گزاره های عوام گرایانه ای همچون: «جوانان این نسل، بی حیا شده اند»، «پسران دیگر غیرت ندارند» و یا آنکه «دختران، عفت را از یاد برده اند» همه ذیل یک نظام اخلاقیِ فهمِ عامیانه ای است که از اساس نمی تواند منطق شکل گیری آستانهٔ شرم جدید را فهم کند
کد خبر: ۴۶۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷ 21 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،گزاره های عوام گرایانه ای همچون: «جوانان این نسل، بی حیا شده اند»، «پسران دیگر غیرت ندارند» و یا آنکه «دختران، عفت را از یاد برده اند» همه ذیل یک نظام اخلاقیِ فهمِ عامیانه ای است که از اساس نمی تواند منطق شکل گیری آستانهٔ شرم جدید را فهم کند؛ زمانی در ایران و در دههٔ هفتاد و حتی هشتاد هجری شمسی یکی از راه های اخاذی کردن، سوء استفاده از عکس خصوصی دخترانی بود که به صورت اتفاقی به دست کس دیگری افتاده بود و آن دختر برای حفظ آبرو مجبور به پرداختن پول می شد و یا در مواردی در صورت پخش عکسش، خودکشی می کرد؛ اما دیری نگذشت که آستانهٔ شرم در حیات سوژهٔ ایرانی دچار چنان گسستی شد که در آن خود انسان، خصوصی ترین عکس های خود را در صفحات مجازی اش به اشتراک می گذارد تا اتفاقا بیشتر دیده شود و دیگران زیبایی بدن او را با لایک تایید کنند.

باید آن نقطهٔ انقطاعی را یافت که در آن مناسبات «بدن/نگاه/فضا» به گونه ای دیگر باز آرایی شدند؛ مساله بر سر آنست که فضای بدن دختر، چگونه گشوده شد و قسمت های مختلف آن اروتیک گشت و با نمایش خود، نگاه خیره ٔپسران را به آن دوخت و تخیل را حول آنها ممکن کرد؛ و یا آنکه بالعکس چه شد مچ پاهای پسران به یکباره رویت پذیر گشت و پاچه های شلوار ها از کفش ها فاصله گرفتند. گویی مساله بر سر یک نوع جدیدی از حکومت کردن است که در آن بدن انسان در مناسبات جدید به گونه ای سامان می گیرد که انواع و اقسام الگوهای انضباطی بر آن حک می شود؛ انواع عمل های زیبایی، جراحی بینی، کاشت مو و...که در آن انسان بر بدن خود حکم می راند تا بدل به بدنی بهنجار و زیبا شود؛ مساله بر سر نوع جدیدی از مکانیسم سوژه سازی است؛ سوژه ای زیبا .سوژه ٔمدرنی که اگر جوشی بر صورتش بزند، اضطراب  هستی شناختی می گیرد؛ سوژه ای که به بهای گشوده شدن قسمت های مختلف بدنش، قابلیت مبادله در منطق جدید را دارا می شود. 
 این گشوده شدن و رویت پذیر شدن قسمت های نادیده گویی همچون فتح سرزمین های جدید است؛ فتح سرزمین های ناشناخته؛ به نمایش گذاشتن مکان  هایی که در گورستان جغرافیا و تاریخ، انتظار دیدن را داشتند؛ انتظار نگاه هایی که آن ها را بازشناسد؛ همچون سفر لنز دوربین گوشی ها برای ثبت اندام های مختلف بدن و نمایش آنها برای چشمان منتظر.
ابتذال اینستاگرام.
بر گرفته از کانال:
‏@IranSociology
#آرش_نریمانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار