مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خبرداد:
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از اعطای تسهیلات بلا عوض بهزیستی برای محرومان شهری و روستایی خبرداد.
کد خبر: ۴۶۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰ 15 July 2017
محرومان شهری و روستایی از تسهیلات بلا عوض بهزیستی بهره مند می شوند

به گزارش تابناک رضوی، محمدرضا پوریوسف در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته بهزیستی برگزارشد، با اشاره به تاریخچه نام گذاری هفته بهزیستی  که  این سازمان در ۳۸ سال پیش تاسیس شد و از ۲۶ تا ۳۱ تیر ماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است،خاطر نشان کرد: مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی رشدی ۳.۵ برابری داشته و رقم ۵۵ تا ۱۰۰ هزار تومان به ۱۴۶ تا ۴۶۵ هزار تومان افزایش یافته است.
وی  با اشاره به افزایش ۱۴۵ اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر کشور با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد،گفت : ۱۱ مورد از این اورژانس اجتماعی در خراسان رضوی  به بهره برداری می سد  که با ۹ مورد موجود به ۲۰ مورد اورژانس اجتماعی در خراسان رضوی ارتقاء پیدا می کند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، خاطرنشان کرد: این اقدام با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و کلیه ازدواج‌ها بعد از غربالگری ژنتیکی ثبت خواهد شد  و مشاوره‌های غربالگری و آزمایش‌های ژنتیکی برای نیازمندان، محرومان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) رایگان است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده، سال گذشته بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته برای ۳۴۹۵ نفر ایجاد شغل شد و رشد ۷ درصدی را در حوزه اشتغال داشتیم، در حوزه مسکن تاکنون ۳۵۷۹ واحد احداث شده که ۸۱۰ واحد آن در سال ۹۵ و ۵۳ واحد دیگر هم در ماهه نخست ۹۶ تحویل داده شد.
 وی گفت : ۷۵۰ خانواده دارای دو معلول استان ثبت‌نام کردند و واحدهای ۲۲۶ خانوار تحویل شده و ۳۱۸ مورد دیگر هم در دست اقدام است و در آخرین مورد آن نیز تعداد هزار واحد در کشور به‌صورت همزمان با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحویل مالکان آن شد که ۳۰ واحد  آن در بخش رضویه مشهد و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی و استاندار خراسان رضوی تحویل داده شد و تا پایان دولت دوازدهم ف همه خانواده‌های دو معلول صاحب خانه می‌شوند.
پوریوسف گفت: برای محرومان شهری ۳۰ میلیون تومان و برای محرومان روستایی ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض توسط بهزیستی اعطاء می‌شود و مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی رشدی ۳.۵ برابری داشته و رقم ۵۵ تا ۱۰۰ هزار تومان به ۱۴۶ تا ۴۶۵ هزار تومان افزایش یافته است.
وی در باره طرح  فرزندخواندگی افزود: این طرح از سال ۹۱ آغاز شد که طبق این طرح ، کودکان بی‌سرپرست در اختیار زوجین جوان و بانوان مجرد قرار می‌گیرند  که در خراسان رضوی،  تاکنون ۳۱۰ مورد تحویل فرزند داشتیم که ۲۲۰ مورد آن امین موقت و ۹۰ مورد فرزند خواندگی هستند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در باره اقدامات  انجام شده  اداره کل بهزیستی  خراسان رضوی  درباره درمان اعتیاد، خطرنشان کرد: تعداد ۶۳ کمپ در استان فعال هستند و مجوزها به افراد با مدرک فوق‌لیسا س به بالا اعطا می شود و ۵۸ مورد از این کمپ‌ها ویژه آقایان و ۵ مورد نیز ویژه بانوان است.
پوریوسف تصریح کرد: طبق ماده ۱۶ معتادان متجاهر در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و ۴ مرکز غیردولتی هم در این خصوص فعال شد و از ۲۰ تیر ماه ۹۵ ابلاغی به بهزیستی در خصوص نگهداری این گروه داده شد.
وی در باره  اقدامات انجام شده حاشیه شهر، تاکید کرد: ۳۶ درصد جمعیت شهر مشهد ساکن مناطق حاشیه شهر هستند و مجموع خدمات بهزیستی در این مناطق در ۲۹ مرکز انجام می‌شود که ۳ مرکز آن مرکز جامع خدمات بهزیستی، ۵ مرکز آن پایگاه اجتماعی، ۹ مرکز آن ویژه درمان معتادان، ۶ مرکز آن پناهگاه معتادان و ۶ مرکز آن پایگاه سلامت روان محلی است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در باره مجوزهای مراکز غیردولتی، ترک اعتیاد خاطرنشان کرد: بخشی از مجوزها همچون خیریه‌ها با بهزیستی است و نظارت بر خیریه‌ها هم طبق اهداف و نیات خیران انجام می‌شود تا هدایای مردمی در مسیر معین شده هزینه شود و در سال گذشته رشد ۱۰ درصدی مشارکت‌ها را در این مراکز داشته‌ایم.
پوریوسف گفت: در بحث اوتیسم شاهد کودک‌آزاری در یکی از مراکز غیرمجاز بودیم که با همکاری دستگاهی قضایی با متخلفان آن مرکز اقدام  و فرد متخلف هم‌اکنون بازداشت و پرونده‌اش در حال رسیدگی است.
وی افزود: خانه‌های سلامت و امن با همکاری اورژانس ۱۲۳ فعال شده تا  به مباحث همسرآزاری و فرزندآزاری به شکل تخصصی پرداخته شود و یک خانه سلامت و یک خانه امن  در این زمینه  در استان فعال است ، در سال گذشته ۵۰ هزار خدمت در این خصوص ارائه شد که ۷۹۰ مورد همسرآزاری گزارش‌شده و ۷۴۰ مورد کودک‌آزاری شناسایی‌ شدند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در باره آموزش‌های ویژه کودکان، گفت: قتل آتنا اصلانی دانش‌آموز ۷ ساله استان اردبیل همه ملت ایران را متاثر کرد و می‌خواهیم که با همکاری آموزش و پرورش آموزش‌های لازم را در بحث کودک‌آزاری‌های جسمی، عاطفی و جنسی داشته باشیم.
پوریوسف  افزود: در خصوص ساماندهی زنان روسپی  کمیته ویژه‌ای با همکاری ۱۴ سازمان از جمله بهزیستی فعال شده است تا پیگیر حل مشکل این نوع زنان باشد و آن‌ها را به کانون گرم خانواده بازگرداند.
وی تاکید کرد: تعداد ۳۹ مرکز سالمندان در استان داریم که خدمات ویژه‌ای ارائه می‌شود و ۱۴۰۰ سالمند نگهداری می‌شوند که ۳۰۰ سالمند فاقد سرپرست موثر به‌صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: ۱۴۵۰ مهدکودک در استان فعال هستند که ۹۰ هزار کودک را آموزش می‌دهند و برای آن‌ها یک وعده غذای گرم در نظر گرفته شده است و مجوز مهدکودک توسط بهزیستی صادر می‌شود و هیچ مجموعه دیگری حق صدور چنین مجوزی را ندارد و کسانی تست‌ها و آزمایش‌های لازم در آستانه ورود به پایه اول را می‌گذرانند حق ثبت‌نام در مدارس را دارند.
غلامحسین حقدادی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، اظهار داشت: بحث ساماندهی بیش از ۷۰۰ نفر از کودکان خیابانی استان در دستور کار قرار گرفته که ۵۰ درصد از آن‌ها کودکان افغانی هستند.
وی افزود: آمار طلاق استان در سال‌های اخیر روبه‌رشد بوده به ‌شکلی  که در رتبه اول طلاق کشور قرار داشتیم  و در جهت کاهش و جلوگیری طلاق مراکز مشاوره طلاق فعال شد و ۱۸ هزار و ۲۰۰ مورد مراجعه‌کننده داشتیم و در فرایند ۴۵ روزه اقدامات و مشاوره‌های لازم انجام شد
 وی خاطر نشان کرد : از این تعداد مشاوره طلاق  ۱۱ هزار ۲۵۱ مورد مشاوره کامل انجام شد که ۱۸۰۰ مورد آن سازش کردند و هزار نفر هم در مسیر انجام مشاوره‌ها منصرف شدند و میزان طلاق مشهد کاهشی ۸.۱ درصدی و استان کاهشی ۳.۴ درصدی داشته است در صورتیکه در آمار کشوری رشد ۴ درصدی را شاهد هستیم و ادامه مشاوره سازش‌یافته‌ها یارانه‌ای خواهد بود.
مسعود فیروزی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، اظهار کرد: بیماران اعصاب و روان در دو  گروه حاد و مزمن تقسیم شدند که  گروه حاد توسط دانشگاه علوم پزشکی درمان می‌شوند و دسته مزمن که ۸۹۱ نفر هستتد در ۹ مرکز نگهداری و درمان می‌شوند که یارانه ۵۰۰ هزار تومانی ماهانه به هر نفر تعلق می‌گیرد، همچنین ۴۳۵ نفر هم در منازل خود درمان می‌شوند و برای خانواده‌ها طرح تشویقی‌ای ماهانه ۱۵۰ هزار تومانی لحاظ شده تا توانبخشی بیمارشان در خانه داشته باشد و آن فرد از حضور در کانون گرم خانواده محروم نباشد.
وی  در پایان گفت : در سال ۹۵ تعداد ۵۴۱۵ نفر در مراکز توانبخشی استان حاضر بودند و ۹۱۰ نفر هم مراقبت در منزل داشتیم که مجموع آن ۶۳۲۵ نفر بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار