رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: برای تبدیل کشاورزی سنتی به مدرنیته نیازمند جذب سرمایه هستیم.
کد خبر: ۴۷۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶ 09 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، مجتبی مزروعی در نشست صمیمی به مناسبت هفته خبرنگار خاطرنشان کرد:برای اینکه جذب سرمایه داشته باشیم و کشاورزی سنتی را به مدرنیته تبدیل کنیم نیازمند جذب سرمایه هستیم و تحقق آن نیازمند امنیت و آرامش است که متعلق به  همه بخش‌هاست و فقط  شامل بخش کشاورزی نمی‌شود و این امنیت در سایه تولید ملی، ارتباط موثر و داشتن یک بازرگانی پایدار محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه مهمترین پارامتر در مسیر رشد و توسعه یک جامعه ایجاد آرامش روانی در آن جامعه  است افزود : رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در این مهم دارند و جامعه هیجان‌زده و ملتهب نمی‌تواند در مسیر آرامش روانی حرکت کند و از رسانه‌ها می‌خواهیم که در انعکاس اخبار اقتصادی همچون سیاسی به این موضوع توجه کنند.
مزروعی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد فرار سرمایه‌های بخش کشاورزی بودیم و این سرمایه‌ها در بخش‌های دیگر هزینه شد و به علت تورم افسارگسیخته بخش کشاورزی نتوانسته با سودهای پر ضرر و بی‌سود موفق باشد.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه امنیت اقتصادی و روانی در بخش کشاورزی تامین نشود سرمایه به این بخش نمی‌آید و باید توجه داشت که بخش کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌های تولید و اشتغال دارد.
 مزروعی افزود: ۲۳.۴ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعال هستند در حالی که میانگین ۱۸.۲ کشوری درصد و میانگین میزان اشتغال و ارزش افزوده ۱۵.۱۰ استان درصد و میانگین کشوری ۹.۲ درصد بوده و در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامداری، باغبانی، آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره‌ای، مکانیزاسیون و غیره بوده است.
وی گفت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای مطمئن داشته باشیم باید نگاه ویژه‌ای به بخش تولید داشته باشیم و جذب سرمایه و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، باغبانی، زراعت، دام، طیور و شیلات باید مورد توجه باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در برنامه ششم توسعه ۳۴.۶ بودجه در بخش آب هزینه شده ولازمست برای رشد بخش کشاورزی مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس باید به شیوه ای اقدام کنند که میزان تولید و صادرات افزایش و میزان واردات کاهش یابد و سهم ویژه‌ای به بخش کشاورزی قائل شوند.
وی گفت: طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تعداد ۱۵ هزار چغندر کار بیکار شدند و در دولت یازدهم به میزان تولید ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال رسید و در خراسان رضوی مهمترین تحول در بخش کشاورزی در بخش آب بود که اعتبارات بی‌نظیر و قابل توجهی جذب شد و میانگین اجرای سطح آبیاری تحت فشار در ۲۰ ساله گذشته سالی ۴ هزار هکتار بوده و از سال ۹۳ تاکنون سالی ۴۹ هزار هکتار  بوده و اعتبارات این بخش در سال ۹۶ به ۲۹۲ میلیارد تومان و با رشدی بیش از ۲۰ برابر رسیده است.
مزروعی  با بیان اینکه در چند سال گذشته توجه ویژه‌ای به تامین نهاده‌ها، مکانیزاسیون و غیره توجه شده و امروز شاهد خودکفایی در محصولات مختلف از جمله گندم بودیم، افزود: در سال گذشته ۱۴۳۰ دستگاه تراکتور، ۳۳ دستگاه کمباین و ۱۴۲۰ دستگاه انواع ادوات کشاورزی جذب شد و در سال ۹۶ اعتبارات ۸۷ میلیاردی در این حوزه تخصیص یافت.
وی  با اعلام این  مطلب که در بخش دام و طیور ۳۱ واحد دام و ۸۱ واحد طیور فعال شده و ۴۶۸ انواع ماشین‌آلات و ملزومات مودنیاز به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان جذب شده افزود: در سال ۹۶ تاکنون ۳۸۲ تن خرید گندم و ۴۸۹۲ تن خرید کلزا داشته‌ایم و یکی از عمده برنامه‌ها برای کاهش مصرف آب و ارتقاء بهره‌وری از آن توسعه کشت گلخانه‌ای بوده  که در سال قبل ۲۵ هزار هکتار افزایش سطح کشت داشتیم و  که یارانه و تسهیلات کشت گلخانه‌ای را در دستور کار داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال ۹۵ در حوزه بازرگانی ۱۷ درصد به لحاظ وزنی و ۲۳ درصد به لحاظ ارزش دلاری افزایش داشتیم و در بخش واردات نیز ۹۳ درصد کاهش وزنی و ۹۷ درصد کاهش ارزش دلاری داشته‌ایم و در گندم و بسیاری از میوه‌ها نیازی به واردات نبود و در بخش گندم ۱۶ ماه ذخیره گندمی داریم و نگرانی‌ای در این حوزه نداریم و در حوزه اشتغال در بخش کشاورزی رشدی ۱.۸ درصدی در استان داشته‌ایم.
وی گفت: مهمترین اولویت‌های دولت دوازدهم در بخش کشاورزی در خراسان رضوی در سال ۹۶ در حوزه‌های بهره‌وری آب، رشد تولید و صادرات، کاهش خسارات و واردات، تمرکز بر توسعه بازرگانی و غیره بوده و امروزه تولیدات خراسان رضوی در بسیاری از اقلام همچون زعفران، انار، کشمش و غیره در دنیا بی‌نظیر است و فقط باید در مسیر ارتباط موثر و مستمر با کشورهای دنیا تلاش کرد.
مزروعی با بیان اینکه  عملکرد اتحادیه‌ها و تعاونی‌های خارجی ما هنوز به حد ایده‌آل نرسیده است و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش شود تا امکان رقابت با دیگر کشورهای دنیا فراهم باشد و از دانش نخبگان بخش کشاورزی به‌خوبی استفاده شود، افزود: در سال گذشته رشد چشمگیر صادرات شیر خشک را داشتیم، خاطرنشان کرد: امروزه شاهد جذب شیرخشک‌های تولیدی خراسان رضوی توسط دیگر کشورها هستیم و با ارتقاء کارخانجات لبنی این ظرفیت هم بیش از پیش افزایش می‌یابد.
وی گفت: در سال قبل هزار و ۸۰۰ میلیارد خسارت تحمیل شد و ۸۸۵ میلیارد آن مرتبط با سرمای فصل پائیز بود و اگر کشاورزی و دامداری ما مدرنیته نشود اشتغال در روستاها با مشکل مواجه می‌شود و عدم اشتغال و حمایت در روستاها معضلات حاشیه‌نشینی در شهرها را افزایش پیدا می کند.
رییس جهاد کشاورزی افزود: صنایع تبدیلی، غذایی، تولیدی و بسته‌بندی ما باید صنایع مناسبی باشد و توسعه با پیشرفت این صنایع محقق می‌شود و باید معضل پراکندگی گلخانه‌ای را رفع کرد و واحدهای مجتمعی گلخانه‌ای بالای ۵ هکتار باید فعال شود و در این راستا آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و دیگر مجموعه‌ها همکاری خود را اعلام کرده‌اند.
مزروعی در پایان گفت: : برخی محصولات در فصلی از سال گران است، اما این موضوع مدیریت می‌شود و گرانی پیاز هم با عرضه تولید داخلی کاهش می‌یابد و علت طولانی‌شدن آن عدم واردات پیاز و توجه به تولید ملی بوده است و خوشبختانه قیمت پیاز در حال کاهش بوده و هم‌اکنون به کمتر از ۱۷۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسیده و همچنان در حال کاهش است وقیمت گوشت مرغ از ۷۲۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم بوده و قیمت گوشت قرمز هم ۳۵ تا ۴۵ تومان به‌ازای هر کیلوگرم بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار