رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قاچاق کالا بزرگترین معضل فعالان حوزه صنعت بوده است و معتقدیم که انجام این کار، هزینه‌های زیادی را هم تحمیل کرده است.
کد خبر: ۴۸۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷ 22 August 2017
به گزارش تابناک رضوی،حسن حسینی در آئین اختتامیه سومین جشنواره تولید ملی و رسانه، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر در انتخاب نام سال بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند و با تدبیر ایشان شعار امسال هم در موضوع تولید و اشتغال برگزیده شد و باید در مسیر تحقق اهداف معظم‌له تمام تلاشمان را داشته باشیم.
وی افزود: جشنواره تولید ملی و رسانه از سال ۹۴ و با هدف تجلیل از خادمان رسانه‌ای حوزه صنعت، معدن و تجارت و تاکید و توجه بیشتر بر موضوع تولید ملی و حمایت از کار آغاز شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره آثار ارسالی به سومین جشنواره تولید ملی و رسانه، خاطرنشان کرد: این جشنواره در بخش‌های خبر، گفتگو، یادداشت، گزارش، عکس و بخش ویژه با موضوع مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد و معتقدیم که رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در حل مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه اقتصاد برطرف می‌کند.
حسینی با بیان اینکه ۲۶۲ اثر به دبیرخانه سومین جشنواره تولید ملی و رسانه، ارسال شد، تصریح کرد: ۵۱ خبرنگار از ۲۰ رسانه ۲۴۰ اثر به این جشنواره ارسال کردند و تعداد ۲۲ اثر هم توسط خبرنگاران صداوسیما ارسال شده بود و کیفیت آثار بسیار خوب بود که کار سه مرحله داوری را عمومی، تخصصی و نهایی را سخت کرده بود و در نهایت ۱۸ اثر برگزیده انتخاب شدند.
وی تاکید کرد: اصحاب رسانه بزرگترین خدمت را در بخش‌های مختلف اقتصادی کردند و نقش آن‌ها در رشد تولید و اشتغال به‌خوبی دیده می‌شود.
 رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع قاچاق کالا بزرگترین معضل و مشکل فعالان حوزه صنعت بوده است، بیان کرد: مخالف ورود کالای خارجی نیستیم، زیرا معتقدیم که برای یک رقابت خوب در حوزه تولید باید تمامی معیارها و ملاک‌ها لحاظ شده و دیده شود، اما با ورود کالای قاچاق مخالف هستیم و معتقدیم که انجام این کار نه تنها هیچ توجیه منطقی‌ای ندارد، بلکه هزینه‌های زیادی را هم تحمیل کرده و موجب بالا رفتن هزینه‌ها و گرانی قیمت‌ها شده که بیشتر مشکل را بر تولید کننده و مصرف کننده وارد می‌کند.
حسینی گفت: از تمامی مسئولان به‌ویژه رسانه‌ها که به عنوان امین و مشاور مردم هستند می‌خواهم که با قلم خود در مسیر شناسایی قاچاق کالا، عدم ورود این کالاها به کشور و برخورد شدید با متخلفان آن قلم بزنند و در راه نهادینه شدن تولید ملی و حمایت از تولید کننده داخلی و کارگر ایرانی نقش‌آفرین باشند.
ابراهیم افشاری دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی ، در آئین اختتامیه سومین جشنواره تولید ملی و رسانه، اظهار داشت: قلم‌های خبرنگاران خراسان رضوی در طول یک سال اخیر در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان بسیار موثر و گره‌گشا بوده است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در سال ۹۵ میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق کالا و ۳.۵ میلیارد دلار واردات ته‌لنجی و کوله‌وری در استان داشتیم و به‌شدت با متخلفان آن برخورد کردیم.
وی افزود: طی دو سال اخیر و پس از ورود مقام معظم رهبری به موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاهد ایجاد این دغدغه در مردم هم شدیم و در گذشته این دغدغه فقط برای تولید کننده بود و امروزه هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده یک دغدغه است و در این مسیر رسانه‌ها نقشی پررنگ ایفا کردند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان اینکه طی سه سال گذشته اولویت بر پیشگیری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی حول محور پیشگیری و ۳۰ درصد حول محور برخورد بوده است و بیشترین عرضه کننده نقره را در ایران داریم.
افشاری تصریح کرد: در گذشته شاهد بودیم که بالای ۵۰ تولید کننده داخلی از عرضه کالای خارجی در ۲۵۰ مغازه بازار رضا شاکی بودند و این موضوع خیلی نگران کننده بود زیرا مشهد خود مهد تولید نقره است در بازارهایش به‌ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی نقره خارجی عرضه می‌کند و با حمایت رسانه‌ها فضاسازی مناسبی در جهت تولید و مصرف کالای داخلی ایجاد شد و فضای سنگین ایجاد شده را خنثی کرد و مصاحبه یک خبرنگار استان تاثیر بسیاری در داخل و خارج از کشور ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه ۱۶ میلیارد دلار کالاهای قاچاق و ته‌لنجی به استان وارد شده است، تاکید کرد: در سال ۹۵ میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق کالا و ۳.۵ میلیارد دلار واردات ته‌لنجی و کوله‌وری در استان داشتیم و به‌شدت با متخلفان آن برخورد کردیم.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۴۰۵ کیلو نقره قاچاق بالای یک میلیارد دلار برای فرد سودجو بهره و منفعت ایجاد می‌کند، اما بیش از ۱۰ برابر آن را تولید کننده داخلی متضرر می‌شود، بیان کرد: ۲۴ دستگاه استانی در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی فعال هستند که به‌شدت با مقوله قاچاق کالا و ارز مبارزه می‌کنند و در سه سال گذشته نیم تن کالای قاچاق در خراسان رضوی کشف و ضبط شده است.
افشاری گفت: به فرموده مقام معظم رهبری باید تبلیغات مناسب و متناسب هوشمندانه و همه‌جانبه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت پذیرد و اولین و مهمترین گام در این مسیر ایجاد فرهنگ‌سازی در جامعه در جهت مصرف کالای داخلی و عدم توجه به نمونه خارجی آن بوده است.
وی افزود: در بسیاری از کالاها و محصولات تولیدی دیده شده که یک محصول تولید داخل از نمونه خارجی آن برتر بوده است و قطعاً در چنین وضعیتی نه تنها تولید کالای خارجی توجیهی ندارد، بلکه با عدم مصرف کالای داخلی موجب سلب حمایت از تولید کننده و کارگر ایرانی شده‌ایم که معضلاتی همچون عدم فروش محصول، افزایش نرخ بیکاری، افزایش آمار جرم و غیره را به‌همراه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار