،گارد امنيت پرواز از سال 1350 در ايران شروع به كار كرد و تا پيروزي انقلاب اسلامي اين ماموريت توسط حراست شركتهاي هواپيمايي، يگان ويژه تكاوران و... انجام مي شد. از سال 1357 تا سال 1363 گارد امنيت پرواز در ايران نداشته ايم، ليكن با توجه به اينكه كشور در سالهاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي درگير مبارزه با ضد انقلاب و جنگ تحميلي بود، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپاي ايران اسلامي اقدام به ربايش چندين فروند هواپيماي فاقد گارد امنيت پرواز كرده و باعث پايين آمدن ضريب امنيتي در پروازها به واسطه انجام مداخلات غيرقانوني شدند. بدين ترتيب و با توجه به وظيفه تصريح شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قانون اساسي مبني بر پاسداري و نگهباني از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن اين ماموريت حساس و خطير نيز با فرمان تاريخي حضرت امام خميني(ره) «مبني بر تشكيل سپاه حفاظت هواپيمايي» به سپاه محول گرديد.
کد خبر: ۴۶۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶ 15 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از سایت کن نیوز،گارد امنيت پرواز از سال 1350 در ايران شروع به كار كرد و تا پيروزي انقلاب اسلامي اين ماموريت توسط حراست شركتهاي هواپيمايي، يگان ويژه تكاوران و... انجام مي شد. از سال 1357 تا سال 1363 گارد امنيت پرواز در ايران 
نداشته ايم، ليكن با توجه به اينكه كشور در سالهاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي درگير مبارزه با ضد انقلاب و جنگ تحميلي بود، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپاي ايران اسلامي اقدام به ربايش چندين فروند هواپيماي فاقد گارد امنيت پرواز كرده و باعث پايين آمدن ضريب امنيتي در پروازها به واسطه انجام مداخلات غيرقانوني شدند. بدين ترتيب و با توجه به وظيفه تصريح شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قانون اساسي مبني بر پاسداري و نگهباني از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن اين ماموريت حساس و خطير نيز با فرمان تاريخي حضرت امام خميني(ره) «مبني بر تشكيل سپاه حفاظت هواپيمايي» به سپاه محول گرديد. 

پس از اينكه حضرت امام خميني(ره) دستور استقرار سپاه در فرودگاهها را صادر نموده، سپاه براي برقراري حفاظت از فرودگاه ها و امنيت پروازها وارد عمل شد. پس از گذشت چهار سال از صدور فرمان سال 63 حضرت امام خميني(ره) و بروز مشكلات و درخواست فرمانده محترم وقت سپاه، بار ديگر در اول ديماه سال 67 معظم له فرماني صادر كردند و در آن از زحمات ارزشمند سپاه در حراست از هواپيماها و برخورد با هواپيماربايان تشكر نمودند. اين روند پس از ارتحال معظم له و با تاييد و تاكيد مقام معظم رهبري ادامه يافت. 

توان سپاه حفاظت هواپيمايي در برقراري امنيت پروازها وجود 3 عامل ايمان، تخصص، و بهره گيري از تجهيزات نوين نظامي در كنار ساير اقدامات اطلاعاتي حفاظتي به لطف خداي متعال و عنايات حضرت بقيه الله(عج) و از جان گذشتگي، ايثار و شهادت طلبي برادران سپاه در طول مدت ماموريت سپاه حفاظت هواپيمايي سبب شده است، به رغم توطئه هاي عملي در ربايش هواپيما، هيچ يك از هواپيماربايي هاي انجام شده موفق نباشد. 

در حال حاضر ما از جمله كشورهايي هستيم كه ضريب آسيب پذيريمان به حداقل رسيده و امنيت خطوط هوايي جمهوري اسلامي ايران از چنان جايگاهي در جهان برخوردار است كه برخي از كشورها در دنيا به ما لقب گارد آهنين داده اند. اقدامات خرابكارانه و مداخله جويانه در بخش صنعت حمل و نقل هوايي، بعد از حضور سپاه در اين صنعت ده ها مورد بوده كه الحمدالله سپاه حفاظت هواپيمايي در برخورد با اين گونه تهديدات و مداخلات غيرقانوني 100 درصد موفق بوده و هيچ هواپيماربايي موفقي پس از حضور سپاه در ناوگان حمل و نقل هوايي انجام نشده است. بعد از حادثه 11 سپتامبر بسياري از كشورها كه اقدام به حذف گارد امنيت پرواز نموده بودند گارد امنيت پرواز خود را فعال كرده اند، برخي از كشورهاي دوست و برادر نيز خواستار انتقال تجارب ارزشمند گارد امنيت پرواز سپاه حفاظت هواپيمايي به نيروهاي خود بوده اند. البته با توجه به اينكه سپاه حفاظت هواپيمايي اطلاعات كاملي از بخش هاي مختلف صنعت حمل و نقل هوايي دارد، براي ارتقاي امنيت در صنعت حمل و نقل هوايي آمادگي برگزاري دوره هاي تخصصي براي كشورهاي مذكور را دارد. 

در بخش آموزش نيز كاركنان سپاه حفاظت هواپيمايي متناسب با نوع تهديدات، شيوه ها و شگردهاي عملياتي در دنيا آموزش هاي مقابله را به طور متناوب و مستمر طي نموده و از آخرين تاكتيك هاي عملياتي در پروازها بهره مي برند. به لحاظ آمادگي دفاعي نيز كاركنان امنيتي در رشته هاي رزمي كه در پروازها كاربرد دارد بهره گرفته و آمادگي جسماني قابل قبولي را دارا مي باشند. 

به جز دوره هاي عمومي پاسداري كه از سوي كليه كاركنان طي مي شود پس از حضور كاركنان در فرماندهي حفاظت هواپيمايي، دوره هاي تخصصي متناسب با نوع شغل امنيتي طي مي گردد. همچنين كاركنان حفاظت هواپيمايي به صورت دوره اي در دوره هاي تداوم آموزش شركت مي كنند و بازآموزي براي ايشان انجام مي شود. ميزان موفقيت كاركنان سپاه حفاظت هواپيمايي در ماموريت محوله، گوياي كيفيت آموزش هاي تخصصي مي باشد. در اين ميان انجام رزمايش هاي عملياتي حين پرواز، و نيز رزمايش هايي در گيت هاي بازرسي نيز به منظور حفظ و تقويت هوشياري كاركنان حفاظت هواپيمايي همواره در دستور كار قرار داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار