مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۸ مرداد
روزنامه‌های امروز یکشنبه ۸ مردادماه تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بود. بیشتر روزنامه‌ها در گزارش‌ها و یادداشت‌ها به تحلیل این تحریم‌ها در رابطه با برجام پرداخته اند. خبر احتمال حضور موگرینی در مراسم تحلیف به عنوان مهمان خارجی، ادامه گمانه زنی‌ها در رابطه با آخرین آرایش نیرو‌ها در کابینه دوازدهم و گزارش هایی از رفتنی‌ها و ماندنی‌های کابینه در روزنامه‌های امروز منعکس شده است.
کد خبر: ۴۶۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 30 July 2017
روزنامه‌های امروز یکشنبه ۸ مردادماه تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بود. بیشتر روزنامه‌ها در گزارش‌ها و یادداشت‌ها به تحلیل این تحریم‌ها در رابطه با برجام پرداخته اند. خبر احتمال حضور موگرینی در مراسم تحلیف به عنوان مهمان خارجی، ادامه گمانه زنی‌ها در رابطه با آخرین آرایش نیرو‌ها در کابینه دوازدهم و گزارش هایی از رفتنی‌ها و ماندنی‌های کابینه در روزنامه‌های امروز منعکس شده است. اظهارات افراد نزدیک به احمدی نژاد و واکنش‌ها به آن نیز در سرمقاله و یادداشت‌های چند روزنامه منتشر شده است.
به گزارش تابناک، روزنامه‌های امروز به خاطر وضع تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا سعی کردند با انتشار گزارش‌ها و گفتگوهایی به تحلیل و بررسی این تحریم‌ها بپردازند. روزنامه ایران در گفتگویی با وزیر امور خارجه از قول او نوشته است: هدیه خروج از برجام را به ترامپ تقدیم نمی‌کنیم. همچنین عباس عراقچی نیز روز گذشته توضیحاتی را درباره چگونگی رفتار آمریکا با برجام، نقض روح برجام و تحریم‌های جدید ارائه داده بود که در چندین روزنامه با تیترهای مختلف منعکس شده است.
روزنامه‌های اصلاح طلب همچنان لیست‌های مختلفی را از افراد کابینه دوازدهم منتشر می‌کنند و از رفتن برخی از اعضای دولت فعلی می‌نویسند. ابنکار در شماره امروزش با ارائه لیستی از ماندن ۹ نفر و رفتن ۸ عضو کابینه گزارش داده و از کاهش تعداد زنان کابینه خبر می‌دهد. آفتاب یزد نیز با چاپ تصویر ۴ نفر از دولتی‌های نزدیک به روحانی از آن‌ها به عنوان مربع تاثیرگذار پاستور نام می‌برد. روزنامه فرهیختگان در گفتگویی با حسن غفوری فرد به نقل از او نوشته است اصولگرایان هیچ سهمی از روحانی نخواسته اند. با این حال در فاصله ۶ روز به مراسم تحلیف و معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس پیش بینی می‌شود گمانه زنی‌ها و تحلیل‌ها پیرامون این موضوع تا آخرین روز ادامه یابد.
 علاوه بر موارد یاد شده موضوعات متنوع دیگری نیز در روزنامه‌های امروز منتشر شده است که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

هفت حکم علیه احمدی نژاد 
روزنامه اعتماد گفتگویی را با دادستان دیوان محاسبات انجام داده که در آن از پرونده تخلفات احمدی نژاد و دولتش سخن به میان آمده است. اعتماد در مقدمه این گفتگو می‌نویسد: فیاض شجاعی از سال ٧٣ به عنوان دادیار وارد دیوان محاسبات شده بود و با استعدادی که داشت سه ساله راه ١٨ ساله را طی کرد و رییس شعبه شد حالا چهار سال است که عنوان دادستان دیوان محاسبات را دارد. فیاض شجاعی بذله‌گو و بشاش است و در همان نخستین برخورد ذهنیت غالبی که درباره چهره‌های قضایی وجود دارد را می‌شکند. در همان حال که ما را به اتاق دیگری برای گفت‌وگو هدایت می‌کند وقتی تعجب‌مان از این حجم پرونده‌ها را می‌بیند با لحن معناداری می‌گوید باید آن موقعی می‌آمدید که پرونده‌های دولت قبل در حال رسیدگی بود. او با حوصله و دقیق و موشکافانه جواب هر سوال را می‌دهد و بجا و به موقع و قاطع و صریح است، هرچند محافظه‌کاری را هم چاشنی کارش کرده و از پاسخ به بعضی سوالات می‌گذرد ودر مورد برخی بخش‌ها هم ترجیح می‌دهد، منتشر نشود. اما باز هم آنقدر حرف خواندنی درباره جزییات تخلفات دولت قبل دارد که شما را به خواندن این ٩ هزار کلمه وادارد.
شجاعی با دقت جزییات ٥ پرونده از ٧ پرونده احمدی‌نژاد را که درباره تخلفات نفتی اوست توضیح می‌دهد. 
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :
از تخلفات هفت هزار میلیارد و چهار هزار میلیاردی او سخن می‌گوید و از اینکه کل اموال او به دو میلیارد نمی‌رسد و به همین دلیل اگرچه احکام جبرانی درباره احمدی‌نژاد در حال اجراست، اما چندان امیدی به بازگشت این ارقام به خزانه نیست. او روایت جالبی هم از دفاعیات احمدی‌نژاد در دو دوره قبل و بعد از ریاست‌جمهوری‌اش دارد. می‌گوید او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش با این لحن از خودش دفاع می‌کرد که موضوع چندان به شما ربطی ندارد. اما بعد از دوره ریاست‌جمهوری‌اش همه موارد را با دقت و جزییات توضیح می‌داد.
شجاعی آمار شنیدنی هم از احکام صادر شده در دیوان محاسبات از سال ٩٠ تا امروز دارد که به گفته خودش بیش از ٩٠ درصد آن‌ها به دولت قبل مربوط است. بنا بر توضیحات او در این بازه زمانی سه هزار و ٥٣٩ رای صادر شده که ٩٥٠ مورد آن هم شامل آرای جبرانی و هم آرای مجازات است. در این مدت ٤٠٠ مورد توبیخ کتبی با درج در پرونده و ٥٢٠ مورد کسر حقوق صادر شده است. همچنین دیوان محاسبات ٤٠ مورد انفصال از خدمت صادر کرده که عمده این تعداد انفصال دایم از خدمت هستند. اما نکته مهم‌تر اینکه در این فاصله دیوان محاسبات ٥٠ مورد اعلام و گزارش به مجلس هم داشته است که اغلب این موارد مربوط به وزرا و رییس‌جمهور قبل می‌شود. همچنین دیوان محاسبات در ٨٠ مورد از رسیدگی‌هایش به وقوع جرم عمومی رسیده و آن را به مرجع قضایی اعلام کرده است.
در بخشی از گفتگوی اعتماد با دادستان دیوان محاسبات آمده است:
در مورد آقای احمدی‌نژاد در مجموع چند پرونده تشکیل شده که منجر به رای شده‌اند؟
مجموعا ٧ پرونده تشکیل شده است. ٥ پرونده نفتی و ٢ پرونده غیرنفتی بوده که همه آن‌ها منجر به حکم قطعی شده‌اند. در بعد اعلام به مجلس اعلام شده و در بعد جبرانی هم در حال اجراست. یعنی این‌طور نیست که کسی مانع اجرای حکم شود. بلکه ماهیت تخلف به نوعی است که خیلی طولانی‌مدت باید حکم در مورد آن به اجرا دربیاید. به هر حال حجم این تخلفات خیلی زیاد است. هیچ‌وقت آقای احمدی‌نژاد به اندازه هفت هزارمیلیارد تومان مالی به دست نخواهد آورد که بخواهیم آن را توقیف و به خزانه بازگردانیم. بنابراین شاید امکان اجرای حکم نباشد. به هر حال برخی موضوعات زمینه اجرا ندارد. اگر آقای احمدی‌نژاد در قوه قضاییه به جبران هفتادهزار میلیارد ریال محکوم می‌شد آن‌ها قرار بود چه برخوردی با او بکنند؟! از کجا می‌خواستند مبلغ را به خزانه برگردانند. پس نمی‌توانیم بگوییم آرای دیوان محاسبات ضمانت اجرایی ندارد یا برخی مانع اجرای احکام می‌شوند. هیچ کدام از این‌ها درباره احکام ما صدق نمی‌کند. هیچ مقامی نمی‌تواند مانع اجرای احکام ما شود.
محتوای دو پرونده غیرنفتی چه بوده‌اند؟
فعلا از آن‌ها عبور کنیم.
در رابطه با این پرونده‌ها ایشان دفاعی هم داشته است؟
بله؛ البته دفاع ایشان حضوری نبود. به صورت مکتوب دفاع کرد. ما در مورد هر هفت پرونده لایحه دفاعیه ایشان را دریافت کردیم. در غیر این صورت قید می‌کردیم رای صادر شده غیابی است.
رسیدگی‌های شما و دفاعیات ایشان بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد بود؟
خیر. شروع رسیدگی‌ها در زمان ریاست‌جمهوری ایشان بود و همان زمان هم دفاعیات خودش را برای ما ارسال می‌کرد. منت‌ها آن زمان با لحن دیگری توضیح می‌داد. آن زمان توضیحاتش را با این لحن می‌گفت که خیلی به شما ارتباطی ندارد، اما بعد از دوره ریاست‌جمهوری‌اش به صورت جزیی و ریز موارد را توضیح می‌داد. اما در هر صورت دفاعیات خودش را فرستاده است.
الان تمام پرونده‌های مربوط به ایشان تعیین تکلیف شده‌اند؟
بله. الان پرونده‌های آقای احمدی‌نژاد و دولت گذشته تمام شده است. چون هم گزارش‌های تفریغ آن دولت نوشته شده است، هم گزارش تخلفات آمده و هم فرآیند رسیدگی به آن‌ها در دیوان محاسبات تمام شده است.
اغلب تخلفاتی که گفتید بعد از سال ٨٩ اتفاق افتاده است. افزایش این تخلفات به دلیل تحریم‌ها بوده است؟
خیر. اگر موضوع تحریم‌ها در میان باشد آن‌ها در دفاعیات‌شان به آن اشاره می‌کردند و ما هم اگر ببینیم که ناگزیر در آن شرایط دست به اقدامی زده‌اند هیچ‌وقت دادخواست صادر نمی‌کردیم چه رسد به رای. اما وقتی رای صادر شده است یعنی آن‌ها تخلف کرده‌اند

خط و نشان جهانگیری
آرمــان تیتر یک امروز خود را با عنوان خط و نشان جهانگیری به اظهارات روز گذشته او اختصاص داده است. این روزنامه در بخشی از گزارش خود نوشت: روز گــــــذشــتـه معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق‌جهانگیری، در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و استانداران و روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان‌های سراسر کشور به نکات مهم و البته قابل تاملی اشاره داشت. رئیس جمهور و افراد اصلی تیم دولت که جهانگیری از آن جمله است این روز‌ها باید به تدریج پرونده دولت یازدهم را بسته و برای دولت دوازدهم برنامه‌ریزی کنند، از سوی دیگر تهدیدات و کارشکنی‌های آمریکا در برجام ادامه دارد. اسحاق جهانگیری دیروز گلایه‌های زیادی داشت، از جمله از آنانی که مصوبات مهم مانند اقتصاد مقاومتی را اجرا نمی‌کنند یا آنانی که به دنبال مچگیری از دولت هستند.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :
دیروز معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه انتخابات بزرگ و با شکوهی را پشت سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: در جریان انتخابات اخیر نیازهای جدی جامعه و مطالبات متراکم و گسترده اقشار مختلف به وضوح مطرح شد. وی با تاکید بر لزوم توجه به ویژگی‌های جمعیتی کشور خاطر نشان کرد: این که گفته می‌شود جامعه ما، جامعه‌ای جوان است و نمی‌توان در آن متناسب با مطالبات غیر جوانان مطالبات را اجرا کرد. جهانگیری درباره مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف نیز اظهار کرد: امروز مکررا گفته می‌شود که مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف افزایش یافته است. وقتی چنین سخنی مطرح می‌شود، باید توجه داشت که این جمعیت مطالبات خود را طلب می‌کنند، بنابراین باید به دنبال تحقق مطالبات این گروه که بیش از نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند بود.
 معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نسخه اجرایی که همه آن را قبول دارند به عنوان یک فرصت پیش روی نظام قرار گرفته است. گرچه از سوی برخی آقایان گاهی اوقات گفته می‌شود که به اقتصاد مقاومتی عمل می‌کنیم، اما گویا این افراد به دنبال مچگیری دولت هستند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی صدایشان در بیاید اشکالی ندارد، اما گاهی دستگاه‌های رسمی کشور به مخالف اصلی در این زمینه تبدیل می‌شوند ادامه داد: گاهی اوقات دستگاه‌های رسمی کشور که موظف و مکلفند به دلیل تعهدی که به دولت داده‌اند و همچنین بودجه‌ای که از دولت می‌گیرند از دولت حمایت کنند، به جای حمایت از دولت تبدیل به مخالف منتقد کشور می‌شوند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که دیگر نفر بعدی برای عقد قرارداد به کشور نیاید. با این اقدام بلافاصله علامتی به کشورهای خارجی و شرکت‌های بین‌المللی داده می‌شود که برای عقد قرارداد اقتصادی به این کشور نیایید، چرا که در این کشور با حضور شما مخالفت خواهد شد. وی با انتقاد از عدم تمکین برخی افراد و دستگاه‌ها نسبت به تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که ستاد اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهید تا نافذ الکلمه باشد. ما نیز این ستاد را ایجاد کردیم، اما زمانی که به یک مدیر کل مصوبه ستاد را می‌دهیم او این مصوبه را اجرا نمی‌کند. ما تلاش می‌کنیم تا فضایی ایجاد شود تا در آن سرمایه‌گذار بیاید و اقتصاد مقاومتی اجرا شود، اما آقایی هر جور که بخواهد می‌تازد و کل زحمات ما در یک منطقه را هدر می‌دهد. این در حالی است که چنانچه قرار است اقتصاد مقاومتی اجرا شود و ادامه پیدا کند، همه باید به صحنه بیایند. معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی براساس اراده رهبری شکل گرفته است، نباید کسی در عمل با آن مخالفت کند و فقط یک نفر باید بگوید که چه کسی مخالفت کرده و چه کسی اخلال ایجاد نمی‌کند.
جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به روی کار آمدن کابینه دولت دوازدهم در روزهای آتی اظهار کرد: امیدواریم همان‌طور که مردم رای داده‌اند آقای روحانی درباره کابینه تصمیم‌گیری کنند. ایشان با نهاد‌ها و افرادمختلفی از جمله رهبری برای انتخاب اعضای کابینه مشورت می‌کنند،، اما تصمیم گیری نهایی بر عهده شخص اوست. ان‌شاء‌ا... کابینه مناسبی از سوی آقای روحانی انتخاب خواهد شد و امیدوارم آن کابینه با بخش خصوصی خوب کار کند و برای عبور از چالش‌های پیش رو برنامه داشته باشد. معاون اول دولت یازدهم با بیان اینکه تا پایان روز فعالیت دولت همه مسئولان موظف به انجام وظایف خود هستند، خاطر نشان کرد: اگر رئیس جمهور مصلحت را در این ببینند که ما باید در دولت بعدی همراه او باشیم، حتما در این زمینه کمک‌هایی خواهیم کرد و اگر ایشان تشخیص دهد که برادر دیگری بیایند ما موظف به همکاری با او هستیم.

تکرار مزاحمت دریایی آمریکا برای ایران
وطن امروز در گزارشی از تکرار مزاحمت دریایی آمریکایی‌ها برای ایران خبر داد و نوشت: شیطنت‌های نظامیان آمریکایی برای نظامیان ایران در خلیج‌فارس ادامه دارد. طی یک هفته اخیر نیروهای دریایی آمریکا در خلیج‌فارس با ورود به آب‌های سرزمینی ایران برای نیروهای دفاعی سپاه پاسداران ایجاد مزاحمت کردند. در همین راستا روز گذشته روابط عمومی منطقه چهارم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد و از مزاحمت جدید آمریکایی‌ها برای ناو تیپ ذوالفقار خبر داد. بر این اساس، روابط عمومی ناوتیپ ذوالفقار منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه از تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای آمریکایی‌ها طی یک هفته گذشته در خلیج‌فارس خبر داد. روابط عمومی ناوتیپ ذوالفقار منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه دیروز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با گذشت چند روز از اقدام تحریک‌آمیز یک رزم‌ناو آمریکایی در شمال خلیج‌فارس که با شلیک ۲ گلوله هوایی برابر شناور گشتی نیروی دریایی سپاه صورت پذیرفت، شناورهای آمریکایی این‌بار در منطقه میانی خلیج‌فارس اقدام مشابهی را مرتکب شدند. این اطلاعیه می‌افزاید: ساعت ۴ بعدازظهر جمعه (۶ مرداد) ناو هواپیمابر «نیمیتز» و رزم‌ناو همراهش در حالی که تحت رصد و رهگیری ناوچه‌های موشک‌انداز «ناوتیپ ذوالفقار منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه» قرار داشتند، در محدوده نفتی-گازی «رسالت» اقدام به پرواز «بالگرد» و نزدیک شدن به شناورهای سپاه کردند. در این اطلاعیه با اشاره به هوشمندی و هوشیاری رزمندگان نیروی دریایی سپاه تصریح شده است: آمریکایی‌ها با حرکتی تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای با اخطار به شناورهای ناوتیپ ذوالفقار مبادرت به پرتاب منور کردند که رزمندگان اسلام بدون اعتنا به رفتار نامتعارف و غیرمعمول شناورهای آمریکایی، ماموریت خود را در منطقه دنبال کردند و ناو هواپیمابر و رزم‌ناو همراه منطقه را ترک کردند.
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :  تکرار مزاحمت دریایی آمریکا برای ایران ؛ فلسفه زیبایی دریبل‌های مسی ؛ کاخ‌سفید:ترامپ امضا می‌کند ؛ هجو؛ فراموش‌شده‌ای تأثیرگذار ؛ بازگشایی دروازه‌های مسجد‌الاقصی ؛ برجام، مادر تحریم‌ها و فرضیات بی اعتبار ؛
 
اعتراض یک اصولگرا به لغو «کنسرت» ناظری‌ها
روزنامه خراسان نوشت: لغو افتتاحیه شاهنامه خوانی استاد «شهرام ناظری» و فرزندش «حافظ» که قرار بود عصر جمعه در قوچان برگزار شود، با گلایه‌های تند حافظ ناظری نسبت به نوع برخورد با هنرمندان وفرهنگ دوستان همراه شد، به گونه‌ای که خود او گفت: «شاید با این حرف هایی که من می‌زنم دیگر نگذارند در ایران کنسرت برگزار کنم، اما هیچ مهم نیست، می‌روم از ایران، اما عشق مردم را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم». به گزارش خراسان، حدود ساعت ۲۳ جمعه استاد شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری پس از ساعت‌ها انتظار، فرصت یافتند دقایقی در جمع مردم مشتاقی که برای تماشای شاهنامه خوانی آن‌ها راهی قوچان شده بودند، حضور یابند. اگرچه حال نامساعد استاد ناظری که به گفته فرزندش فشار روحی و خستگی مفرط دلیل آن بود، او را راهی درمانگاه کرد، اما حافظ ناظری به احترام مردم دقایقی در جمع آن‌ها حضور یافت و گلایه هایی را از وضعیت به وجود آمده مطرح کرد که مشروح صحبت‌های او همراه با توضیحات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و پاسخ دادستان قوچان، در روزنامه امروز خراسان رضوی و سایت Khorasannews.com منتشر شده است. واکنش سلیمی نمین به اقدام دادستان قوچان به گزارش تسنیم، «عباس سلیمی نمین» مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران نیز در یادداشتی به این موضوع واکنش نشان داد که در بخشی از آن آمده است: آن چه در قوچان توسط یک مقام قضایی صورت گرفت این سوال را به‌جد مطرح می‌سازد که آیا قوه محترم قضاییه مسئولیت تصمیمات منصوبان خود را به عهده می‌گیرد یا خیر؟ به عبارت دیگر، اگر صدور حکمی، مبنای دقیق حقوقی نداشت آیا با صادرکننده آن برخورد انضباطی خواهد شد یا الزاماً شاکی خصوصی باید راه دادسرای انتظامی قضات را در پیش گیرد؟ که البته بسیار پرهزینه است. 
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :

تلگرام به خط پایان می‌رسد؟
 روزنامه شهروند در شماره امروز از حرف و حدیث‌ها درباره تلگرام گزارشی تهیه کرده و طی آن سعی کرده است شبهات در مورد انتقال برخی سرورهای این اپلکیشن محبوب بین ایرانی‌ها را مورد بررسی قرار دهد. شهروند در این گزارش نوشته است: خبر انتقال سرورهای تلگرام به ایران با موجی از واکنش‌های متفاوت کاربران ایرانی همراه شد. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که انتقال سرور‌ها به تلگرام پیش از این تکذیب شده بود، اما حالا خبرگزاری‌ها به نقل از فایننشال تریبون نوشته‌اند که ۳ روز پیش، برخی سرورهای رمزگذاری‌شده تلگرام به ایران منتقل شده است. پاول دوروف موسس تلگرام هم که پیش از این در پیامی توییتری گفته بود؛ «هیچ سروری از تلگرام (یا سرورهای دیگری که اطلاعات خصوصی کاربران در آن باشد) به ایران منتقل نخواهد شد، این‌بار در توییترش نوشت: سرورهای تحویل محتوا این شبکه پیام‌رسان یا «سی‌دی‌ان»‌ها به ایران و تعدادی از کشورهای خاورمیانه منتقل شده است. او مدعی شده است؛ تحت این شیوه، هم اطلاعات کاربران ایمن خواهد بود و هم سرعت بارگذاری داده‌ها افزایش پیدا می‌کند.
عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد : نباید در میدان آمریکایی ‌ها بازی کرد؛جنگل زباله؛تلگرام به خط پایان می‌رسد؟؛حوزه تاب‌آوری محور تعامل جدی با کشورها؛مدیا کاشیگر درگذشت ؛حراج جنگل و شالیزار؛ در پیچ‌وخم روزنه امید ؛آقای فراموشکار ؛زنگنه هنوز نپذیرفته و حجتی به ‌دلیل کسالت در دولت بعد حضور ندارد؛پرونده ویژه بنیتا؛
البته دوروف تأکید کرده است؛ تنها داده‌های رمزنگاری شده به ایران منتقل می‌شوند و این موضوع به آن معناست که اطلاعات خصوصی کاربران ایرانی تلگرام همچنان امنیت دارد و به هیچ‌عنوان فاش نمی‌شود. سهیل مظلوم کارشناس آی‌تی به «شهروند» می‌گوید: موج اعتراض‌ها ناشی از نا‌آگاهی است.
او توضیح می‌دهد: قریب به اتفاق ایرانی‌ها درحال حاضر برای دسترسی به محتوای اینترنتی از پهنای باند بین‌الملل استفاده می‌کنند که مسافت بیشتر انتقال داده و در نتیجه هزینه بیشتری به آن‌ها تحمیل می‌کند، این درحالی است که با انتقال سرورهای تلگرام مسیر ایرانی‌ها برای دسترسی به محتوای مورد نظرشان کوتاه‌تر شده و قیمت اینترنت آن‌ها را کاهش و سرعت‌شان بیشتر می‌شود.
امیرحسین سعیدی دبیر انجمن شرکت‌های انفورماتیک هم به «شهروند» می‌گوید: اتفاق خاص و نگران‌کننده‌ای نیفتاده و تنها مسیر دسترسی به داده‌های تلگرام کوتاه‌تر شده است.
تلگرام که مالک برترین و محبوب‌ترین برنامه گپ موبایلی در ایران است، از آغاز استفاده از شبکه‌های ارایه محتوا به صورت رمزگذاری‌شده در ایران خبر داده است.
شبکه ارایه محتوای ایمن یا CDN سیستمی برای توزیع محتوا از طریق رایانه‌های سرور است که محتوا را بر مبنای موقعیت جغرافیایی و منشأ تولید آن در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
بنا بر اعلام سایت رسمی تلگرام، در قالب این خدمات از رمزگذاری محتوا برای تسهیل دسترسی عموم به داده‌های چند رسانه‌ای در مورد کانال‌هایی با بیش از صد هزار عضو پشتیبانی می‌شود.
تلگرام اعلام کرده که CDN‌ها در مناطقی قرار می‌گیرند که ترافیک تلگرام در آن‌ها بالا باشد. در بیانیه این شرکت در این مورد آمده است: به منظور افزایش سرعت بارگذاری در نقاط مختلف، تلگرام از سرورهای توزیع محتوای خود یا سی‌دی آن‌ها در برخی کشور‌ها بهره می‌گیرد.
به کمک این فناوری، سرعت بارگذاری عکس‌ها و ویدیوهای عمومی در مناطقی مانند ایران، ترکیه، اندونزی، آمریکای‌جنوبی، هند یا عراق افزایش چشمگیری خواهد داشت. فایل‌های ارسالی برای سرورهای CDN با کلیدهای خاص رمزگذاری می‌شوند و دسترسی به محتوای این CDN‌ها امکان‌پذیر نیست و تنها برای افزایش سرعت دسترسی عموم به محتوای چندرسانه‌ای در نظر گرفته شده‌اند. ضمن این‌که اطلاعات خصوصی کاربران هم بر روی CDN‌ها ذخیره نمی‌شوند.
این شرکت همچنین توضیح داده است که در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده و تنها زینه ترافیک مورد استفاده خود را پرداخت می‌کند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که نام شرکت‌های ثالثی که تلگرام در این زمینه با آن‌ها در ایران همکاری می‌کند، افشا
 نشده است.
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران چند هفته قبل مدعی شده بود که مذاکراتی با تلگرام برای انتقال سرورهای این شرکت به ایران به عمل آمده است، اما پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام به‌سرعت این موضوع را در حساب کاربری خود در توییتر تکذیب کرد.
با وجود این موسس تلگرام در توییتی دیگر نوشت: «اگر مقامات ایرانی سعی در پاک‌کردن اطلاعات این سرور‌ها کنند، کاربران ایرانی می‌توانند از سرورهای اصلی در اروپا به این موارد دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین سانسور غیرممکن است.»
خبر انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور موج نارضایتی کاربران ایرانی را در برداشت و کاربران واکنش گسترده‌ای در این‌باره ثبت کرده‌اند. بیشتر کاربران معتقدند اگر سرورهای تلگرام به داخل کشور منتقل شود، امنیت تبادل اطلاعات پایین می‌آید. توحید محمدی، در پایگاه خبری زومیت نظر خود را نوشته است: «خداحافظ تلگرام، اَپ خوبی بودی!»
محمدرضا نوروزی نوشته است: «میخوان فقط خودشون دسترسی داشته باشن. شاید هم میخوان دیتا ترنسفر تلگرام روی اینترانت باشه.» امین صادق‌زاده هم ضمن اعلام نارضایتی گفته است: «فقط سکرت چت‌ها توی تلگرام رمزگذاری نقطه به نقطه میشه. بقیه پیغام‌ها رمز‌گذاری نمیشه. راحت بهش دسترسی دارند.»
بخشی نوشته است که از اول هم به تلگرام اعتباری نبود: «منتقل نشده، اما تو داخل کاملا دسترسی دارن بهش. منتقل شه چی می‌شه.» این در حالی است که سهیل مظلوم می‌گوید: مردم باید فراتر به این موضوع نگاه کنند. در حال حاضر هم امکان دسترسی به اطلاعات آن‌ها وجود دارد هم از داخل هم از خارج. او معتقد است فرقی نمی‌کند دیتا سنتر به صورت فیزیکی کجا باشد و در هر صورت امکان دسترسی برای کسانی که بخواهند، وجود دارد. برخورد تلگرام با کشور‌ها بستگی به سیاست دولت‌ها دارد تلگرام هنوز پایگاهی در ایران ندارد. کیوان نقره‌کار، مشاور مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت ضمن اعلام این موضوع به «شهروند» می‌گوید: اگر تلگرام بخواهد سرورهای خود را به ایران منتقل کند، زیرساخت‌های لازم به لحاظ فنی از سوی کشور ما قابل فراهم‌سازی است و با یک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درست ایران می‌تواند میزبان سرورهای تلگرام شود. این کارشناس آی‌تی و تحلیلگر در حوزه فناوری، معتقد است اگر قرار باشد سرور خاصی در داخل کشور وجود داشته و رمزگذاری شده باشد، منطقی نبوده و هزینه مضاعف بر کشور‌ها تحمیل می‌شود.
این تحلیلگر حوزه آی‌تی می‌گوید: برخورد تلگرام با کشور‌ها بستگی به سیاست دولت‌ها دارد و همان‌طور که می‌دانید مدیر تلگرام پیش از این هم گفته است: «حاضرم تمامی کاربرانم را در ناحیه‌ای از دست بدهم، اما حریم خصوصی‌شان را افشا نکنم.» پس فراموش نکنید که نه سرور هیچ اپلیکیشن یا پیام‌رسانی از گوگل و فیس‌بوک گرفته تا تلگرام، تحت‌تأثیر تعدد کاربر، منتقل نمی‌شود و از دست رفتن کاربران، برای مدیران تلگرام، در چنین شرایطی تهدید محسوب نمی‌شود.

جریان انحرافی و فتنه جدید
 روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله شماره امروزش نوشت: با آزادی بیان و انتقاد از قوای سه گانه موافقیم، اما با دروغ گفتن و خارج شدن از جاده انصاف و قانون به بهانه انتقاد کردن موافق نیستیم.
جریان انحرافی که ۸ سال کشورمان را به جولانگاه بی‌قانونی، خودسری، تحرکات خلاف اخلاق و فساد مالی تبدیل کرد، امروز به جای آنکه در برابر قانون و در پیشگاه ملت ایران پاسخگو باشد، خود را طلبکار می‌داند و عناصر وابسته به این جریان رسوا، به بهانه انتقاد از قوه قضائیه درصدد تنزیه جریان انحرافی و قهرمان سازی ازخود هستند. یکی از این افراد گفته است این جریان حتی یک ریال هم فساد مالی ندارد! درحالی که هنوز پرونده فساد مالی اردبیل متعلق به راس این جریان، پرونده سیصد میلیاردی شهرداری تهران، پرونده‌های اعلامی دیوان محاسبات و فسادهای سه هزار میلیارد و هشت هزار میلیارد و پانزده هزار میلیارد و بابک زنجانی و... که طشت رسوائی جریان انحرافی را از بام‌ها به زیر انداخته‌اند نه تنها از یاد مردم نرفته‌اند بلکه حتی پرونده‌ها همچنان مفتوح مانده‌اند.
عناوین اخبار روزنامه جمهوري اسلامي در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :
از فساد مالی مهم تر، ظلمی است که جریان انحرافی به انقلاب و اسلام و اخلاق کرده است. این جریان با شعار زنده کردن گفتمان امام و انقلاب بر سر کار آمد، ولی انقلابی بودن را در عمل به بی‌قانونی و پشت پا زدن به آرمان‌های مطرح شده توسط امام خمینی تفسیر کرد. کار به جائی رسید که در دوران سلطه جریان انحرافی بر ارکان کشور، افکار امام خمینی و آرمان‌های انقلابی به فراموشی سپرده شد، یاران و معتمدان امام به انزوا کشانده شدند و این جریان حتی برای قوای مقننه و قضائیه جایگاهی در پیشبرد آرمان‌های انقلابی و اهداف نظام جمهوری اسلامی قائل نبود. بزرگ‌ترین اصل انقلابی یعنی ولایت فقیه که به تعبیر امام خمینی ستون فقرات نظام است و جریان انحرافی با شعار تبعیت از آن به قدرت رسید، توسط راس همین جریان نادیده گرفته شد بطوری که وی از، ولی فقیه در موارد زیادی تبعیت نکرد و آشکارا برخلاف آن عمل کرد. این نافرمانی از ولایت فقیه در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز به بارزترین شکل جلوه گر شد و این روز‌ها نیز به بهانه انتقاد از قوه قضائیه به اشکال مختلف در جریان است.
جریان انحرافی، برای به دست گرفتن قدرت، تا توانست از دین و دیانت هزینه کرد و حتی نام امام زمان علیه السلام را نیز به میان آورد و تمام مقدسات دینی را خرج خود کرد تا جائی که یارانه‌ها را پول امام زمان دانست و آن را به صاحبان اشرافی‌ترین زندگی‌ها نیز پیشکش کرد. در همان حال، با مراجع تقلید در افتاد و به آن‌ها بدترین اهانت‌ها را روا داشت و با این استدلال که خود با امام زمان رابطه دارد، تفکر بی‌نیازی مردم از روحانیت و مراجع و ولایت فقیه را ترویج کرد. این، همان تز اسلام منهای روحانیت است که شاه و شبه روشنفکران وابسته به دربار شاه در دوران قبل از انقلاب مطرح می‌کردند و امام خمینی تمام قد در برابر آن ایستاد. عجبا که جریان انحرافی همین تز را به نام احیاء گفتمان انقلاب و امام ترویج کرد و تاسف بار اینکه عده‌ای از روحانیون غیرملتفت نیز از این تفکر انحرافی حمایت کردند و مخالفین این جریان انحرافی را که بار‌ها درباره خطر آن هشدار دادند بی‌بصیرت نامیدند! جریان انحرافی، اسلام را اینگونه به نام اسلام به مسلخ برد.
شاید تاسف بالاتر مربوط به غربت اخلاق در آن دوران ۸ ساله سلطه جریان انحرافی باشد. این جریان، با خرج کردن پول بیت المال و تقویت ظواهر و استخدام تعدادی از مداحان بی‌سواد، به جان استوانه‌های انقلاب افتاد و تلاش کرد اذهان مردم متدین را نسبت به کلیدی‌ترین یاران امام و انقلاب بدبین کند. این تلاش گسترده با مسلط کردن این جماعت بی‌سواد و سطحی نگر بر فضای مذهبی جامعه تا آنجا ادامه یافت که خطر خارج شدن روحانیون باسواد از مدار وعظ و خطابه و افتادن مقدرات مذهبی به دست مداحان آشکار شد و بالاتر اینکه حتی به این جماعت اجازه داده شد در مقدرات سیاسی کشور نیز دخالت کنند و جمهوری اسلامی را به «جمهوری مداحان» تبدیل نمایند.
غربت اخلاق در جامعه به غربت یاران امام و انقلابیون صدر اول منجر شد و بسیاری از پایه‌های اعتقادی مردم دچار تزلزل گردید. این، خسرانی است که هم اکنون در فضای جامعه سنگینی می‌کند و خدا می‌داند عاقبت این بد اخلاقی‌ها چه خواهد بود...
این روز‌ها شاهد طلبکاری همین جریان انحرافی هستیم. هر چند حنای این جریان نزد مردم به ویژه عقلای قوم رنگی ندارد، ولی سوال اساسی اکنون این است که جولان دادن عناصر بی‌مهار این جریان در جامعه زخمی شده از بداخلاقی‌های ما تا چه وقت تحمل خواهد شد؟ آیا وقت آن نرسیده که پرونده جریان انحرافی به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد و تکلیف این عناصر فتنه گر برای همیشه روشن شود؟ فتنه‌ها را این‌ها ایجاد کردند و به پای دیگران نوشتند. کسانی که صاحب بصیرت واقعی هستند می‌دانند که جریان انحرافی منشا فتنه‌ها بوده و اکنون نیز درصدد برپا کردن فتنه‌ای جدید است. عقلای قوم باور کنند که فتنه جدیدی در راه است و تا دیر نشده جریان انحرافی را مهار کنند.

ناگفته‌های هاشمی از شایعات درگذشت سید احمد خمینی
 روزنامه آرمان در مطلبی ناگفته‌های هاشمی از شایعات درگذشت سید احمد خمینی که در در سیزدهمین جلد از خاطرات روزنوشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به رخدادهای سال ۱۳۷۳ از جمله درگذشت ناگهانی یادگار امام (ره) اشاره شده است پرداخته است. سال ۱۳۷۳ سال مرگ سه شخصیت متنفذ است: سیداحمد خمینی، مهدی بازرگان و آیت‌ا... العظمی اراکی. سیداحمد خمینی، فرزند امام خمینی (ره)، در این سال در ۴۹ سالگی به شکل ناگهانی درگذشت؛ آن هم در روزهای انزوا و خانه‌نشینی. در خاطرات هاشمی در این باره می‌خوانیم: «عصر به احمد آقا تلفن کردم و احوالپرسی نمودم. سپس به منزلمان آمد. از علت انزوا و خانه‌نشینی‌اش پرسیدم. اظهار خستگی و افسردگی و کسالت جسمی نمود. قرار شد به تدریج در جلسات و شوراهایی که عضویت دارد، شرکت کند.» (ص ۲۹۴). در روزنوشت بیست‌وهشتم بهمن نیز می‌خوانیم که هاشمی از احمد آقا به دلیل کسالت جسمی‌اش تلفنی احوالجویی کرده است: «با حاج‌احمد آقا تلفنی احوالپرسی کردم. خبر رسیده بود که مریض است و در بیمارستان؛ گفت: دل‌درد شدیدی که گهگاه عارض می‌شود و برای معاینه به بیمارستان رفته است.» (ص ۷۳۷). سه هفته بعد، روز بیست‌ویکم اسفند و در اثنای جلسه ستاد تنظیم بازار، هاشمی از بیهوشی حاج‌احمد‌آقا و انتقالش به بیمارستان بقیه‌ا... مطلع شده و برای پیگیری به سرعت عازم جماران می‌شود، اما «دکتر‌ها گفتند مغز به کلی از کار افتاده و امید علاج کمتر از یک درصد است.» (ص ۷۷۹). در گزارش هاشمی از وضعیت جسمی احمد خمینی به نقل از همسر ایشان می‌خوانیم: «دیشب تا ساعت دو و نیم بامداد حالشان طبیعی بوده و بعد خوابیده است. ظاهرا از ساعت دوازده تا دوونیم در منزل جواد - اخ‌الزوجه - بوده و ساعت شش بامداد مطابق معمول خواب بوده و خرخر می‌کرده و ساعت هشت که به سراغشان رفتیم، کنار تخت دمرو افتاده و استفراغ کرده و از هوش رفته بودند.» (ص ۷۷۹). روز بیست‌وششم اسفند خبر درگذشت سیداحمد‌خمینی منتشر می‌شود و هاشمی اوضاع و احوال بیت امام خمینی (ره) در این روز را چنین روایت می‌کند: «همسر امام، مادر احمد آقا، گریه کرد و اظهار افسردگی شدید نمود. همشیره‌ها و همسرش گریه کردند. من هم بی‌اختیار گریه کردم... حسن فرزند احمد آقا را توصیه به تحصیل و توجه به امور خانواده نمودم.» (ص ۷۹۳). شب رئیس‌جمهور مهمان آیت‌ا... خامنه‌ای است و درباره عمل نشدن به وصیت احمد آقا درباره محل دقیق دفنش پایین پای امام خمینی (ره) به دلیل ناهماهنگی گفت‌وگو می‌کنند و هاشمی در نهایت از قول رهبر انقلاب آورده است که «ایشان از احساس خستگی گفتند.» (ص ۷۹۴). مرگ ناگهانی حاج احمد خمینی شایعات فراوانی را در میان مردم برانگیخته و این شایعات از گوش مسئولان رده‌بالای کشور دور نبوده است. در خاطرات هاشمی در این‌باره می‌خوانیم: «به خانه آمدم. محسن و حمید - داماد هاشمی - اینجا بودند. درباره شایعات مربوط به مرگ احمد‌آقا صحبت بود. خیلی شایعات نادرست به دلیل مرگ نابهنگام وجود دارد... رادیو اسرائیل هم شیطنت می‌نماید.» (ص ۷۹۵).

عناوین اخبار روزنامه فرهیختگان در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :

عناوین اخبار روزنامه قانون در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد : عناوین اخبار روزنامه اطلاعات در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :
عناوین اخبار روزنامه رسالت در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :
عناوین اخبار روزنامه بهار در روز یکشنبه‌ ۸ مرداد :

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار