کد خبر: ۴۵۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶ 08 July 2017
 جلسه رسیدگی به این دادگاه حدود ساعت ۹:۳۰ صبح در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور متهم ردیف دوم، متهم ردیف سوم، نماینده دادستان، وکلای شرکت ملی نفت و وکلای مدافع متهمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه دادگاه، نجفی نماینده دادستان کیفرخواست صادره برای متهم ردیف دوم را قرائت کرد که بر اساس آن، اتهام متهم ردیف دوم، اخلال در نظام اقتصادی، پولشویی و کلاهبرداری عنوان شد.

پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، قاضی مقیسه رئیس دادگاه خطاب به متهم ردیف دوم گفت: شما نقش موثری در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی داشته‌اید. شما و بابک زنجانی در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کرده‌اید. شما تمام محموله‌های نفتی را فروختید و پول ها هم در اختیار شما بوده و جلسات با بابک زنجانی حکایت از این دارد که کارهایش را با شما پیش می برده و این فساد بزرگ را در زمانی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این وجوه نیاز داشته، انجام داده اید. شما غارت بزرگی را از بیت المال انجام داده‌اید. از خود دفاع کنید.

مهدی شمس متهم ردیف دوم پس از اینکه در جایگاه قرار گرفت خطاب به رئیس دادگاه گفت: مدتی است با وکلایم هیچ ملاقاتی نداشته‌ام. اگر اجازه دهید چند جلسه با وکلایم ملاقات داشته باشم تا بتوانم دفاعیات کامل‌تری را ارائه دهم.
قاضی مقیسه در پاسخ گفت: هر دفاعی که دارید انجام دهید. مدتی پرونده در خدمت وکلا بوده و کیفرخواست هم کیفرخواست پیشین است و قبلا هم در برابر آن دفاع کردید.
قاضی دادگاه در ادامه افزود: شما چگونه انسانی را که سوابق محکومیتی داشته و مالی هم از خود نداشته، شخصیت دادید و با آقای فلاح هروی این فرد را به یک شخصیت مورد اطمینان تبدیل کرده و اموال مملکت را به غارت بردید؟
مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی خطاب به رییس دادگاه گفت: آقای قاضی اصل بر برائت است، ولی گویا در این جلسه اصل بر محکومیت است.
قاضی مقیسه در پاسخ به این گفته متهم گفت: شما دارید دادگاه را محکوم می کنید. تمام این سال ها شما، بابک زنجانی و فلاح هروی فکر کرده‌اید و اموال مملکت را خارج کرده اید. اگر هم می خواستید اموال را بازگردانید تا الان اینکار را انجام می‌دادید.
متهم گفت: پس از مدت ها تحمل سختی و حبس انفرادی آبرویم را هم از من گرفته‌اند، به هیچ عنوان قصد مظلوم نمایی ندارم. قبل از ورود به جزئیات کیفرخواست به ذکر نمونه هایی از تناقضات آشکار و ایرادات ماهوی می پردازم تا حق از باطل شناخته شود.
وی افزود: نماینده دادستان گفتند که این پرونده دارای ابعاد عظیم اخلالگری در نظام اقتصادی است، در حالیکه به شرایط اضطرار کشور و روابط کارفرمایی و کارگزاری من با بابک زنجانی اشاره نشده است. تمام موارد کیفرخواست بر اساس اظهارات بابک زنجانی است، در حالی که می‌گفتند آقای بابک زنجانی کذاب است. اگر اظهارات وی کذب است پس تمام اظهاراتش باید کذب باشد. چطور اظهاراتش درباره من صحیح است؟ من که پایم حتی به یک کلانتری هم باز نشده بود امروز به یک باره از لندن به اوین می‌روم.
شمس ادامه داد: اظهاراتی که در کیفرخواست مطرح می شود کمال بی انصافی است. چند نمونه ایراد را در مشتی خروار نشان می دهد. من دکترای اقتصادسنجی دارم. احتمال اینکه رقم بدهکاری من و بابک زنجانی یکسان باشد محال است. من هیچ بدهی به آقای زنجانی ندارم. ما یک تفاهمنامه با بابک زنجانی داشتم و قراردادی نداشتیم.
قاضی مقیسه در واکنش به اظهارات متهم ردیف دوم تصریح کرد: تفاهمنامه شما اجرایی شده و قرارداد بوده است. تمام موارد را در آن تفاهمنامه اجرایی کردید. آن مواردی که به نفع‌تان نبوده، انجام ندادید.
متهم ردیف دوم درباره این موضوع گفت: مواردی در کیفرخواست مطرح می شود و مبالغی گفته می شود که قابل باور نیست.
قاضی مقیسه در پاسخ به این گفته شمس توضیح داد: شما بیایید ثابت کنید که شریک بابک زنجانی بوده‌اید یا خیر. پولها را چگونه خرج کرده اید؟ ممکن است تعداد اندکی اشکال تایپی در مورد رقم‌ها به وجود بیاید.
در ادامه نماینده دادستان در این باره گفت: شما بفرمایید پول هایی که دریافت کرده‌اید به چه میزان بازگرداندید؟ وگرنه ممکن است یک مشکل تایپی در رقم باشد.
وکیل متهم ردیف دوم رد پاسخ گفت: همه اعداد و ارقام که درکیفرخواست مطرح می شود باید دقیق باشد و اگر دقیق نباشد مشکل پیش می آید. مواردی است که بر اساس اظهارات یک انسان دروغگو مطرح می شود.
شمس در ادامه دفاعیات خود مطرح کرد: این اعداد، درست نیست. اخیرا یکسری اسناد به دست من رسیده که کل این ادعاها را رد می کند. هیچ رقمی به من داده نشده است. به هیچ عنوان نفتی تحویل نگرفته ام و نفتی نفروخته‌ام. من فقط کارگزار بوده‌ام.
رییس دادگاه بیان کرد: شما، بابک زنجانی و فلاح هروی فکر همه مسئولان را مشغول کرده اید. من قبلا به شما گفتم اموال بیت المال را بازگردانید. شما در غارت اموال نقش داشتید. شما می گفتید مرا رها کنید شکایت می کنم و پولها را باز می گردانم. شما که می گویید نفتی نفروخته اید و پولی دریافت نکرده اید، اگر شما و فلاح نبودید بابک زنجانی همان ارزفروش بازار و یک ورشکسته باقی می ماند. شما بابک زنجانی را اینگونه کردید.
متهم ردیف دوم خاطرنشان کرد: من در آن زمان خدمت کردم. وقتی بابک زنجانی پول نمی دهد چرا من باید محاکمه شوم. تمام پرداخت ها به حساب بابک زنجانی بود. آقایان «ی» و «ج» در این باره از من کمک خواستند، خود آقای زنجانی با وزیر نفت دوستی داشته‌اند.
قاضی گفت: شما بابک زنجانی را به آقای «ج» معرفی کردید.
متهم ردیف دوم گفت: در جلسه با آقای «و. د» هم مطرح شد که آقای بابک زنجانی فردی باهوش هستند و در مشکلات کمک می کنند. جلسه من با آقای «و. د» بعد از رفتن من بود. بابک زنجانی را نظام تایید کرده، من چه کسی باشم که بخواهم چیزی در مورد او بگویم. حافظان بیت المال مسئولان هستند، آقایون تصمیم گرفته اند که به بابک زنجانی پول و نفت بدهند. من در جریان خیلی از موارد نبودم. در مالزی هم با ایشان ارتباطی نداشتم. در بحث نفتی هم به عنوان کارگزار بودم. استعفای من موجود است. مواردی به من به صورت مستقیم پرداخت نشده، به غیر از دو مورد.
وی ادامه داد: برای خرید و فروش نفت به یک مکانیزم بانکی و یک مکانیزم حمل و نقل نیازمندیم. من از مکانیرم بانکی باخبر نبودم. از متن ال سی هم باخبر نبودم. من حتی در جلسه‌ای که در امارات در اینباره بود، رفتم ببینم که شرکت فال نفتی را که می گیرد می تواند نگهداری کند یا خیر. در آنجا ۴ میلیارد دلار اسناد مالکیت گذاشته‌اند و آن را ضمانت کردند. محموله نفتی به مالزی رفت و بحث حمل و نقلش با من بود. بعضی از کشتی‌ها را من اجاره کرده بودم و برخی هم برای nitc بود. زنجانی به من گفت که این پنج محموله را به مالزی انتقال بده و شخصی را در اینباره معرفی کردند. آقای زنجانی گفتند که رفت و برگشت زمانبر است و ۳۵ روز طول می‌کشد و از من خواستند تا شرکت فال را پیگیری کنم.
قاضی دادگاه در این هنگام گفت: شما باید به وزیر نفت می گفتید که فال اعتبار ندارد.
متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی در پاسخ به قاضی گفت: اگر اعتبار ندارد، چرا هنوز وزارت نفت به او نفت می دهد.
در ادامه جلسه نخست، یکی از وکلای شرکت نفت گفت: بعد از تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران امکان هرگونه فعالیت از شرکت ملی نفت گرفته شد. در دوران تحریم عزیزانی در وزارت نفت تلاش کردند و نفت فروختند و پولش را بازگرداندند. تمام پول ها بازگشت به غیر از محموله‌ای که به دست آقای زنجانی و دوستانش بود. فال قبلا از ما نفت خریداری می کرد، فال را آقای شمس به زنجانی معرفی می کند و قرارداد را هم آقای شمس امضاء می کند. دوستان ما گفتند که شرکت فال اعتبار ندارد و ورشکسته است. با اسناد غیرواقعی و ال سی های غیر واقعی دوستان را گمراه می کنند. دوستای آقای شمس در اینباره ۴۰۰ میلیون دلار پول می‌گیرند و به جای آنکه پول را بازگردانند، اونور را می‌خرند.
شمس افزود: من به عنوان کارگزار بارها نامه نوشتم به آقای زنجانی که آقایون نفت ناراحتند که چرا پول شان را نمی دهید؟ بابک زنجانی در پاسخ به من نامه نوشتند که من حسابم را از منابع دیگر با شرکت نفت ترازی می کنم، شما دخالت نکنید. آقایون شرکت نفت بابک زنجانی را می شناختند. من در اینجا چه نقشی داشتم؟ من ۲۶ فوریه ۲۰۱۳ به بابک زنجانی ایمیل زدم و از او خواستم که پول شرکت ملی نفت را بدهد، دیگر چه کاری از دست من بر می‌آمد؟
رئیس دادگاه خطاب به متهم ردیف دوم گفت: شماها این موضوع را نادرست عنوان کردید و بابک زنجانی را به گونه ای معرفی کردید که مسئولین اشتباه کنند، در حالی که شما در جهت امیال خود و نفع خود پولها را مصرف کردید.
وکیل مدافع متهم ردیف دوم بیان کرد: آیا از مسئولین در این باره استعلام شده بود که به آقای زنجانی اجازه فروش نفت بدهند؟ در ماه ۴ سال ۹۱ استعلامی از وزیر نفت از سوی وزارت اطلاعات گرفته می‌شود. وزارت اطلاعات هم مورخ ۲۵ /۵ /۹۱ در این باره اعلام نگرانی می کند.
نماینده دادستان خطاب به متهم ردیف دوم گفت: شما خود اقرار کرده اید که شرکت اونور تحت مدیریت شما بوده و پولهایی به ترکیه پرداخت شده است که مهدی شمس در دفاع گفت: من نماینده بودم و فقط نظارت داشتم.
قاضی در پاسخ به اظهارنظر وی گفت: شما در آرامش کامل اموال بیت المال را غارت کرده‌اید، مجسمه ای از بابک زنجانی ساختید و مسئولان را گمراه کرده‌اید.
در این هنگام، قاضی مقیسه با بیان اینکه زمان زیادی گذشته است، اعلام کرد که ادامه جلسه رسیدگی به فرادا موکول می‌شود.
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به‌ ریاست قاضی صلواتی، بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد که این حکم در ارتباط با بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تأیید و در ارتباط با دو متهم دیگر نقض شد. پرونده حمید فلاح هروی و مهدی شمس برای رسیدگی مجدد به شعبه  هم عرض – شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه – ارجاع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار