در فرهنگ ایران و شیعیان جهان سربریده شدن او پس از دو روز اسارت و با لب‌تشنه و در عین حال صلابت توأم با مظلومیت او تداعی‌گر واقعه عاشورا است.
کد خبر: ۴۷۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ 12 August 2017
تابناک رضوی، مرضیه وحدت- این روزها خبر شهادت محسن حججی داغ بزرگی بر دل ملت ایران نهاد و دوباره یاد شهدای کربلا را در مردم این سرزمین زنده کرد؛ شهیدی که در هنگام به اسارت گرفتنش کوچک‌ترین ترس و اضطرابی در وی وجود نداشت.
حتی داشتن همسر و فرزند شیرخوار نیز وی را از نبرد علیه داعش این شجره ملعونه و این غده خطرناک برآمده در پیکر جهان اسلام منصرف نکرد.
محسن حُججی متولد سال ۱۳۷۱ در نجف‌آباد اصفهان است که در زمینه ترویج و تبلیغ کتاب از اعضای فعال مؤسسه احمد کاظمی بود که به فعالیت‌های خیریه و کمک به محرومیت‌زدایی در مناطق فقیر کشور می‌پرداخت.
او از نیروهای ایرانی مدافع حرم بود که در مرداد ۱۳۹۶ و در عملیات علیه نیروهای داعش به اسارت داعش درآمد؛ داعش چندی پس از انتشار فیلمی که ادعای به اسارت درآوردن محسن حججی را داشت، اعلام کرد که وی را به قتل رسانده است. وی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف است که طی جنگ در خاک سوریه شهید شد.
برخلاف روال معمول داعش که از اسرایش فیلم اعتراف تهیه‌کرده و از لحظات قتل و کشتن حتی تا آخرین ثانیه‌ها فیلم‌برداری می‌کند هیچ فیلمی از لحظات سربریدن محسن حججی منتشر نکرده‌اند که این موضوع از سوی فعالان سیاسی به علت مقاومت حججی و عدم هرگونه ترس و هراس از داعش در لحظات سربریدن ارزیابی‌شده است که امکان هرگونه بهره‌برداری تبلیغاتی را از داعش گرفته است. در فرهنگ ایران و شیعیان جهان سربریده شدن او پس از دو روز اسارت و با لب‌تشنه و در عین حال صلابت توأم با مظلومیت او تداعی‌گر واقعه عاشورا است.
اسارت و پایمردی او تا آخرین لحظات در برابر داعش موج وسیعی از بازتاب‌ها را در جامعه ایران و خارج در پی داشت. واکنش‌هایی چنان گسترده که به‌عنوان «غوغای پس از شهادت محسن حججی در ایران» در توصیف آن استفاده کرد. برکنار شخصیت‌های سیاسی، تعدادی از هنرمندان و صاحب‌نظران به اظهارنظر در خصوص محسن حججی پرداخته‌اند. رامبد جوان، بهاره کیان افشار، مهدی سلطانی سروستانی، شهرام قائدی، مجید یراق‌بافان، حسن عباسی و علی انصاریان ازجمله این افراد بودند.
قاسم سلیمانی در واکنش به شهادت محسن حججی گفت: «به حلقوم بریده این شهید عزیز راه اباعبدالله سوگند یاد می‌کنیم که از تعقیب این شجره ملعونه و نابودی این غده خطرناک برآمده در پیکر جهان اسلام تا آخرین نفرشان از پای نخواهیم نشست. ما از ابتدا مصمم و به‌دوراز تردید در این راه گام برداشتیم اما ارتکاب این جنایت‌ها عزم و اراده ما را جزم‌تر وجدی‌تر نمود تا جای‌جای اراضی اسلامی را از وجود بی‌وجود پلیدشان تطهیر نماییم.»
محمدجواد در اینستاگرام خود ضمن شعر مولانا با مطلع «کجایید ای شهیدان خدایی» نوشت: «درود خدا بر نخل‌های بی‌سر سرزمین شهامت و استقامت که عاشقانه و مظلومانه در راه عزت و شرف ایران و اسلام جان عزیز خود را تقدیم نمودند.»
 محسن رضایی نیز در پیامی گفت: «مردم دلاور و امت حزب‌الله خصوصاً خانواده شهید محسن حججی مطمئن باشند که فرزندان دلیر شما انتقام این اقدام ددمنشانه را با تصمیمی قاطعانه که همانا ریشه‌کن کردن شجره خبیثه وهابیت و تروریسم از جهان اسلام است خواهند گرفت.»
علی لاریجانی نیز گفت: «شهادت رزمنده سرافراز مدافع حرم محسن حججی به دست نیروهای تکفیری داعش بار دیگر خوی وحشی‌گری این ددمنشان را به تصویر کشید.»
  حسین امیر عبدالهیان نیز در پیامی گفت: «این جنایت نتیجه سیاست تروریسم پروری آمریکا و متحدین و بازی با آتش تروریسم است. اتخاذ دیپلماسی فعالانه و پیشگیرانه جمعی برای محو تروریسم ضروری است.»
 منار صباغ مجری شبکه المنار در صفحه توییتر خود چنین نوشت: همیشه سعی می‌کردم عاشورا و ماجرای حسین شهید و شمر لعین را تخیل کنم/ امروز دیدم و دیگر تخیل نخواهم کرد.
اسحاق جهانگیری در پیام خود ضمن تسلیت شهادت شهید حججی نوشت: به امید نابودی تروریست‌های داعشی.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار