیم، خاطرنشان کرد: اگر این دستاورد محقق شود نگرانی‌ها برای تامین آب پیش‌بینی‌شده در اُفُق ۱۴۲۰ کاهش می‌یابد و متوسط مصرف آب هر فرد در روز در استان ۱۲۰ لیتر بر ثانیه است و این عدد باید کاهش  پیدا کند و حتی نگرانی دیگر آب‌دهی فضای سبز با آب شرب  است که باید جداسازی شود و هم‌اکنون ۴۷ درصد آن محقق شده و ۵۳ درصد دیگر باقی مانده است.
اسماعیلیان افزود: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدی آب مصرفی مردم در بحث استحمام و شست‌شو است و اولویت‌گذاری وزارت نیرو ایجاد شبکه‌های فاضلاب مراکز استان‌ها می باشد ، اما این موضوع در خراسان رضوی متفاوت  است و اولویت با شهرستان‌های استان  است تا آب مورد نیاز مردم بدون هیچ مشکلی تامین شود.
درادامه نشست، محمدحسین جعفری،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان گفت:طبق اعلام شورای ملی آب ۷۵ درصد آب تجدید شونده باید مورد استفاده قرار بگیرد، اما این عدد در کشورایران بیش از ۱۱۰ درصد است.
وی عمده مصارف آب در خراسان رضوی آب‌های زیر زمینی عنوان کرد و گفت  :آب های زیرزمینی  ۷۸ درصد  است و ۲۲ درصد مابقی هم مربوط به آب‌های سطحی است.
جعفری افزود: از ۳۷ محدوده مطالعاتی استان ۳۴ محدوده آن در وضعیت ممنوعه هستند و حجم آب مصرفی در این محدوده‌ها بیش از حجم آب تولیدی بوده که اُفت بیش از یک متر مکعب در روز را به همراه داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان در باره میزان مصرف آب در خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: ۸۹ درصد بخش کشاورزی، ۳ درصد در بخش صنعت و ۹ درصد در بخش خدمات بوده است و ۹۸ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی مجهز به کنتورهای هوشمند شده است.
جعفری تصریح کرد: تا دو سال آینده تمام چاه‌های صنعت، شُرب و کشاورزی مجهز به کنتورهای هوشمند خواهند شد تا امکان مدیریت هوشمند آب‌خوان هم فراهم شود.
وی تاکید کرد: طبق اعلام شورای ملی آب ۷۵ درصد آب تجدید شونده باید مورد استفاده قرار بگیرد، اما این عدد در کشور بیش از ۱۱۰ درصد  است و میانگین جهانی این عدد ۴۰ درصد و اگر مدیریت مصرف درست باشد ۷۰ درصد آب مصرفی قابل بازچرخانی خواهد بود و مجدد به آب‌خوان نرمال باز می‌گردد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه نیاز خراسان رضوی برای اُفُق ۱۴۲۰ بیش از یک میلیارد متر مکعب بوده است، گفت: بارها بر موضوع مصرف بهینه آب و توسعه خطوط آبی تاکید شده و اجرای طرح‌ها پس از تصویب بودجه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی قابل اجرا خواهد بود.
جعفری گفت: آب منطقه کشف‌رود همچون دیگر مناطق طبق چرخه محاسباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سیل‌های اخیر استان در بازه زمانی ۱۰۰ ساله به‌وقوع پیوست که خسارات زیادی در مناطق مختلف از جمله کوه‌های هزار مسجد وارد شد ، نباید حریم رودخانه‌ها بسته شود و اگر به‌خوبی مدیریت شود این زمان به ۲۵ سال کاهش  پیدا می کند.
وی در پایان افزود: آب رودخانه توس به شکلی مطلوب و طبق تعاریف جهانی مصرف آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مسیرهای انتقال آب در نقاط سیل‌خیز را خواهیم داشت تا خسارات و آسیب‌های سنگینی تحمیل نشود و در حال حاضر تصفیه‌ خانه‌های زیادی در مشهد ایجاد شده واحیای  تصفیه‌ خانه‌های فرسوده دردستورکاراست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار