روزنامه‌های امروز به شکل برجسته‌ای مراسم روز گذشته تحلیف ریاست جمهوری؛ سخنان مطرح شده و حواشی حضور میهمانان این مراسم را پوشش دادند. بخش هایی از سخنان روحانی در این مراسم تیتر اکثر روزنامه‌های امروز بود. روزنامه‌ها با چاپ یادداشت‌ها و گزارش‌های متنوعی ضمن تحلیل سخنان روز گذشته روحانی، ابعاد جهانی این مراسم را مورد بررسی قرار دادند. گزارش‌ها و یادداشت هایی نیز در رابطه با کابینه دوازدهم و انتخاب شهردار در برخی شهرهای بزرگ نوشته شده است
کد خبر: ۴۷۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷ 06 August 2017
امروز یکشنبه ۱۵ مردادماه روزنامه‌های کشور به شکل برجسته‌ای مراسم روز گذشته تحلیف ریاست جمهوری؛ سخنان مطرح شده و حواشی حضور میهمانان این مراسم را پوشش دادند. بخش هایی از سخنان روحانی در این مراسم تیتر اکثر روزنامه‌های امروز بود. روزنامه‌ها با چاپ یادداشت‌ها و گزارش‌های متنوعی ضمن تحلیل سخنان روز گذشته روحانی، ابعاد جهانی این مراسم را مورد بررسی قرار دادند. گزارش‌ها و یادداشت هایی نیز در رابطه با کابینه دوازدهم و انتخاب شهردار در برخی شهرهای بزرگ نوشته شده است.

به گزارش تابناک، در پیشخوان امروز همه روزنامه‌ها نیم صفحه اول خود را با انتشار تصاویر و تیترهای مراسم تحلیف به این موضوع اختصاص دادند. روزنامه‌های منتسب به جریانات سیاسی به فراخور رویکرد خود در قبال سخنان مطرح شده توسط رئیس جمهور عناوین مثبت و یا انتقادی نسبت آن انتخاب کردند. اکثر روزنامه‌های اصلاح طلب و نزدیک به دولت با انتخاب تیترهایی همچون «تعهد به مردم/ توصیه به دنیا» در آفتاب یزد- «تحلیف تاریخی روحانی» در آرمان امروز- «تکرار امانت ملت» در شرق- «سوگند مصلحانه» در بهار و «دولت مصلح و معتدل» در اعتماد بخشهایی از سخنان روحانی را به عنوان ویترین سخنرانی او پوشش دادند. در مقابل تعدادی از روزنامه‌های منتقد دولت روحانی از جمله کیهان با برجسته کردن سخنان رئیس جمهور درباره مادر مذاکرات «رونمایی از مادر مذاکرات به جای مقابله با مادر تحریم‌ها!» انتقادات خود در رابطه با سیاست خارجی دولت روحانی را پی گرفت.
سیاست روز روز گذشته با گریزی به ترانه انتخاباتی روحانی در انتخابات گذشته تیتر «دوباره سوگند/ دوباره روحانی» را تیتر یک شماره امروز خود انتخاب کرده بود.
روزنامه اصولگرای جوان نیز با عبارتی کنایه آمیز تعبیر «قسم جدید روحانی برای حل مشکلات مردم» را تیتر درشت نیم صفحه اول خود قرار داد. روزنامه افکار که اکنون از منتقدان دولت محسوب می‌شود عنوان مادرانه‌های روحانی را برای آن بخش از سخنان رئیس جمهور که در رابطه با مادر مذاکرات بیان شده بود استفاده کرد.
پیش بینی می‌شود پس از پایان مراسم تحلیف و تنفیذ تا روز سه شنبه که لیست کابینه به مجلس تحویل داده خواهد شد. علاوه بر تحلیل سخنان روحانی در روز گذشته اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم از محورهای اصلی گزارش‌ها و یادداشت‌های روزنامه‌ها باشد.

جز موارد یاد شده روزنامه‌های امروز به مسائل وموضوعات دیگری نیز پرداختند که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

میهمان مرموز مراسم تحلیف
شرق در گزارشی از میهمانی مرموز از کشور کره شمالی در مراسم تحلیف روز گذشته نوشت: در بین میهمانان مراسم تحلیفِ دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی، «کیم یونگ نام» که بعضی از رسانه‌ها از او به‌عنوان «مرد شماره دو کره شمالی» یاد کرده‌اند ـ. بیش از بقیه توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرد. کیم یونگ نام در بامداد پنجشنبه ۱۲ مرداد به‌همراه هیئت اعزامی کره‌شمالی از روسیه وارد ایران شد. طبق برنامه اعلامی، کیم یونگ نام تا ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) در ایران خواهد ماند.
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز یکشنبه‌ ۱۵ مرداد :
در کره‌شمالی حرف اول و آخر را کیم جونگ اون، رهبر جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) می‌زند؛ رویه‌ای که با پدربزرگ رهبر فعلی شروع شد و به پسر و بعد به نوه او- کیم جونگ اون ـ. منتقل شد. پدربزرگ رهبر فعلی، اولین و آخرین فردی بود که در حکومت کمونیستی کره‌شمالی عنوان «رئیس‌جمهوری» را یدک کشید. به او لقب «رئیس‌جمهوری ابدی» داده شد. او در سال ۱۹۹۴ درگذشت و مقامات کره‌شمالی به احترام او، از به‌کاربردن این عنوان برای شخص دیگری خودداری کردند.
به گزارش «العالم» «کیم یونگ نام» ـ. عالی‌رتبه‌ترین عضو اعزامی کره‌شمالی به مراسم تحلیف که رئیس کشور کره‌شمالی محسوب می‌شود، وظایف و اختیارات تشریفاتی دارد. برای نمونه، کیم یونگ نام اخیرا نامه تبریکی برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری منتخب فرانسه بعد از پیروزی او در انتخابات فرستاد. کیم یونگ‌نام (۸۹ ساله) از سال ۱۹۹۸ رئیس هیئت رئیسه مجلس اعلای خلق کره‌شمالی است و از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۸ وزیر امور خارجه کره‌شمالی بود. طبق نظام سیاسی کره‌شمالی؛ کیم یونگ نام رئیس‌جمهوری افتخاری کره‌شمالی به شمار می‌آید. او سال ۲۰۱۰ به عضویت هیئت رئیسه دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کارگران کره‌شمالی درآمد. تقریبا همه وظایف و اختیارات «کیم یونگ نام» تشریفاتی است. یکی از وظایف کیم یونگ نام دریافت استوارنامه سفیران جدید و تعیین سفیران کره‌شمالی، امضای توافق‌نامه‌ها و استقبال از سران کشورهاست. با وجود این رئیس هیئت رئیسه مجلس اعلای خلق کره‌شمالی، به دلیل روابط نزدیک با رهبر کره‌شمالی، گاه مرد شماره دو این کشور پس از کیم جونگ اون محسوب می‌شود. کیم یونگ نام همچنین عرفا عضو شورای اجرائی سه‌نفره است. «پاک پونگ جو» نخست‌وزیر و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، دیگر اعضای این کمیته هستند. وظیفه این شورای اجرائی سه‌نفره تعیین سیاست‌های خارجی، تشکیل دولت، اداره امور داخلی و نظارت بر امور دفاعی است.
مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اولین سفر کیم یونگ نام به ایران نیست. مطابق قوانین کیم یونگ نام «رئیس کشور» کره‌شمالی محسوب می‌شود. او در سال ۱۳۹۱ برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد به تهران سفر کرد. در آن سفر نیز کیم یونگ نام به شرکت در مراسم اصلی بسنده نکرد و برنامه‌هایی را در دیدارهای رسمی با مقامات ایرانی پیگیری کرد. حاصل این دیدار‌ها چند سند همکاری بود. به گزارش ایرنا این سند‌ها شامل همکاری‌های تحقیقاتی، تبادل دانشجو و محقق، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مشترک علمی و فناوری، سفرهای تحقیقاتی علمی میان دو کشور، تبادل و انتقال فناوری موردنیاز از جمله فناوری اطلاعات، انرژی، محیط زیست، توسعه پایدار، کشاورزی و مواد غذایی است.
با توجه به حساسیت‌های پرونده هسته‌ای ایران و کره‌شمالی این دیدار‌ها نمی‌توانست بی‌ارتباط با این مسائل تحلیل شود. نام ایران و کره‌شمالی مکررا در کنار هم قرار گرفته است؛ از روزی که بوشِ پسر، ایران، عراق و کره‌شمالی را «محور شرارت» دانست تا امروز که ایران، روسیه و کره‌شمالی مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند. گفتنی است دیدارهای حاشیه اجلاس سران عدم‌تعهد در ایران اولین دیدارهای رسمی دو کشور بعد از به‌رهبری‌رسیدن کیم جونگ اون بود.

هزینه تعطیلی دیروز تهران چقدر بود؟
کیهان با چاپ بررسی اقتصادی احمد توکلی از هزینه‌های تعطیلی روز گذشته تهران از هزینه ۸ هزارمیلیاردی این مراسم خبر داد و نوشت: احمد توکلی ضمن یک بررسی اقتصادی می‌گوید، تعطیلی تهران برای مراسم تحلیف، ۸ هزار میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.
هزینه عادی مراسم تحلیف با حضور هیئت‌های خارجی، هزینه پذیرایی و هزینه حفاظت از آنهاست، اما هزینه بزرگتر و مهمتر هزینه تعطیلی یک روزه تهران است. گرچه ظاهرا دولت فقط دستگاه‌های دولتی و بنگاه‌های بخش عمومی را تعطیل اعلام کرده است، اما به دلیل تعطیلی بانک‌های دولتی و خصوصی؛ گستردگی دخالت دولت در امور اقتصادی، که کار بخش خصوصی بدون حضور دولت لنگ می‌شود؛ و وزن سنگین تهران در اقتصاد کشور، تعطیلی به بخش دولتی و به تهران بزرگ محدود نمی‌ماند؛ بلکه بر کسب و کار در همه بخش‌ها و در سطح کشور تأثیر جدی می‌گذارد. 
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز یکشنبه‌ ۱۵ مرداد :
بعید می‌دانم این تأثیر از نیمی از تولید ملی نصف روز کامل کمتر باشد. بر اساس این برآورد سرانگشتی، میزان این هزینه قابل تخمین است. صندوق بین‌المللی پول تولید ملی ایران را در سال جاری، با روش برابری قدرت خرید (PPP)، ۱۵۴۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.
با این مقدمات، درآمدی که با تعطیلی شنبه تهران کسب نمی‌شود ۲ / ۱ میلیارددلار است و به قیمت امروز ارز در بازار تهران (هر دلار ۳۸۳۵ تومان) تعطیلی شنبه تهران حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای اقتصاد ملی و میلیارد‌ها تومان برای خزانه دولت هزینه در بر دارد. 
توکلی می‌افزاید: وضع دولت از نظر بدهی به نظام بانکی، نظام پیمانکاری، مردم، سازمان‌های عمومی غیردولتی مانند سازمان تأمین اجتماعی و کارکنان خودش بسیار بالا رفته است: بدهی بخش دولتی به نظام بانکی به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این قلم در ابتدای سال ۱۳۹۲ مبلغ ۹۱ هزار میلیارد تومان بود. یعنی در طول خدمت دولت یازدهم تقریبا دو و نیم برابر شده است. 
بدهی چند ده هزار میلیارد تومانی دولت پیشین به مردم، ناشی از فروش انواع اوراق قرضه در طول خدمت دولت یازدهم بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان اضافه شد (ارقام از نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی شماره‌های ۸۳ و ۸۷ جدول صفحه ۱۸) بدهی به سازمان تأمین اجتماعی به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده (۶۰ هزار تا پایان دولت قبل و ۵۰ هزار در دولت یازدهم) از بدهی هنگفت دولت به پیمانکاران هنوز هزاران میلیارد تومان باقی است. به این‌ها مطالبات کارکنان دولت را نیز بیفزایید. 
کار به جایی رسیده است که به رغم تخصیص اعتبارات کلان به طرح تحول سلامت، به دلیل ماهیت این طرح الان بسیاری از بیمارستان‌های دولتی نه تن‌ها به شرکت‌های پخش دارو بلکه به نانوایی و قصابی هم بدهکارند. در چنین وضعیتی از وضع اقتصادی کشور و خزانه دولت، آیا هزینه‌هایی که برای دعوت از مهمانان خارجی بر اقتصاد ملی و دولت تحمیل می‌شود، عقلایی است؟

مرد شماره یک جدید در دفتر رییس‌جمهور
روزنامه اعتماد در شماره امروز خود با سوژه قرار دادن تغییرات در دفتر ریاست جمهوری در دولت جدید می‌نویسد: دیروز در همه دیدارهای پشت سر هم حسن روحانی با مهمانان خارجی که برای حضور در مراسم تحلیف او به تهران آمده بودند یک شخصیت جدید هم در دفتری که روحانی برای ملاقات با مهمانان و سران کشور‌ها در نظر گرفته بود، حضور داشت. محمود واعظی که تا پیش از این مسوولیت وزارت ارتباطات را برعهده داشت نخستین نفر پس از روحانی در ردیف میزبانان بود. حضور محمود واعظی بیشتر از هر چیز دیگری نشان می‌دهد که ریاست او بر دفتر رییس‌جمهور قطعی شده است هرچند هنوز حکم رسمی که به امضای رییس‌جمهور رسیده باشد صادر نشده، اما ریاست او بر دفتر حسن روحانی همان‌طور که پیش از این هم مورد تایید خودش قرار گرفته بود، قطعی شده است. محمود واعظی ٦٥ ساله که از این به بعد قرار است رییس دفتر حسن روحانی و جایگزین محمد نهاوندیان باشد، کیست؟ محمود واعظی از اعضای هیات موسس حزب اعتدال و توسعه از جمله احزاب نزدیک به رییس‌جمهور است. حزبی که در تمام روزهای پس از انتخابات زمزمه در نظر گرفته شدنش در انتخاب اعضای کابینه به گوش می‌رسیده است هر چند که خود واعظی دخالت حزب متبوعش در تشکیل و انتخاب کابینه را رد و گفته بود: «حزب اعتدال و توسعه هیچگونه دخالتی در چینش کابینه نخواهد داشت.»، اما هنوز هم چهره‌های بسیاری هستند که معتقدند این حزب در تشکیل کابینه دست بالا را داشته است. محمود واعظی، اما علاوه بر سابقه حضور چهار ساله‌اش در وزارت ارتباطات در گذشته نیز چندین سال در وزارت خارجه حضور داشته است و همین سابقه دیپلماتیک او هم بود که در روزهای ابتدایی پس از انتخابات خبر از تلاش او برای حضور در وزارت خارجه را می‌داد. با این همه حضور او در دیدارهای روز گذشته رییس‌جمهور نشان می‌دهد که محمود واعظی از حزب اعتدال و توسعه است که رویکرد دفتر رییس‌جمهور را در همه روزهای آینده دولت دوازدهم مشخص می‌کند. پیش از این و در دولت یازدهم مرد شماره یک دفتر رییس‌جمهور «محمد نهاوندیان» بود. مردی که این روز‌ها احتمالا در تیم اقتصادی رییس‌جمهور حضور پیدا می‌کند.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز یکشنبه‌ ۱۵ مرداد :
اولویت کدام است؛ برنامه یا وزیران؟
روزنامه ابتکار سرمقاله امروز خود را به موضوع اولویت برنامه یا افراد در انتخاب اعضای کابینه اختصاص داد و نوشت: رئیس جمهور روحانی مانیفست کاملی از «دولت اعتدال» را در مراسم تنفیذ ارائه کرد. او در این مراسم به روشنی از منطق تعامل و گفت‌وگو براساس سیره ائمه اطهار(ع) به ویژه امام هشتم شیعیان گفت.
او به تحلیل دو وجه اسلامیت و جمهوریت نظام پرداخت و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است و نباید هیچ یک از آن دو را نادیده گرفت.» از تحمل و مدارا گفت و نیز به رسمیت شناختن سلایق و نظرات گوناگون. او گفت:«ما آموخته‌ایم که جامعه ایرانی از لحاظ سبک زندگی دارای تنوع است. زنان، مردان، جوانان، روستائیان و شهرنشینان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند. این تفاوت و تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاس داشت؛ چه اینکه همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند که خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود.» رئیس جمهوری اصول نظام انتخاباتی را مطابق با خواست مردم خواند و تاکید کرد که مردم در انتخابات و با نگاه به همه نظرات و سلایق، انتخاب خود را انجام دادند و حالا این نظام سیاسی است که باید درخور انتخاب مردم عمل کند. منتخب ملت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «همه ما پذیرفته‌ایم که در یک جامعه 80 میلیونی به حکم طبیعت انسانی در مورد موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، طیف گسترده‌ای از مواضع و دیدگاه‌ها، وجود دارد و البته پذیرفته‌ایم که در نهایت برای اداره کشور، این رای مردم است که از بین دیدگاه‌های مختلف، راه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.» رئیس جمهوری تاکید کرد: «هدف عدالت و اعتدال فراهم کردن فرصت‌های رشد و حمایت برابر و به‌دور از فساد برای همگان، بالا بردن آستانه تحمل و مدارا با دیگران و داشتن نظام حمایت اجتماعی قدرتمند برای حفاظت از افراد جامعه در برابر سختی‌های زندگی است.» 
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز یکشنبه‌ ۱۵ مرداد :
او دستیابی مردم به حقوق خود؛ مبارزه با فقر و فساد؛ مهارتورم و سربلندی ملت در جامعه جهانی؛ رشد فضای آزاد و معنوی؛ دسترسی آسان به اطلاعات؛ برابری در برابر قانون؛ داشتن آینده مطمئن؛ اظهار نظر آزاد و شفافیت در امور را حق مردم خواند و دولت دوازدهم را متعهد به این اصول دانست. 
دکتر حسن روحانی در سخنرانی مراسم تنفیذ که با تائید رهبر معظم انقلاب همراه شد، ضمن بازتعریف اصول حاکم بر دولت اعتدال، خود و اعضای کابینه دوازدهم را ملزم به تعهداتی کرد که انجام و یا تعلل در آنها از چشم مردم هشیار پنهان نخواهد ماند. این تعهدات بی‌‌گمان در شکل و محتوای انتخاب‌های او در چهار سال آینده و نیز تیم همراهش بازتاب مستقیم دارد. بنابراین اگر این روزها ترکیب کابینه دوازدهم دلشمغولی ناظران است، باید به این مهم نیز توجه کنند که صرف انتخاب و یا حذف برخی چهره‌ها از کابینه دوازدهم نمی‌تواند چندان تاثیر مستقیمی بر کرد و کار دولت آینده داشته باشد بلکه این تصمیم‌های مستقیم رئیس‌جمهوری و اولویت‌های اوست که می‌تواند بر کارآمدی دولت آینده محک بزند. همانگونه که برای مثال دولت یازدهم با تمرکز بر دیپلماسی و برجام توانست از یکسو به بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی کمک کند. از سوی دیگر با رفع بخش بزرگی از تحریم‌ها به رونق در کار وزارت نفت پرداخته و با اختصاص 2درصد از درآمد حاصل از مالیات بر درآمد، تحول بزرگی را در حوزه سلامت کشور موجب شود. اگرچه توانمندی وزیران مربوطه در این باره اهمیت دارد اما، توجه رئیس دولت در اجرای مراتب سیاست‌هایش اهمیت و اصالت بیشتری داشته است. حال باید دید وقتی رئیس جمهور روحانی به بازخوانی اصول سیاست‌های دولت اعتدال می‌پردازد، چگونه به آرایش تیم خود خواهد پرداخت. در اینجا چهره‌ها دیگر اولویت اصلی را ندارند، بلکه این سیاست‌های مرتبه بندی شده در دولت دوازدهم است که به آنان معنا خواهد داد.

اصلاح‌طلبان با ۹۴۰ پست کلیدی شهرداری چه می‌کنند؟ 
گروه سیاسی آفتاب یزد در شماره امروز خود در گزارشی با محوریت چگونگی توزیع پست‌ها در شهرداری تهران در گفتگو با برخی اعضای شورای شهر تهران می‌نویسد: زمان اندکی تا معرفی شهردار جدید تهران باقی است و دیر یا زود یک نفر از هفت گزینه‌ای که مایل به نشستن بر کرسی شهرداری بودند یا نبودند، باید مسئولیت اداره پایتخت را به طور رسمی متقبل شود. شورای شهر پنجم پس از دریافت برنامه کامل کاندیداهای موجود، روند بررسی را آغاز کرده و قرار است که به‌طور شفاف همه شهروندان از انتخاب شهردار آتی پایتخت مطلع باشند.

دوست داشته باشیم یا نه، بار‌ها و بار‌ها گفته شده که آن چه از مشکلات و چالش ها‌ی در پیش روی شهردار آینده تهران مطرح شده است، تن‌ها نوک کوه یخی است که ارتفاع حقیقی آن هنوز برای هیچکس هویدا نیست. جدای از بدهی‌های سرسام‌آور شهرداری و وجود پرونده‌هایی که ماحصل مدیریت به سبک محمد باقر قالیباف است، انتصابات و استخدامات حاشیه‌دار در سطوح مختلف شهرداری تهران وجود دارد که باعث می‌شود به قول احمد مسجد جامعی، پرداخت حقوق یکی از نخستین چالش‌ها و بحران ها‌ی شهردار تهران به حساب بیاید. با این حال، طبق گفته منابع مختلف، حدود ۹۴۰ پست کلیدی در بدنه شهرداری موجود است که متصدیان آن در دوازده سال گذشته، بنا به خواست و تصمیم قالیباف و تیم مدیریتی اش در سمت ها‌ی خود منصوب شده‌اند. به همین خاطر بدیهی است که بیم آن می‌رود تا بسیاری از این افراد حتی به لحاظ سیاسی نیز رویکردی قالیبافی داشته و مشکلاتی را در راه اداره شهر تهران به وجود بیاورند. مسئله‌ای که برخی افراد و خبرگزاری‌ها از آن نیز به عنوان یک چالش بزرگ دوره جدید شهرداری تهران یاد کرده‌اند. به همین خاطر هنوز مشخص نیست که با تغییر مهم‌ترین صندلی ساختمان بهشت، سرنوشت این افراد چه خواهد شد. پالایش و تصفیه سرتاسری و یا تعامل و همکاری با بخشی از نیروهای سابق؟
در همین راستا افشین حبیب زاده منتخب دوره پنجم شورای شهر تهران در گفتگو با آفتاب یزد، با بیان این نکته که به هر حال شهردار جدید تهران یک فرد اصلاح‌طلب خواهد بود و قطعا مطالبات آن بخش از جامعه را که به اعضای شورا رای داده‌اند در انتصابات خود لحاظ خواهد کرد، خاطرنشان شد: «بدون تردید کسانی باید در کنار شهردار جدید قرار گیرند که با برنامه‌ها‌یی که اصلاح‌طلبان در زمان انتخابات ارائه دادند و همین طور با برنامه‌ها‌یی که شهردار ارائه خواهد داد و البته آن هم جدای از برنامه اصلاح‌طلبان نخواهد بود و از آن متاثر است هماهنگ باشند. جدای از تمام این‌ها همان‌طورکه ما در ویژگی ها‌ی شهردار آوردیم شهردار یک فرد اصلاح‌طلب خواهد بود و قطعا کسانی که همراه با برنامه‌ها و این مطالبات نباشند طبیعتا نمی‌توانند در کنار شهردار به فعالیت خود ادامه دهند.»
حبیب زاده همچنین با اشاره به حضور افراد با تجربه در پست ها‌ی کلیدی فعلی شهرداری گفت: «آن‌چیزی که مهم است و حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت و ما نیز از شهردار خواهیم خواست، این است که تغییر و تحولات را در درون خود شهرداری پیگیری کند و نگاهش به بدنه خود شهرداری باشد و از افرادی که صاحب تجربه هستند و سال‌ها درون شهرداری فعالیت کردند و پذیرای برنامه شهردار و اصلاح‌طلبان هستند و 
در واقع هماهنگ با گرایش ها‌ی اصلاح‌طلبی هستند در اولویت قرار گیرند.» وی افزود: «حتما از شهردار خواهیم خواست که هم به مطالبات اصلاح‌طلبان و هم بدنه شهرداری در انتصاباتشان توجه کنند».
از سوی دیگر سید حسن رسولی دیگر عضو شورای جدید و اصلاح‌طلب پایتخت نیز در گفتگو با آفتاب‌یزد در خصوص سرنوشت این ۹۴۰ پست کلیدی عنوان کرد: «این تعداد پست مدیریتی ارشد که اشاره کردید بعید می‌دانم در شهرداری وجود داشته باشد، ولی در عین حال بعد از کابینه دولت، گسترده‌ترین و مهم‌ترین کابینه مدیریتی در بین دستگاه ها‌ی اجرایی کشور در مرکز ایران شهرداری تهران است. حدود ۵۵ هزار نفر پرسنل شاغل در شهرداری تهران هستند که در بین این جمعیت چند ده هزار نفری نیروهای بسیار متخصص، متعهد و کارشناس وجود دارد.» وی تاکید کرد: «نگاه به مقوله نیروی انسانی به نظر من یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرایط احراز شهردار تهران باید باشد و یکی از جهت گیری ها‌ی شورای اسلامی دوره پنجم در این خصوص توصیه به خانم یا آقای شهردار آینده تهران است که حتی‌الامکان و در شرایط مساوی همکاران خودش را در وهله اول از میان خانواده بزرگ شهرداری تهران انتخاب کند».

احتمال کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت سی ان جی
روزنامه خراسان با درج خبری از احتمال کاهش قیمت یوخت سی ان جی با هدف کنترل مصرف بنزین خبر می‌دهد و می‌نویسد:رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته راهکار مقابله با واردات بنزین را کاهش قیمت CNG اعلام کرد و پیشنهاد ارزانی ۱۵۰ تومانی هر مترمکعب گاز را به وزارت نفت داد. بر اساس گزارش تسنیم، دیروز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، میانگین مصرف بنزین را در ۱۳۵ روز ابتدای سال روزانه ۷۹ میلیون لیتر اعلام کرد.
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز یکشنبه‌ ۱۵ مرداد :
 به گفته وی در برخی روز‌ها مصرف بنزین بیش از این بوده است. کاظمی میزان واردات بنزین را در ۱۳۵ روز ابتدایی سال به طور متوسط روزانه حدود ۱۱. ۵ میلیون لیتر عنوان کرد که در مقایسه با مصرف روزانه ۶۸. ۹ میلیون لیتر در سال گذشته – بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق- مصرف بنزین در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون لیتر در روز معادل ۱۴. ۶ درصد رشد کرده است. پیش از این پیشنهادهایی درباره گرانی یا سهمیه بندی بنزین برای جلوگیری از رشد مصرف ارائه شده بود، اما اکنون یک مقام مسئول پیشنهاد ارزان شدن CNG را برای کاهش مصرف بنزین مطرح کرده است. به گزارش ایسنا، محمودیان رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته، در این باره، گفت: اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، با توجه به این موضوع که قیمت گاز طبیعی تحویلی به جایگاه‌های CNG کشور بیش از ۳ برابر قیمت بخش خانگی است با ارائه پیشنهادی به وزارت نفت خواستار کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت CNG شده است. محمودیان افزود: کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت CNG منجر به ارزان شدن بهای این حامل انرژی پاک از ۴۱۴ تومان فعلی به ازای هر مترمکعب به کمتر از ۳۰۰ تومان می‌شود. وی با بیان این که با توجه به تمام مزیت‌های توسعه صنعت CNG، مسئولان وقت قیمت این انرژی پاک را حدود ۸ برابر افزایش دادند و قیمت این سوخت در ایران به بالاترین قیمت در بین کشورهای مصرف کننده CNG تبدیل شد، توضیح داد: در سال هایی که CNG در حال توسعه بود نرخ رشد مصرف بنزین منفی چهار درصد بود و با افزایش قیمت CNG، مجدد نرخ رشد بنزین به ۱۰ درصد رسید و واردات بنزین نیز رونقی دوباره گرفت.

درگیری در لرستان با ۱۷ کشته و زخمی!
 آرمان امروز با اعلام خبر ۱۷ کشته و زخمی در یک درگیری در لرستان از قول معاون استاندار لرستان می‌نویسد: نزاع و درگیری در روستای ملک آباد شهرستان الیگودرز سبب قتل ۵ نفر و زخمی شدن ۱۲ نفر شد. حبیب‌ا... خجسته‌پور در رابطه با نزاع مرگبار شهرستان الیگودرز اظهارداشت: روز جمعه حدود ساعت ۴۰: ۱۰ دقیقه درگیری در روستای ملک آباد شهرستان الیگودرز رخ می‌دهد که متاسفانه پنج نفر به قتل می‌رسند و ۱۲ نفر زخمی می‌شوند. وی با اشاره به اینکه اکثرا افراد نسبت فامیلی دارند، افزود: زخمی‌های این اتفاق نیز در بیمارستان بستری‌اند و حسب گزارش‌های اولیه کسانی که مظنون در قتل هستند تحت نظر پلیس و در بازداشت هستند. 
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز یکشنبه‌ ۱۵ مرداد :
معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان عنوان کرد: روز جمعه به محض اطلاع از این اتفاق، با هماهنگی استاندار به شهرستان الیگودرز رفتیم و با حضور اعضای شورای تامین تمام جوانب کار را بررسی کردیم. وی بیان کرد: با توجه به اینکه احتمال دادیم این قضیه ادامه پیدا کند و نیاز به ظرفیت افراد متنفذ، روحانیت و ریش سفیدان باشد با حضور امام جمعه شهرستان جوانب کار بررسی توصیه‌های لازم انجام گرفت. خجسته پور به قتل پنج مرد در این نزاع اشاره کرد و گفت: اکنون امنیت کاملی در منطقه برقرار است، جنازه‌ها نیز مراحل پزشکی قانونی را طی کرده‌اند و به احتمال زیاد تا دیروز ظهر جهت تشییع تحویل خانواده‌ها شوند. وی تصریح کرد: تا صبح دیروز تعداد بازداشت‌شدگان هفت نفر بوده است، اما تعدادی از مجروحان نیز به محض ترخیص به بازداشت‌شدگان اضافه می‌شوند اکنون نیز به نوعی در بیمارستان تحت کنترل هستند. معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان اظهارداشت: روز جمعه در حضور اعضای شورای تامین یک برنامه‌ریزی انجام شد تا مراقبت لازم انجام و مراسم تشییع در کمال آرامش برگزار شود و در همین نقطه موضوع درگیری‌ها ختم شود. وی افزود: برای ایجاد فضای صلح در منطقه با جمعی از بزرگان صحبت شد تا فضای هیجانی از منطقه خارج شود، افراد درگیر و مظنون به قتل در چنگال دستگاه قضا و عدالت هستند تا از طریق قانونی موضوع فیصله پیدا کند.

عناوین اخبار روزنامه فرهیختگان در روز یکشنبه‌ ۱۵ مرداد :
عناوین اخبار روزنامه شروع در روز یکشنبه‌ ۱۵ مرداد :
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار