واعظی درحاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های شرکت ایرانسل خبر داد:
اواخر سال ۹۳ وزیر ارتباطات خبر از اجرای مراحل فاز به فاز فیلترینگ‌ هوشمند اینستاگرام‌ داد و اعلام کرد مرحله اول پروژه زیر بار رفته که نتیجه آن تغییرات محسوسی در روند جستجوی محتوا و صفحات ایجاد شده بودند.
کد خبر: ۴۶۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳ 21 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از روزنامه جهان اقتصاد،با شروع فیلترینگ هوشمند اینستاگرام بسیاری از صفحات مستهجن و صفحات دارای مصادیق مجرمانه بدون اینکه مشکلی برای دیگر کاربران ایجاد شود مسدود شدند. در اکثر مواقع فقط پست‌ها، عکس‌ها و کامنت‌های دارای محتوای ضد اخلاقی حذف شدن و یا کاربر قادر نبود از ابتدا چنین پست‌ها و عکس‌هایی را بارگذاری کند.
اما در بعضی موارد هم پست‌هایی از زیر فیلتر این طرح عبور می‌کردند و یا برای حساب کاربری بقیه کاربران اختلال ایجاد می‌شد که البته رفته رفته تا اوایل سال ۹۴ این مشکلات برطرف شد و در کل نتیجه‌ قابل رضایتی برای قانون‌گذاران و کاربرانی که استفاده درستی از اینستاگرام دارند، به همراه داشت.
این در حالی است که وزیر ارتباطات سه سال بعد از آن، از توقف فیلتر هوشمند اینستاگرام، تجدیدنظر برای رفع فیلتر توییتر و رفع فیلتر سایت‌ها برای کارهای تحقیقاتی، منوط به تشخیص کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری MTN در شبکه فیبر نوری ایران خبر داد.
محمود واعظی در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های شرکت ایرانسل در راستای فاز سوم شبکه ملی اطلاعات  در رابطه با اینترنت نامحدود گفت: ما چهارمین جلسه‌ای بود که با که طی یک هفته اخیر با کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی داشته‌ایم و کار کارشناسی تقریبا تمام شده است.
آخرین تصمیم برای اینترنت نامحدود و اجرایی شدن آن

بر اساس گزارش های منتشر شده در خبرگزاری ها، وزیر ارتباطات افزود: روز یکشنبه جلسه‌ای در این کمیسیون خواهیم داشت و امیدواریم طرح توسط اعضا تصویب شود. ما توانسته‌ایم مکانیزمی را طراحی کنیم که مصرف معمولی کاربران، بنگاه‌ها و کسانی که کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد را پیش بینی می‌کند که چقدر است اما تا قبل از طرح اینترنت نامحدود، حجم فروشی در شرایطی رخ می‌داد که سرعت و کیفیت مهم نبود.
واعظی در ادامه گفت: طبق مکانیسم طراحی شده، در بازه‌ای تا سرعت دو مگابیت، کاربران در طول روز چندین ساعت می‌توانند از اینترنت بین‌الملل و ۱۰ برابر آن از اینترنت داخل استفاده کنند که یک قیمت دارد. برای سرعت سه تا شش و همچنین شش تا ۱۶ مگ هم هزینه‌های دیگری در نظر گرفته شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با دسته بندی اینترنت بر حسب سن، جنسیت و نیاز کاربران که فیروزآبادی تا قبل از این در رابطه با آن صبحت کرده بود، گفت: در گذشته سیستم فیلترینگ ما تنها در مرزهای ورودی به کشور اعمال می‌شد و در فاز بعدی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت می‌توانستند با استفاده از تجهیزات فیلترینگ، فیلتر را بر روی اینترنت اعمال کنند.
وزیر ارتباطات گفت: در صورت تصویب مصوبه‌ای در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، می‌توان مشخص کرد که یک استاد دانشگاه از یک سری سایت برای کارهای تحقیقانی استفاده می‌کند به همین دلیل این سایت که در حال حاضر فیلتر شده است، باید برای این فرد باز باشد تا بتواند از آن استفاده کند.
سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری MTN در فیبر نوری ایران

واعظی نسبت به حضور شرکت خارجی MTN برای سرمایه گذاری در بخش فیبر نوری ایران گفت: مردم کشور ما علاقه‌مند هستند تا در خانه از یک زوج سیم که وارد خانه و محل کارشان می‌شود برای خدمات متنوعی مانند اینترنت، تماشای تلویزیون در بستر اینترنت و سایر خدمات استفاده کنند به همین دلیل اهمیت به توسعه فیبر نوری بسیار مهم است.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری برای توسعه فیبرنوری گران است و نیازمند هزینه زیادی است. شرکت مخابرات ایران و ایرانیان نت دارای پروانه هستند اما سرعت کار کند است ولی طی مذاکرات انجام شده در ماه‌های گذشته به توافقاتی رسیده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده توافق نهایی برای سرمایه گذاری در ۸ کلانشهر به مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار از سوی شرکت خارجی MTN انجام شود.
ادامه روند کاهش قیمت اینترنت

وزیر ارتباطات نسبت به کاهش تعرفه اینترنت و صوت موبایل و سیاست‌های وزارت ارتباطات تاکید کرد: در رابطه با اینترنت ما در چند دوره کاهش قیمت داشته‌ایم و این روند باید ادامه پیدا کند اما در رابطه با کاهش تعرفه صوت موبایل موضوع تا حدی متفاوت و سخت است چرا که متاسفانه صوت موبایل گران است  ولی در مراسم شرکت ایرانسل شاهد کاهش تعرفه سیم کارت‌های دائمی ایرانسل به ۳۳ ریال بودم که کار خوبی برای کاربران موبایل در کنار بسته‌های ترکیبی صوت و دیتا است.
توقف اجرای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام

واعظی در رابطه با توقف فیلترینگ هوشمند شبکه محبوب اشتراک گذاری عکس اینستاگرام گفت: شبکه اجتماعی اینستاگرام رمزنگاری شده است و از این‌ جهت با اجازه‌ای که از شورای عالی فضای مجازی گرفته‌ایم، با مدیر اینستاگرام تماس گرفتیم و اعلام کردند که آمادگی دارند، درباره موضوعاتی که از نظر ما نامناسب است، در یک بازه زمانی بنشینم و درباره محدودیت‌های خود با آنها صحبت کنیم.
وی افزود: برخی از این موضوع از نظر قانون، مقررات، سنت و فرهنگ ما قابل قبول نیست و آنها اعلام کردند که آمادگی دارند، این موضوعات در این شبکه را در ایران رعایت کنند، به همین دلیل حالا که موضوع رمزنگاری در اینستاگرام پیش آمده است، موضوع پالایش محتوا در اینستاگرام را با مذاکره حل می‌کنیم.
واعظی خاطر نشان کرد: در صورتی که مشکل از مبدأ حل شود، تجهیزات فیلترینگ هوشمند را در جای دیگر استفاده می‌کنیم.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که بسیاری از مدیران و مسئولان در هر جایگاهی از توئیتر به عنوان شبکه اجتماعی ارسال اخبار و دیدگاه‌های خود استفاده می‌کنند، گفت: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید درباره فیلترینگ توئیتر تجدیدنظر کند.
وی در رابطه با پروژه شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد: پروژه ملی و بزرگ شبکه ملی اطلاعات بزرگترین پروژه دولت یازدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. ما در بخشی از این پروژه به نتیجه رسیدیم که بدون بخش خصوصی نمی‌توانیم شبکه ملی اطلاعات را بخش جایگاه اصلی آن برسانیم و گسترش دهیم.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار