از سوی بسیج رسانه خراسان رضوی روی داد ؛
صبح پنج شنبه، پردیس سینمایی هویزه مشهد میزبان مراسم تکریم از خبرنگاران بود؛ مراسمی که به همت بسیج رسانه خراسان رضوی، اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و این مجموعه سینمایی برگزار شد تا خداقوتی باشد به خبرنگاران استان که در طول یک سال گذشته برای انجام وظیفه رسانه ای خود همت و تلاش دوچندان کرده بودند.
کد خبر: ۴۷۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴ 12 August 2017
به گزارش خراسان رضوی، این محفل مهمان ویژه ای هم داشت؛ «حاج حیدر رحیم پور ازغدی» نویسنده صریح القلم خراسانی که در جمع خبرنگاران و مسئولان حضور یافت وتجلیل از او به عنوان چهره ماندگار رسانه ای مشهد و کشور در نیم قرن اخیر بخش ویژه این مراسم بود.
 
کار خبرنگاران متعهد، استمرار راه انبیاست
در ابتدای این مراسم، مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، خبرنگاران را پشتیبانان فرهنگی و پیروان واقعی و اصیل خط انبیا برشمرد و گفت: پیامبران مسئولیت ابلاغ پیام الهی، نظارت بر رفتار امت و گوشزد کردن حقایق را بر عهده داشتند و باورمان این است که خبرنگاران نیز همین مسیر را دنبال می کنند. حجت‌الاسلام «حسینی زهانی» تصریح کرد: خبرنگاران متعهد ما به فرهنگ ملی و مذهبی و نظام ارزش های الهی و انسانی اعتقاد و باور جدی دارند و این همان استمرار راه انبیاست.مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سخنران بعدی این مراسم بود که با گرامی داشت یاد شهدای رسانه به ویژه شهیدان آوینی، صارمی و خزاعی، اظهار کرد: شما خبرنگاران می توانید در بصیرت افزایی و هدایت جامعه به سمت خیر اثرگذار باشید و در حقیقت در نبرد امروز با دشمنان، شما افسران جنگ نرم هستید. سردار «علی اکبر نجاتی» با اشاره به این که ترویج فرهنگ دفاع مقدس، زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت و توجه به اصل جهاد و مقاومت از وظایف اصحاب رسانه است، افزود: اگرچه امروز دشمن با ما در نبرد نظامی نیست، اما در جبهه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی در حال جنگ با ماست و خبرنگاران باید در این جبهه ها قلم بزنند.
 
 
خبرنگار آخرت باور نمی تواند به نفع فرد یا جناحی قلم بزند

دکتر «محمد سعید احدیان» مدیر مسئول روزنامه خراسان، سخنران اصلی این مراسم بود که درباره تفاوت خبرنگاری در ایران اسلامی با دیگر کشورها نکاتی ر ا مطرح کرد:
ما فقط یک خبرنگار نیستیم، بلکه یک خبرنگار مسلمانیم و براساس باورهای دینی به موضوعات و رویدادهای مختلف نگاه می کنیم. بر اساس یکی از مهم ترین باورهای دینی، انسان مسلمان زندگی می کند تا زندگی بسازد و باور دارد که زندگی کوتاه دنیوی برای ساختن زندگی جاودان آخرت است و همین یک نگاه و باور می تواند شیوه قلم زدن او را تغییر دهد. یک خبرنگارِ آخرت باور، نمی تواند مستقل نباشد و وابسته به کسی باشد، نمی تواند برای فرد یا حتی جناح سیاسی قلم بزند، نمی تواند از برچسب خوردن ها بترسد و به دلیل این ترس، حرف حق را بر قلم جاری نکند، یک خبرنگارِ آخرت باور، نمی تواند روزها و ماه ها و سال ها را تنها برای گذران زندگی، با تنبلی و سهل انگاری سپری و انجام وظیفه خود را فراموش کند.

تهمت نزدن و نادیده نگرفتن مصالح مردم
طبیعتا یک خبرنگارِ آخرت باور، گرایش سیاسی خودش را دارد و ممکن است این گرایش را مبتنی بر نگاهی که دارد در کارش اثر بدهد، اما به خاطر مصالح سیاسی کسی روی حق پا نمی گذارد و مصالح مردم را نادیده نمی گیرد، تهمت نمی زند و به بی تقوایی روی نمی آورد، مراقب است که وقتی درباره کسی مطلبی می نویسد، عامل گناه بسیار بزرگ غیبت نشود و به تعبیر رهبر انقلاب «قول به غیر علم» را شامل نشود. «قول به غیر علم» خیلی ساده تر و پایین تر از آن کاری است که برخی انجام می دهند، یعنی با اطمینان نداشتن از موضوعی  و نداشتن علم کافی از آن، قولی را بیان می کنند.
یک خبرنگارِ آخرت باور، چون باورش به آخرت است، بر سر آرمان های دینی کوتاه نمی آید، حتی اگر همه علیه او حرف بزنند، حتی اگر گرایش ها و علایق فردی داشته باشد، می داند که به عنوان نمونه، نمی تواند صدای فلسطینی های مظلوم را بشنود و درباره کسانی که «نه غزه و نه لبنان» می گویند، سکوت کند و در دفاع از مسلمانان فلسطین، یمن، افغانستان و غیره، قلم نزند؛ آخرت باوری با خودش مسئولیت می آورد. نمی توان آخرت باور بود و فقط همان کاری را انجام داد که خیلی از خبرنگاران در دیگر نقاط جهان انجام می دهند.
 البته یک خبرنگار آخرت باور،هم  درباره نوشته ها و هم در برابر ننوشته هایش خودش را مسئول می داند، اگر مردمی هستند که نیازی دارند و آن نیاز به گوش او می رسد، نمی تواند در برابر انعکاس آن به دلایل مصلحت و عافیت طلبی سکوت کند و چیزی ننویسد.  
البته مصلحت های منطقی و ضرورت هایی که همه می دانیم جای خود را دارد، همه مجبور به رعایت آن ها هستیم با این که اعتقادی به آن‌ها نداریم. اما مصلحت هایی که مبتنی بر عافیت طلبی و ترسیدن و نگرانی از سرزنش است، در مقابل ننوشتن هایی که مردم به نوشتنش نیاز دارند و باید چیزهایی را به آن ها بگوییم، ولی ممکن است مردم از یک قلم ما خوششان نیاید، در این شرایط هم یک خبرنگار آخرت باور به دلیل ترس از این که ممکن است از سوی برخی از مردم یا حتی همه مردم مورد نقد و سوال و ابهام قرار بگیرد، سکوت نمی کند، می نویسد حتی اگر مردمی از آن قلم خوششان نیاید.  
البته این آخرت باوری برای خبرنگار اتفاق بزرگی را هم رقم می زند؛ این که می داند هر قلمی که می زند و هر حرف و کلمه ای که می نویسد، دارد آجری بر آجر خانه آخرتش می گذارد، یک خبرنگار آخرت باور، خبرنگاری بسیار زیبایی دارد، پر انگیزه است، خسته نمی شود، هر سختی برایش زیبایی است، یک زیبایی که هیچ وقت پایان ندارد چون می داند آن چه انجام می دهد، علاوه بر کمک هایی که به جامعه می کند، برای خود او هم اتفاق بزرگی را رقم می زند، بنابراین آخرت باوری زندگی را زیبا می کند، درباره حضرت زینب (س) شنیده ایم که سخت ترین اتفاقات هم برایشان زیبا شد و طبیعتا سختی های زندگی ما قابل قیاس با دشواری ها و مصائب زندگی آن عزیزان نیست. 
 
تقدیر از اصحاب رسانه
تجلیل از پیش کسوتان و خبرنگاران برگزیده رسانه های مکتوب و مجازی استان، پایان بخش این مراسم بود. در این بخش از فعالان رسانه ای در حوزه هایی از جمله ایثار و شهادت و سبک زندگی تقدیر شد. همچنین مدیران مسئول روزنامه ها و مسئولان خبرگزاری ها و سایت های خبری استان نیز تجلیل شدند.
 
در حاشیه:
 مدیر مسئول خراسان در ابتدای صحبت های خود به اهمیت احترام و توجه کشورهای مختلف جهان به سرود ملی و نمادها و اسطوره هایشان اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما ایرانی ها در این زمینه ضعف داریم و به نمادهای ملی مان کمتر اهمیت می دهیم، خوب است تلاش کنیم فرهنگ احترام کامل به سرود ملی به عنوان یکی از نمادهای کشورمان را گسترش دهیم و هر یک به نوبه خود در زمان پخش آن، این سرود را با احترام زمزمه کنیم.
 این مراسم در سالن شماره یک هویزه برگزار شد و تماشای فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» بخشی از آن بود.
  مجری برنامه، توجه بیشتر به گویش مشهدی در رسانه ها را به عنوان یک درخواست از خبرنگاران مطرح کرد و همین موضوع بهانه ای شد تا از حاضران بخواهد برای تشویق تجلیل شوندگان، از واژه مشهدی «بارِکِلا» استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار