مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی خبرداد:
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: امسال پس از 11 سال در شهرک صنعتی طوس مرکز فنی و حرفه ای به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۴۶۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲ 22 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،افشین رحیمی در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مهارت و روز ملی فنی و حرفه ای برگزارشد، افزود: افزایش مجموعه‌های آموزشی در دستور کار قرار گرفته است و از سال ۸۵ ساخت ۷۲ مرکز در سطح کشور در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد ۵ مرکز آن در خراسان رضوی ساخته می‌شود که تاکنون دو مرکز آن در مشهد و چناران به بهره‌برداری رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۲۱ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۸۶۷ نفر ساعت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در خراسان رضوی فرا گرفتند.
رحیمی افزود:برنامه‌های هفته ملی مهارت از ۳۱ تیر ماه تا ۶ مرداد ماه امسال برگزار می‌شود  که این برنامه‌ها شامل برگزاری مسابقات آزاد، رونمایی از پرتال جدید اداره کل، همایش آموزشگاه‌های آزاد، تقدیر از مدیران و مربیان نمونه کشوری، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی، مرحله استانی مسابقات ملی مهارت، شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه می باشد.
وی در باره روز شمار هفته ملی مهارت، افزود: در این هفته روز اول با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، اقتصاد مقاومتی تولید_اشتغال، روز دوم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، جوانان، مهارت، تدبیر و امید، روز سوم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، بانوان، مهارت و تعالی سبک زندگی، روز چهارم با‌ عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، مربیان، کارآموزان، فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، روز پنجم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، مربیان، افزایش توان ملی، روز ششم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، نخبگان مهارتی، توسعه بخش خصوصی و روز هفتم با عنوان ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی نامگذاری شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی به گزارش عملکرد برنامه‌های این مجموعه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برنامه‌های اجرا شده در ۱۲ عنوان مراکز ثابت، شعب سیار شهری، صنایع ضمن کار، صنایع اصناف، صنایع جواهرکارگاهی، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، پادگان، روستایی، عشایری، جوار دانشگاهی، زندان و آسیب دیدگان اجتماعی اعم از سکونت‌گاه غیررسمی، کمپ و مرکز درمان اجباری بوده است.
رحیمی با بیان اینکه سهم آموزش‌های دولتی ۴۷ درصد و غیردولتی ۵۳ درصد بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۱ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۸۶۷ نفر ساعت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در خراسان رضوی فرا گرفتند که شامل ۱۱ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۲۲۹ نفر ساعت برای بانوان و ۹ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۲۷۹ نفر ساعت برای آقایان بوده است و از این تعداد ۱۱ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۶۷ نفر ساعت در آموزشگاه‌های آزاد و ۱۰ میلیون و ۶۵ هزار و ۶۴۱ نفر ساعت در آموزشگاه‌های دولتی بوده است.
وی تاکید کرد: همچنین در سه ماهه نخست هم ۴۶ درصد آموزش دولتی و ۵۴ درصد غیردولتی داشته‌ایم که مجموع آن ۴ میلیون و ۵۳ هزار و ۸۳۱ نفر ساعت شامل ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۶۴۹ نفر ساعت برای بانوان و یک میلیون و ۹۳۶ هزار و ۱۸۲ نفر ساعت برای آقایان بوده و این میزان ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۳ نفر ساعت در آموزشگاه‌های آزاد و یک میلیون و ۸۶۵ هزار و ۷۳۸ نفر ساعت در آموزشگاه‌های دولتی بوده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروزه بیش از ۵۰ روش مهارتی وجود داردافزود: در کنار آموزش‌های حضوری آموزش‌های مجازی هم در برخی موضوعات و سرفصل‌ها ارائه می‌شود  که در سال گذشته ۳۱۱ نفر آموزش در محیط واقعی را فرا گرفتند و برای امسال ۴ هزار در قالب آموزش واقعی و ۵۲۰۰ نفر در قالب کارورزی آموزش‌های مهارتی  در دستور کار است.
رحیمی با بیان مجموعه‌هایی با عنوان طرح تکاپو به منظور اشتغال دو هزار زن سرپرست خانوار استان گفت: اجرای این طرح از هفته دولت آغاز می‌شود و در روز گذشته هم جلسه‌ای با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد  که آخرین هماهنگی‌ها صورت پذیرفت.
وی  با اشاره به تفاهم‌نامه که با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: وقف مهارت‌آموزی را فعال کرده‌ایم و در اقدامی دیگر خیران مهارتی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف همچون صنعت، آموزش، مدرسه‌سازی را در دستورکارداریم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی  افزود : اولین مرکز آموزش ویژه معلولان در اسفند ماه سال گذشته در مشهد افتتاح شد و در گام بعدی مرکزی در دوغارون راه‌اندازی می‌شود.
رحیمی درباره زمان برگزاری مراحل هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، تصریح کرد: ثبت‌نام‌های این دوره تا ۲۳ تیر ماه ۹۶ در ۳۵ رشته انجام شد و از خراسان رضوی ۱۰۷۷ نفر شامل ۸۱۷ آقا و ۲۶۰ خانم ثبت‌نام کردند و مراحل برگزاری مسابقات هم در سه نوبت است که در روزهای ۲۴ و ۲۵ تیر ماه مرحله شهرستانی، در روزهای ۵ و ۶ مرداد ماه مرحله استانی و در روزهای ۱۵ تا ۱۸ آذر ماه مرحله کشوری این مسابقات برگزار می‌شود و برترین‌ها به چهل و پنجمین دوره مسابقات جهانی مهارت که در سال ۲۰۱۹ در روسیه برگزار می‌شود راه‌ می‌یابند.
وی  بابیان اینکه در دوره گذشته مسابقات جهانی که در سال ۲۰۱۷ در ابوظبی برگزار شد ۴ نفر از خراسان رضوی در تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران حضور داشتندافزود:  کل شرکت‌کنندگان ۳۲ نفر در ۲۸ رشته هستند که خراسان رضوی نماینده در مکاترونیک، یک نفر در قنادی و یک نفر در آجر چینی دارد، همچنین این استان دو داور در رشته‌های مکاترونیک و آجرچینی در این رویداد بین‌المللی دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی درباره آمادگی این استان برای  میزبانی‌های مرحله کشوری مسابقات مهارت‌آموزی،افزود: میزبانی فاکتورهایی دارد که در صورت تایید این میزبانی داده می‌شود و خراسان رضوی آماد‌گی میزبانی در رشته‌هایی همچون صنایع غذایی و فناوری اطلاعات را دارد و برای سال ۲۰۱۷ دنبال این موضوع بودیم که نتیجه نگرفتیم، اما برای میزبانی مرحله کشوری سال آینده در این دو رشته از هم‌اکنون درخواست خود را ارائه کرده‌ایم.
رحیمی  بابیان اینکه یکی از اقدامات اخیر هنرجویان خراسان رضوی طراحی و ساخت سایه‌بان‌هایی برای اماکن زیارتی مدینه منوره و قبور مطهر ائمه بقیع(ع) بوده است، افزود: در طول سال بین از ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر آموزش‌های تخصصی را فرا می‌گیرند و صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد و ۶۵ تا ۷۰ درصد افراد موفق به اخذ مدرک می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار